Урок: Василь Голобородько — самобутня постать в українській літературі. Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа поезій автора. «З дитинства: дощ»

27 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Василя Голобородька; навчати визначати ідейно-художню цінність поетичних творів, звертати увагу на філософічність та фольклорну основу віршів;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати вірші, визначати тему, основну думку поетичних творів, знаходити та характеризувати художні образи;

  • виховна: виховувати патріотичні почуття, любов до рідного народу, української літератури.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Василя Голобородька, аудіозапис дощу, аудіозапис Л. ван Бетховена «Музика дощу».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.

Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Лекція вчителя

Василь Іванович Голобородько — член Національної спілки письменників України з 1988 р. — народився 7 квітня 1945 року в селі Адріанополі на Луганщині.

Середню школу-інтернат закінчив 1963 р. 1964 р. вступив до Київського державного університету ім. Тараса Шевченка на філологічний факультет, але 1965 р. був змушений покинути університет. 1966 року Голобородьку вдалося відновитися на навчання в Донецькому університеті, звідки на початку 1967 року він був відрахований за наказом ректора з формулюванням мотиву «за дії, несумісні зі званням радянського студента». Василь Голобородько поширював у Донецькому університеті серед студентів роботу І. М. Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація»,

яка тогочасною владою вважалася націоналістичною та антирадянською.

Від 1968 до 1970 року перебував на військовій службі в будівельних загонах Далекого Сходу. Потім працював на шахті та в радгоспі села Адріанополь.

1963 року почав друкуватися в республіканській пресі, але перша його поетична книжка «Летюче віконце» була знищена органами державної без-пеки колишнього СРСР. 1969–1986 роках твори Василя Голобородька припинили друкувати в Україні через офіційну заборону влади на друкування його творів та публічне згадування прізвища поета в засобах масової інформації.

1970 року у видавництві «Смолоскип» (Париж-Балтимор) вийшла друком книжка віршів поета під назвою «Летюче віконце», яка містила чотири окремі збірки.

1990 р. виходить збірка «Ікар на метеликових крилах», 1992 р. — збірка «Калина об Різдві». За ці дві збірки 1994 р. В. Голобородька відзначено найвищою в Україні літературною нагородою — Національною премією ім. Тараса Шевченка.

1999 року з друку вийшла поетична книжка під назвою «Слова у вишиваних сорочках».

До 2001 р. Василь Голобородько проживав у селі Адріанополі, тепер — живе в м. Луганську. Вищу освіту здобув у Луганському національному педагогічному університеті ім. Тараса Шевченка. 2002 р. отримав звання магістра за дослідження семантики українських казок.

Аудіозапис дощу Словесне малювання

Передайте за допомогою слів картину, коли йде дощ.

Прослуховування класичних творів (наприклад, Л. ван Бетховена «Музика дощу»)

Виразне читання вірша «З дитинства: дощ»

Бесіда за змістом прочитаного

  • Чи‌ любите ви дощ?

  • Які‌ почуття у вас виникли, коли ви слухали музику?

  • Які‌ враження у вас склалися від прочитання поезії?

  • Яка‌ тема вірша?

  • Яка його основна думка?

  • Чому‌, на вашу думку, волосся в дощу зелене?

  • Що‌ таке вільний вірш?

Термінологічна ідентифікація

Поєднайте художні засоби з визначенням.

Порівняння
Зелене волосся дощу
небо вплетене і плете
Епітети
Як птах, як стрічка, як гніздо
Метафора
Весь до нитки
Анафора
Хто напасеться
Хто набігається
Хто нахитається
Інверсія
Вплетена річка невеличка
Фразеологізм
Невеличка (річка), рудобокі (корови)

Творча робота «Малюнок — метафора»

Учитель зачитує казковий опис, учні, слухаючи його, коментують і намагаються продовжити метафоричний опис.

Дощ іде! Іде дощ. Власними довгими мокрими ногами. Іде повагом, залишаючи за собою мокрі сліди і вологий озоновий дух, холодний, пронизливий, запаморочливий. Ніяк не можна розгледіти його обличчя, мокрі потьоки постійно змивають його риси. Дощ має довгі, неприродно рівні ноги, без ступнів, бо вони першими виливаються.

Від помахів його рукавів під спину заповзають дрижаки, а дощ наростає над тобою. Ти почуваєшся себе мурашкою. Дощ іде і щось бурмотить собі під ніс, іноді досить спокійно, навіть мрійливо, іноді невдоволено …

— Діти, зазирніть у думки дощу, намалюйте їх словесно, продовживши казковий опис. Поєднайте із образом творів, які прозвучали на уроці.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Напишіть твір-опис «Дощ».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду