Урок: Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Патріотичний пафос вірша «Любіть Україну!»

27 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості школярам про життя та творчість В. Сосюри, ознайомити з основними мотивами його поезій; опрацювати ідейно-художній зміст вірша «Любіть Україну!»

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, вміння висловлювати власні думки, робити висновки;

  • виховна: виховувати національну самосвідомість, патріотизм.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Володимира Сосюри.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання

практичних завдань

Навчальна лекція

Володимир Миколайович Сосюра народився 6 січня 1898 року на станції Дебальцево Катеринославської губернії (нині — Донецька область). Згодом сім'я переїхала в селище Верхнє, що на Донбасі. Там минуло дитинство та юність майбутнього поета. Батько його за фахом був креслярем. Його мізерного заробітку не вистачало навіть на те, щоб прогодувати сім'ю, яка з року в рік збільшувалася. Ось чому Володимир Сосюра з дитинства брався за будь-яку роботу: спускався в шахту добувати вугілля, писав «прошеніє» селянам до суду, був землеміром, чорноробом, будівничим, учителем…

Володимир Сосюра розпочав освіту в п'ятирічній, так званій двокласній школі, але після смерті батька довелося покинути навчання. Однак хлопець дуже прагнув здобути знання. Нарешті його мрія здійснилася: В. Сосюрі вдалося влаштуватися учнем-стипендіатом в агрономічну школу

біля станції Яма,

якій він учився аж до осені 1918 року.

роки проголошення УНР В. Сосюра боровся за молоду державу в скла-ді війська Нестора Махна, котрий подарував Сосюрі годинник із дарчим написом; у полку армії Симона Петлюри, командир якого профінансував першу збірку Сосюри «Пісні крові», що вийшла 1918 року в Хмельницькому.

Двічі Володимир Сосюра був засуджений до страти: спочатку денікінцями, потім — більшовиками. Його врятували вірші: червоноармійці заслухалися поезіями й пожаліли талановитого юнака.

Після громадянської війни Володимир Сосюра став улюбленцем молоді: вірші поета переписували, учили напам'ять, читали коханим дівчатам.

роки Другої світової війни Сосюра був в евакуації, працював в українському радіокомітеті в Москві, пізніше — при партизанському штабі.

Упродовж життя Володимир Миколайович видав понад 80 збірок поезій, був удостоєний Державної премії імені Тараса Шевченка та Державної премії СРСР. 8 січня 1965 року поет помер.

Історія написання вірша «Любіть Україну!».

Тема вірша «Любіть Україну!» — зображення поетичного образу нашої країни, її краси й величі. Вірш був написаний 1944 року. Це емоційний відгук на звільнення України від фашистських загарбників. Пізніше поезія ввійшла до збірки «Щоб сади шуміли», яка 1948 року отримала Державну премію першого ступеня.

У січні 1948 року з нагоди п'ятдесятиріччя поет отримав найвищу урядову нагороду — орден Леніна. У привітанні Президії Спілки письменників України відзначалося, що ім'я Сосюри невід’ємне від історії розвитку української літератури, він виступав як поет-патріот, митець гострої сучасної теми. Але деякі критики звинувачували поета в тому, що в його патріотичному вірші «Любіть Україну!» та в його поезії немає образу сучасної України. Вірш був заборонений для читачів, автор підданий критиці й осуду за «буржуазний націоналізм».

Виразне читання твору

Бесіда за змістом прочитаного

  • До кого звертається поет у вірші?

  • Чому В. Сосюра називає Україну вишневою, а її мову солов'їною?

  • Як ви розумієте рядки: «Не можна любити народів других, / Коли ти не любиш Вкраїну»?

  • Яку роль відіграє рефрен «Любіть Україну»?

  • Відшукайте в тексті приклад анафори та поясніть її роль.

  • Розтлумачте метафору «Україна — купина».

  • Розкрийте символіку «весен».

  • Чим необхідно довести свою любов до рідного краю?

  • Якою В. Сосюра зображує Україну?

  • Як у вірші згадано воєнне лихоліття?

  • Яка тема поезії?

  • У чому її ідея?

  • Чому ця поезія досі актуальна?

Робота з таблицею «Художні засоби твору»

Назви художніх засобів
Приклади художніх засобів
Роль художніх засобів
Звертання
Юначе! Дівчино!
Називає адресата, за яким майбутнє, що буде вічним, коли про нього дбатимуть
Порівняння
як сонце, як вітер, і трави, і води
Безкорисливо, не вимагаючи нічого взамін
Рефрен
любіть Україну
Логічний наголос
Символічні означення
вишневу свою, солов'їну мову
Народ без мови — не народ, а без Батьківщини — ніщо
Метафора
пробивають нам путь
Україну не подолати
Образ
весни неопалима купина
Відродження не згорить
Полісиндетон (багатосполучниковість)
сполучник і
Посилення образу
Метонімія
грім канонад, багнети
Це народ і армія, що перемогли фашистів
Епітети
вишнева Україна, мова солов'їна, хмари пурпурові, світлі і щирі весни
Створюють неповторний образ України

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «У чому полягає справжня любов до Батьківщини», вивчити твір «Любіть Україну!».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду