Урок: Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності в ліро-епічній поемі Лесі Українки «Давня казка»

27 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із ліро-епічною поемою Лесі Українка «Давня казка», подати відомості про основні мотиви, які звучать у творі; продемонструвати школярам розуміння письменницею ролі митця в суспільстві, служінні музі й народові; розкрити високі моральні якості народного співця;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поетичні твори, розвивати асоціативне мислення;

  • виховна: виховувати повагу до української літератури, формувати самостійність, незламність, закладати основи почуття справедливості.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки.

ПЕРЕБІГ

УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Коментар учителя

Говорять, що Леся Українка має стоїчний характер. Колись у далекому — далекому минулому грецький мудрець — філософ Зенон проводив свої заняття біля портика Стоя в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям — стоїцизм, а його прибічників почали називати стоїками. Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.

Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.

Складання інформаційного куща до життєвого шляху Лесі Українки Словникова робота

До поданих дефініцій доберіть відповідне слово з тексту «Давня казка». 1. Задоволений. (Догодний) 2. Обов'язково. (Конечне) 3. Мисливец. (Мисливий) 4. Пані, в Італії так шанобливо звертаються до жінки. (Донна) 5. Пісня про любов, яку виконували під вікном коханої. (Серенада) 6. Той, хто повідомляв про важливі події. (Герольд).7. Струнний щипковий музичний інструмент. (Лютня) 8. Дурниця, щось пусте. (Байка)

Коментар учителя

«Давню казку» Леся Українка написала 1893 року. На той час вона вже була зрілим поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише серед найпередовіших, революційних представників суспільства — серед робітників. У творі йдеться і про роль поета і його творів у суспільному житті. Тому головний герой цієї поеми — поет.

Твір «Давня казка» вперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік, а пізніше — у другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво потрібно лише для розваги, інші — що історію вершать царі, королі, володарі трудящих, що гнобительський лад — непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.

Бесіда за змістом прочитаної поеми

  • Хто є головними героями поеми?

  • Чому‌ між персонажами розвивається конфлікт?

  • Чому‌ поет не погоджується стати «придворним співцем»?

  • Чому Леся Українка називає свою поему «Давньою казкою»?

  • У чому ви вбачаєте ідею твору?

  • Яка‌ його тема?

  • Як до поета ставилися люди?

  • Хто така Ізідора?

  • Як‌ Бертольдо характеризував Ізідору?

Робота в групах «Уявіть, що ви — актор»

За кілька хвилин підготуйте й розіграйте сцени з поеми.

Група 1

Перша зустріч поета й Бертольдо.

Група 2

Відмова поета Бертольдо.

Група 3

Бертольд погрожує поету.

Виразне читання

  1. Відшукайте в тексті й зачитайте рядки, у яких описано перший візит Бертольдо до поета.

  2. Знайдіть у тексті й виразно прочитайте рядки, у яких подано характеристику «одважного лицаря».

  3. Як поет відповідає слугам Бертольдо?

Складання інформаційного грона до характеристики лицаря Бертольдо

Складання інформаційного грона до характеристики поета

Робота з таблицею «Цитатна характеристика головних персонажів»

Поет

Бертольдо




Робота з таблицею

Композиція


Експозиція


Зав'язка


Кульмінація


Розв'язка



«Мікрофон»

Твір Лесі Українки «Давня казка» в наш час також є актуальним, оскільки…

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду