Урок: Потужне ліричне начало, романтичність. Тема гармонійного єднання людини з природою в поезіях Лесі Українки. «Давня весна»

26 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: розширити знання школярів про творчість Лесі Українки, подати відомості про основну проблематику й мотиви поезії «Давня весня», з'ясувати ідейно-художню цінність вірша;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати вірші, аналізувати їхній зміст, збагачувати культуру мовлення, розвивати логічне мислення;

  • виховна: виховувати повагу до української літератури, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, формувати любов до поетичного слова.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, аудіозапис пташиного співу, репродукції картин, на яких зображено весну.

center;">ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Метод «Незакінчене речення»

1. Леся Українка народилася… 2. Мати Лесі Українки… 3. Леся Українка хворіла на… 4. Перший вірш Леся Українка присвятила… 5. У яких містах споруджено пам'ятники Лесі Українці?

«Доміно» — «Життєдіяльність Лесі Українки»

Леся Українка → письменниця → фольклорист → музикант → мовознавець (вивчила понад десять мов) → авторка навчальної літератури (написала під-ручник «Стародавня історія східних народів») → перекладач → керівник гурт-ка «Плеяда» → автор публіцистичних праць → драматург

Прослуховування аудіозапису пташиного співу Бесіда з учнями

  • Які‌ у вас виникли враження під час прослуховування аудіозапису?

  • Чи‌ любите ви весну? Чому?

  • Складіть‌ усний твір-опис про прихід весни.

  • Розгляньте картини. Які фарби обирають художники для змалювання природи, що пробуджується?

Складання інформаційного грона до образу весни

Коментар учителя.

Весна — найочікуваніша пора в житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. Весна асоціюється з молодістю, пробудженням сил, буянням енергії.

Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою — власними очима побачити, як прокльовуються з‑під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їхні дружні співи.

Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

Вірш «Давня весна» написано під час хвороби поетеси. Як же сприймає прихід весни лірична героїня?

Виразне читання твору «Давня весна»

Бесіда за змістом прочитаного

  • Як описано прихід весни й пробудження природи в поезії Лесі Українки?

  • Природа у вірші виступає контрастною чи співзвучною до настрою ліричної героїні? Свою думку обґрунтуйте.

  • Знайдіть‌ рядки, у яких лірична героїня вдячна природі.

  • Чи‌ є у творі автобіографічні мотиви? Свою думку доведіть.

Робота з таблицею

Тема твору


Ідея твору


Основна думка твору


Жанр


Композиція



Робота із засобами художньої виразності

Епітети


Метафори


Персоніфікації


Порівняння


Риторичні оклики



Самостійна робота

Картка № 1

  1. Дослідіть, як змінюється настрій героїні впродовж твору з приходом весни. Свої спостереження аргументуйте, посилаючись на зміст твору.

  2. Як, на ваш погляд, Леся Українка відтворила весну як живу істоту?

  3. Чого не забуде душа ліричної героїні?

А Співу пташок у лісі;
Б тепла від сонячного проміння;
В дарунку весни;
Г позитивних враженнь від прогулянки в гаю.


Картка № 2

  1. Доведіть, що весна полегшила страждання хворої героїні поезії. Відповідь умотивуйте.

  2. За допомогою поезії «Давня весна» Лесі Українки відтворіть картину краси весняної пори. Які фарби переважатимуть у вашому творі мистецтва? Відповідь вмотивуйте.

  3. Весна за вікном хати:

А квітнула;
Б прикрашала дерева;
В організувала спів пташок;
Г творила дива.


V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати повідомлення «Весна у творах майстрів художнього слова».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду