Урок: Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу

26 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: поглибити знання школярів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її, визначати основні художні засоби;

  • виховна: на прикладі життя поетеси виховувати силу волі, цілеспрямованість, активну громадянську позицію, патріотизм.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, Олени Пчілки.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Мозковийштурм

За фрагментами уривків назвіть твори Лесі Українки, вивчені в попередніх класах.

Текст 1

Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи ж, мій малесенький,
Пізній бо час.
(«Колискова»)


Текст 2

Погляд мій спускався нижче,
На того, хто розпростертий,
До землі прибитий списом,
Говорив: «Убий, не здамся!»
(«Мрії»)


Текст 3

Тиша в морі… ледве-ледве
Колихає море хвилі;
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
(«Тиша морська»)


Навчальна лекція з елементами бесіди

Доля дуже рано навчила Лесю Українку мужності. Вона змушена була змагатися з тяжкою хворобою, що вразила її ще в дитинстві, зробила недосяжною її блискучу музичну кар'єру і мучила поетесу всі подальші роки. Проте оця ще дитяча зневага до фізичного і душевного болю супроводжувала Лесю Українку все її життя.

Що нам дає першу уяву про особистість (зовнішність)? Портрет. Які враження у вас виникають, коли ви дивитесь на Лесю Українку? А тепер послухайте спогади сучасників письменниці про її зовнішні риси:

Аріадна Трущ

«Лесю уявляють мужеською, але вона відзначалася великою жіночністю. Леся любила одягатися. Одягалася гарно, але скромно, спеціально любила гарні блузки. На лівій руці носила чорну рукавичку. Ходила Леся рівно, але з паличкою…».

Касіян Гранат, молодий чиновник, який служив з батьком в одній установі, залишив такі спогади: «Невисока білява молода жінка, бліда, тендітна, ніби стомлена, але енергійна, весела. Ось вона сміється і з її звужених повік випромінюється тепло, густа синява, біля очей лягають тоненькими павутинками зморшки. Ось вона перестає сміятись, і враз павутиннячко зникає, зникає і синява очей. Вони стають світлими, блакитними, допитливими, ніби вона чогось жде від спів-бесідника. Ось вона піднімає невеличку руку, білу-білу, із синіми прожилками, і поправляє сплетені вузлом коси. Між брів, не зачіпаючи високого сяючого чола, стримить тоненька риска». Зовнішність людини може нам розповісти про життєві обставини, характер, вдачу, моральні якості, тобто внутрішній світ. Ми знаємо, що оточення людини має великий вплив на формування особистості. Оточення.

Олена Пчілка — мати

Мати вплинула на формування світогляду, сформувала патріотичні погляди. Вплинула на вибір життєвого шляху. Прилучала з дитинства до перекладацької праці (зокрема, творів Гоголя, навіть Гомера). Заохочувала до ви-вчення фольклору, етнографії. Завдяки матері Леся «змалечку пише добірною українською мовою». Мати підбирала домашніх учителів, не віддала до гімназії, бо це була казенна наука, всуціль зрусифікована. Вона ж вибрала доньці вельми красномовний псевдонім. Отже, мати вплинула на формування світогляду, на розвиток обдарувань, на рівень освіченості.

Петро Косач — батько

Він урятував життя Лесі, коли вона була ще немовлям. Оскільки мати не могла годувати грудьми доньку, бо захворіла на тяжку анемію, то батько, боячись, що дитина загине, узяв відпустку й за лікарськими приписами, які старанно виконував, налагодив штучне годування і виходив Лесю сам. Може, тому вони — донька і батько — були найщирішими і найніжнішими приятелями. Та й Леся була подібна до нього і вродою, і вдачею. Для своєї улюблениці Петро Косач побудував «білий домик», де Леся писала свої твори, був одним з перших читачів. Підтримуючи обдарування і захоплення, все ж найбільше турбувався про здоров'я, тривожився, коли у «білому домику» до пізньої ночі горіло світло.

Зовнішні обставини

1883 року Лесі в Києві прооперували ліву руку, що позбавило її можливості грати на фортепіано (дівчина мала неабиякі музикальні здібності). Відтоді назавжди скінчилося Лесине навчання з учителями, вона самотужки здобувала освіту — джерелом знань для неї були книжки і саме життя. Пізніше в Берліні Лесі прооперували ногу, а туберкульоз прокинувся в легенях, потім у нирках. Але в боротьбі з хворобою Леся настільки загартувалася, що самостійно вивчила мови — французьку, англійську, італійську, німецьку, польську, болгарську, старогрецьку, латинську. Стан здоров’я письменниці погіршився, і вона їздила на лікування в Грузію і Єгипет. Та не зважаючи на важкий фізичний стан, перемагаючи біль силою свого духу, Леся Українка саме в останні 4–5 передсмертних років створила такі геніальні твори, як «Лісова пісня», «Камінний господар», «Оргія», «Триптих».

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Випробування в долі людини (на прикладі життя Лесі Українки)».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду