Урок: Позакласне читання. Володимир Малик «Черлені щити»

26 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити школярів із романом В. Малика «Черлені щити», історичною основою, сюжетом; допомогти усвідомити ідейно-художні особливості роману;

  • розвивальна: розвивати навички зіставлення, порівняння, уміння проводити паралелі, робити висновки;

  • виховна: виховувати любов до історичного минулого рідної країни, патріотичні почуття, усвідомлення важливості історичної спадщини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Володимира Малика, зображення руських воїнів із черленими щитами.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка

домашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Бесіда з учнями

  • Пригадайте, що вам відомо про творчість Володимира Малика. Які твори цього майстра слова ви вже читали?

  • Якою спільною тематикою об'єднані романи Володимира Малика?

  • Чому, на вашу думку, письменник назвав свій твір «Черлені щити»?

Міні-лекція вчителя

Володимир Кирилович Малик (справжнє прізвище — Сиченко) — видатний український письменник, автор пригодницьких та історичних творів. За ро-мани «Посол Урус-шайтана», «Шовковий шнурок» та «Князь Кий» В. Малик був удостоєний літературної премії імені Лесі Українки 1983 року.

Якщо історія несе знання про рівень соціального, матеріального і духовно-го життя народів, про фактичний історичний процес, то художня історична проза, не нехтуючи фактом цього процесу, підходить до розуміння конкретних подій з точки їхньої значущості для формування духовного багатства особистості, людської краси і досконалості.

Твори на історичну тему мають специфічне завдання — формувати національну свідомість, розкривати і примножувати історичний духовний досвід людства, давати моральні уроки майбутнім поколінням. Серед художніх творів, у яких відображено історичне минуле українського народу, помітне місце посідають історичні романи Володимира Кириловича Малика.

У літературу приходять по-різному. Автор пригодницьких та історичних творів Володимир Малик увійшов до неї за якихось півгодини. Сталося це так. Одного сонячного червневого дня 1956 року в редакцію видавництва «Молодь» увійшов стрункий чоловік і запропонував письменникові Б. Чайковському прочитати свою поему-казку «Журавлі-журавлики». Ознайомившись з нею, Чайковський з деяким сумнівом в душі дав згоду на друк цього твору. Збірка побачила світ 1957 року. Протягом багатьох десятиліть твори Володимира Малика із захопленням читають діти, молодь і дорослі. Адже, за словами того самого Б. Чайковського, письменник «заворожує чудовими й чарівними мандрами з країни в країну, з епохи в епоху, примушує радіти і ридати, любити і ненавидіти, переживати як власні знегоди й перемоги героїв».

Народився Володимир Кирилович Малик 21 лютого 1921 року в селі Новосілки Макарівського району на Київщині в селянській родині. У сусідньому селі Ясногородці закінчив середню школу, а 1938 р. вступив на філологічний факультет Київського університету. Саме в цей період В. Малик розпочав свою літературну діяльність.

Після закінчення війни Володимир Кирилович працював вчителем у Ясногородській середній школі. 1950 р. він заочно закінчив університет та переїхав з Київщини на Полтавщину, у місто Лубни. Саме тут, у цьому історичному міс-ті, у молодого письменника виникло бажання своїми творами наблизити по-дії далекого і героїчного минулого до сучасників, розповісти про народних звитяжців, людей особливого героїзму.

Словникова робота

За допомогою словників поясніть значення слів.

Тамга тавро, клеймо, родовий знак. Кошма повсть, товста ковдра з повсті. Огнищанин — управитель князівських маєтків. Треба — жертвоприношення. Курт — вовк, вовками називалися охоронці хана. Гридниця — велике приміщення в князівському палаці або прибудоване до нього для гриднів, тобто молодих князівських дружинників, та прийому гостей. Тисяцький — начальник «тисячі», боярин, якому належала влада в місті. Поприще — давня міра довжини, дорівнювала в різні часи від 120 до 240 метрів. Також — денний піший або кінний перехід. Смерд — селянин. Ногата — дрібна грошова оди-ниця в Київській Русі. Гонт — тонкі дощечки. Блават — волошка, а також шовкова тканина блакитного кольору. Кощій — раб, смерд, кочовик; походить від половецького «коччі», «Кощі» — кочовик. Сестринець — племінник, син сестри.

Бесіда за змістом твору yy ‌Які часи описані у творі?

  • Яка‌ подія є головним сюжетним вузлом?

  • Яка‌ історична ситуація панувала на Русі перед походом князя Ігоря?

  • Хто‌ такі половці?

  • Чому боротьба русичів із половцями була складною?

  • Хто‌ такий Ждан? Яке місце посідає цей образ у художній канві роману?

  • Як ви вважаєте, чому невідомого автора «Слова» Володимир Малик називає Славутою?

  • Яке походження мав Славута? Як він здобув освіту?

  • Чому Володимир Малик називав роман «Черлені щити»? Яка роль цього образу?

  • Яка‌ тема твору?

  • У чому основна думка та ідея роману?

  • Які‌ образи є історичними, а які вигаданими?

Робота в групах

Група 1

Виписати цитати, які характеризують князя Ігоря з позитивного боку.

Група 2

Виписати цитати, які характеризують князя Ігоря з негативного боку.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Черлені щити — символ незламності слов'янського духу».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду