Урок: Розвиток зв'язного мовлення. Образ Марусі Богуславки. Проблема вибору, душевна роздвоєність головної героїні народної думи

25 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над проблематикою української народної думи «Маруся Богуславка», навчати школярів логічно, послідовно викладати в письмовій формі свої міркування щодо прочитаного;

  • розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, робити висновки, оформлювати свої думки на письмі;

  • виховна: виховувати загальнолюдські морально-етичні цінності.

Тип уроку: розвитку зв'язного мовлення.

Обладнання: підручник.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Виконання практичних завдань Літературнагра «Відгадай прислів'я»

Методичний коментар. Учитель заздалегідь готує картки, на кожній із яких пише одне відоме прислів'я, що стосується морально-етичних цінностей. На уроці перед грою ці прислів'я можна повторити. Потім клас об'єднується у дві команди. Представник першої команди витягає з купки одну картку з прислів'ям і за дві-три хвилини за допомогою своєї команди складає коротеньке оповідання, яке б ілюструвало це прислів'я. Сам фразеологізм вимовляти не можна. Друга команда слухає оповідання й намагається відгадати крилатий вислів. За кожне правильно складене оповідання та відгадане прислів'я комада здобуває по два бали. Потім визначають, які риси були притаманні Марусі Богуславці.

1. Людина без Вітчизни, як соловей без пісні. 2. Вовків боятися в ліс не ходити. 3. Можливе зробить кожен, неможливе — тільки відважний. 4. Тихше води, нижче трави. 5. Заєць від листя, а жаба від зайця тікає. 6. Добре говорить, а зле творить. 7. Раз добром налите серце вік не прохолоне.

Бесіда з учнями

  • Хто‌ така Маруся?

  • Чому‌ у творі її називають Богуславкою?

  • Чим можна пояснити ставлення Марусі до своїх батьків?

  • Як Маруся стала дружиною турецького багатія?

  • Як‌ дівчина ставилася до свого чоловіка?

  • Через що ув'язнені українці ображалися на Марусю?

  • Що‌ свідчить про те, що дівчина не забула свою рідну країну, свій народ і батьків?

  • Чи можна вважати Марусю зрадницею?

  • Чи‌ можна вчинок Богуславки вважати патріотичним?

Робота з образами думи в групах

І група — образ Марусі Богуславки.

ІІ група — узагальнений образ козаків.

ІІІ група — узагальнений образ турецьких поневолювачів.

«Доміно» до образу Марусі

Маруся — доброзичлива — патріотка — бранка — бусурманка — співчутлива — рішуча — здатна на самопожертву — …

Цитатна характеристика образу. Гра в групах «Хто швидше й більше»

Виписати з тексту думи цитати, що характеризують головну героїню. 1. «…Дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка, А все добре дбає». 2. «Не лайте мене, Не заклинайте мене! …Буду до кам'яної темниці Прибувати, отвирати, Вас, бідних невільників, А з кам'яної темниці випускати». 3. «До батька до мого й матері То знать давайте: Нехай буде батько і мати Та ще добре дбати, То статків‑маєтків не збувають, Великих скарбів не збирають, Моєї голови А з тяжкої неволі не визволяють, Бо вже я потурчилась, Побусурманилась Для розкоші турецької, Для лакомства нещасного».

Гра «Знавець думи»

1. Матеріал, з якого була побудована темниця, де перебували козаки. (Камінь) 2. Кількість ув'язнених козаків. (Сімсот) 3. Чого не бачили в'язні в темниці? Відповідь надати, користуючись текстом. («Сонця праведного», «Божого світу») 4. Як Маруся називала невільників? (Бідними) 5. Яку суботу згадано у творі? (Великодню) 6. Проклинаючи Марусю, козаки бажали їй, щоб вона…

(щастя-долі не мала). 7. Час перебування козаків у неволі. («Тридцять три годи») 8. Куди збирався від'їхати пан турецький? (До мечеті) 9. Як Маруся хотіла визволити ув'язнених? (За допомогою ключа, наданого їй паном турецьким.) 10. Для чого Маруся прийняла віру турецьку? («…для розкоші турецької… лакомства нещасного»). 11. Чого не хотіла героїня, щоб робили її батьки? Відповідь надати, користуючись текстом. (…Статківмаєтків не збувають, Великих скарбів не збирають) 12. Прийнявши віру турків, героїня… («потурчилась, побусурманилась»).

Літературна гра

Уявіть, що вам довелося виконувати роль адвокатів та прокурорів під час суду над Марусею Богуславкою. Спробуйте довести правильність своєї позиції, використовуючи різні аргументи на підтвердження думки про справедливість чи несправедливість обвинувачення.

Група 1 — «Захисники».

Група 2 — «Прокурори».

Вільний мікрофон

  • Чи‌ вважаю я Марусю Богуславку патріоткою або зрадницею?

Робота з таблицею

Визначте складники сюжету думи. Заповніть кожну з «цеглинок». Доберіть найбільш вагомі цитати з твору.

Епізод 1

Епізод 2

Епізод 3

Епізод 4

Епізод 5







Складання плану до твору-роздуму

Усне складання твору-роздуму «Маруся Богуславка: патріотка чи зрадниця»

Написання твору

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Завершити твір, розпочатий на уроці; прочитати роман В. Малика «Черлені щити».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду