Урок: Дума «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі

25 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над думами як особливим жанром української народної творчості, подати відомості про видатних виконавців народних дум; ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом думи «Маруся Богуславка», визначити особливості композиції твору та його проблематику;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно читати народні думи, уміння аналізувати, спостерігати, робити висновки;

  • виховна: виховувати почуття поваги до українського фольклору, до історичного минулого рідного народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, аудіозапис думи «Маруся Богуславка», ілюстрації до твору «Маруся Богуславка».

style="text-align: center;">ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Слово вчителя

У ХV–ХVІІ ст. турки й татари часто нападали на українські села та міста, грабували й палили їх. Старих людей та маленьких діток вони вбивали, а молодь забирали в полон і потім продавали в рабство.

Український народ героїчно боровся з поневолювачами. Особливо уславилися своєю мужністю козаки. Щоб попередити збройні напади ворога, вони нерідко перепливали Чорне море на кораблях (галерах) та великих човнах («чайках»). Досягнувши берегів Туреччини, палили її столицю Царгород, громили військо, знищували флот, розбивали в'язниці й визволяли полонених. Бувало, що хтось із козаків‑месників сам потрапляв у полон до турків.

Полоненим козакам татарські й турецькі ватажки нерідко пропанували стати до них на службу, обіцяючи за це багатство й владу. Але мужні запорожці воліли краще вмерти від жорстоких тортур, аніж продатися ворогові. Зрада Батьківщини ганебна, а ганьба для козака була страшніша за катування й смерть. Ця тема знайшла своє відображення в «Думі про Марусю Богуславку».

Прослуховування аудіозапису думи Бесіда з учнями

  • Які почуття викликала у вас дума?

  • Про які часи в думі йдеться?

  • За яких умов, на ваш погляд, козаки потрапили в полон?

  • Назвіть‌ відомих вам козацьких ватажків, які брали участь у боротьбі з турками.

  • Як ставилися до козаків у полоні?

  • Чому‌, на вашу думку, Маруся Богуславка звільнила полонених?

  • Як‌ козаки спочатку поставилися до дівчини? Чому?

  • Як‌ ви оцінюєте небажання Марусі повернутися на батьківщину?

  • Чи‌ ризикувала Маруся, звільняючи полонених?

Робота з таблицею

Тема думи


Основна думка


Ідея твору


Жанр



Композиційні особливості
Зав'язка

Кульмінація

Розв'язка


Повідомлення про Марусю Богуславку

Про історичну основу думи про Марусю Богуславку говорити складно, оскільки достовірних відомостей до нас не дійшло. Уважають, що Маруся Богуславка — головна героїня твору — це збірний образ, який не має конкретного історичного прототипу, хоч відомо, що іноді вродливі українські дівчата-полонянки, потурчившись, посідали видні місця при дворах турецьких вельмож (наприклад, дружина Сулеймана І Роксолана).

Траплялося, що дівчата-полонянки потрапляли в гарем, ставали дружинами турецьких багатіїв, навіть мали від них дітей. Та до кінця життя в глибині їхньої свідомості жеврів патріотичний вогник і не забувалася провина перед рідною Батьківщиною, не згасало почуття до рідного батьківського краю, рідної землі.

Справжні муки терпіли такі люди, часто це було трагедією їхнього життя. Ось у цій думі розповідається про дівчину-полонянку «Марусю, попівну Богуславку», яка, потрапивши в полон, «потурчилась, побусурманилась для розкоші турецької, для лакомства нещасного» — стала дружиною багатого «пана турецького».

Виразне читання думи «Маруся Богуславка» Робота з таблицею

Засоби художньої виразності

Ілюстрації з тексту

Роль у тексті

Епітети



Метафори



Порівняння



Риторичні оклики



Риторичні питання




Складання інформаційного грона до образу Марусі Вікторина

1. Скільки козаків перебувало в темниці? 2. З якого матеріалу збудована темниця? 3. З якого роду Маруся Богуславка? 4. Скільки часу перебували козаки в неволі? 5. У який день тижня Маруся Богуславка спілкувалася з козаками? 6. Куди збирався від'їжджати пан турецький? 7. Що віддав пан турецький Марусі? 8. Про яке місто згадує Маруся? 9. Чому Маруся не бажає, щоб батько визволив її? 10. Про який роковий день згадує Маруся? 11. Як зустріли Марусю козаки? 12. До кого звертаються невільники у «славасловії»?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Записати характеристику Марусі Богуславки.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду