Урок: Особливості композицій повісті-казки, роль художніх засобів у творі

23 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з повістю-казкою Марини Павленко; звернути увагу на особливості композиції такого художнього жанру, як повість-казка; навчати виокремлювати й з'ясовувати роль засобів виразності;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати прозовий твір, формувати навички висловлювати власні роздуми про суть людського життя, моральний вибір кожної особи;

  • виховна: спонукати до творення та примноження добра, прищеплювати любов до краси, розвивати усвідомлення відповідальності за свою справу, за свої вчинки.

Обладнання: підручник, портрет М. Павленко.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ.Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Вступне слово вчителя

— Новий етап у творчості Марини Павленко був ознаменований появою книги «Русалонька із 7‑В, або Прокляття роду Кулаківських», яка стала лауреатом конкурсу «Коронація слова». 2005 року видавництва «Теза», «Соняшник» надрукували цей справжній бестселер для підлітків.

Авторка назвала свій твір сучасною казкою про неймовірні пригоди семикласниці Софійки, яка вміло веде детективне розслідування.

Книга «Русалонька із 7‑В та Загублений у часі» здобула нагороду конкурсу «Дитячий портал».

наступній книзі Марини Павленко «Русалонька із 7‑В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу» перебіг подій був більш драматичним для Софійки. Їй довелося вступити в жорстоку боротьбу з новою однокласницею — Роса-вою Підлісною.

нових виданнях, присвячених Софійці, Марина Павленко продовжила розповідь про детективне розслідування зниклих з музею картин («Русалонька із 7‑В в тенетах лабіринту»); про вивчення таємниць сімейного родоводу, кохання і непрості взаємини з однолітками («Русалонька із 7‑В плюс дуже морська стихія»).

Дивовижно, але все, що необхідно для гарного детективу (переслідування, ризик, змови, неочікувані ходи, загадкові обставини), для фентезі (магія: зелена, жовта, червона, словесна, імітативна, часова; чарівні предмети, фантастичні істоти, обряди, ритуали і замовляння), для любовного роману (кохання, перші побачення, «коли поряд просто приємно йти… і сміятися…», любовні трикутники, змови і інтриги, сукні, дієти і навіть чарівні черевички), — все у творах для підлітків.

Літературна гра «Про кого йдеться»

Текст 1

Це прапрадід Вадима Кулаківського. Саме від нього починається прокляття роду. Ніхто з членів його сім'ї не зазнав щастя. Його бажання мати більше, ніж має, спричинило те, що кожне наступне покоління Кулаківських «мало гроші, а щастя — ніколи». У роду були зрадники, убивці, злодії — все те негативне й зле, чого боїться в житті людина. Він перший, хто порушив присягу «не вкради».

Сама авторка твору з кригою в голосі розповідає, що таких людей ми можемо зустріти і сьогодні, позбутися від них дуже важко, а може, й неможливо, бо викликають вони страх та відразу. А вдається зробити це лише Софійці — дівчині з іншого століття. Вона рятує покоління Кулаківських від загибелі (Гордій Кулаківський).

Текст 2

Це людина, яка поставилася безвідповідально до дорученої йому справи. Хвалькуватий та закоханий у себе. Рятує своє життя втечею та переховуванням. Залишає сім'ю: дружину та двох синів, яким доводиться жити з тавром батька-зрадника.

Як сказала Софійка, дівчинка, що намагалась допомогти героям ХІХ ст.: «Усі Міщенки схожі між собою».

Не допомогло йому навіть те, що змінив своє прізвище, а його син на — Михайла Бєлого, бо хотів стати «… новим і чистим чоловіком» (Данило Міщенко).

Текст 3

Син Данила Міщенка, що з вини батька стає двірником. Спочатку справляє враження порядного юнака, що закоханий у панночку Юзю. Але з часом побачимо різку зміну в характері хлопця. Жорстокість, мстивість заполонили його серце. Жив, ховаючись від людей, ніколи не ділився наболілим, душив у собі любов до Юзі. Сина виховав схожим на себе.

Його батько втратив звання «дворянського предводителя», і це не дає йому дорівнятися до майнових статків його коханої (Михайло Міщенко).

Робота з таблицею

Назва твору


Автор


Публікація


Жанр


Тема


Ідея


Герої


Час та місце, де відбуваються події



Бесіда з учнями

  • ŠŠ Як ви гадаєте, у чому полягає трагедія роду Кулаківських?

  • ŠŠ Чи можна стверджувати, що трагедії передує моральний вибір Гордія? ŠŠ

  • Яких героїв, які вчинки ви можете назвати красивими?

  • ŠŠ Чи відбулися в душі Вадима Кулаківського зміни?

  • ŠŠ Із якими творами, опрацьованими на уроках української літератури, виникли асоціації? Чому? (Галина Малик «Пригоди Алі в країні Недоладії», це повість-казка.)

Художній переказ

1. Перекажіть твір від імені Сашка.

2. Перекажіть твір від імені Вадима.

3. Перекажіть твір від імені Сніжани.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати фанфік за мотивами повісті-казки.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду