Урок: Марина Павленко «Русалонька із 7‑В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове й реалістичне в повісті-казці

22 листопада, 2016 1

Мета:

  • навчальна : подати відомості про життя та творчість сучасної української письменниці — Марини Павленко; навчити визначати особливості такого художнього жанру, як повість-казка; навчати виокремлювати й з'ясовувати роль засобів виразності;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати прозовий твір, форму-вати навички висловлювати власні роздуми про суть людського життя, моральний вибір кожної особи;

  • виховна: спонукати до творення та примноження добра, прищеплювати любов до краси, розвивати усвідомлення відповідальності за свою справу, за свої вчинки.

Обладнання: підручник, портрет М. Павленко.

ПЕРЕБІГ

УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання «Незакінчене речення»

1. Повість це… 2. Казка це… 3. Епосом називають… 4. До основних епічних жанрів належать… 5. Я вже читав/читала такі повісті… 6. Я знаю такі казки…

Навчальна лекція

Марина Степанівна Павленко народилася 30 березня 1973 року в с. Старичах Яворівського району Львівської області. Батьки письменниці — учителі. Ще маленькою переїздить із родиною на Черкащину. Закінчує школу, вступає до Уманського педагогічного інституту. Після навчання кілька років працює у приватній гімназії вчителем початкових класів. Зараз викладає на кафедрі української літератури та народознавства Уманського педагогічного університету ім. П. Тичини. Виховує двох доньок — Ольгу та Оксану.

Марина Павленко — цікава багатогранна

особистість. Вона пише поетичні та прозові твори. Починає друкуватися з 1990 року. Переможниця багатьох літературних конкурсів, має багато публікацій у періодичній пресі. Ав-тор багатьох цікавих книг для дітей, наприклад, збірка поезій «Бузкові зошити» (1997); книги прози «Домовичок із палітрою» (2007), «Русалонька із 7‑В», «Миколчині історії» (2008) і багато інших цікавих творів.

Як художниця ілюструвала книги-розмальовки для дітей.

Із 1997 р. є членом Національної Спілки письменників України.

Одним з досить цікавих жанрів дитячої літератури, адресованих дітям старшого віку (9–15 років), є повість-казка. Повість-казка на прикладі вигаданих ситуацій пропонує дітям розбиратися в стосунках людей, вчитися відрізняти погане від хорошого, оцінювати вчинки персонажів. Повість-казка створює вигадані світи, але при цьому дає можливість дитині знайомитися зі світом реальним, його правилами та особливостями.

Сюжети повісті-казки найчастіше розвиваються у двох вимірах — реальному й фантастичному. Але фантастичний світ завжди дає можливість дитині почерпнути якусь інформацію про реальний — або обидва виміри протиставлені й це дозволяє звернути увагу дитини на ті або інші особливості, або ж вигаданий світ живе за законами реального, але просто з деякими своїми особливостями, які в загальному не принципові й припускають виховання в дитини здібностей до адаптації в соціумі та світі.

Досить часто зображення фантастичного світу має різко негативний чи позитивний характером. Перший варіант припускає пародію казкової реальності дійсності, у такий спосіб, підкреслюючи негативні сторони. Другий варіант передбачає пряме протиставлення й указівку на недосконалість світу, де живуть герої.

Персонажі повісті-казки найчастіше діляться на дві групи — тут є просто звичайні люди (як правило, діти), які живуть за звичайними законами та їхнє життя не віщує нічого особливого або незвичайного, а також є чарівні персонажі. Їхні головні герої зустрічають, потрапляючи в казковий світ. Обидві групи персонажів наділяються живими характерами, кожен із них має свої звички, особливості мови та поведінки. Повість-казка використовує досить великий набір найрізноманітніших засобів для характеристик героїв, оскільки розрахована на старших дітей, які вже мають певні уявлення про світ і навколишню дійсність.

Виразне читання окремих епізодів твору Бесіда за змістом прочитаного

  • ŠŠ ‌Хто є головною героїнею твору?
  • ŠŠ ‌Чому Сніжана довго перебирала женихами? ŠŠ ‌
  • Чому Сашко змушений працювати?
  • ŠŠ Як‌ хлопець ставиться до Софійки? ŠŠ
  • Де‌ Софійка взяла коралі?
  • ŠŠ Як‌ Софійка з'ясувала, що шафа — чарівна?
  • ŠŠ У‌ кого була закохана дівчинка? Чи відповідав хлопець їй взаємністю?
  • Розкажіть, як живе родина Вадима.
  • ŠŠ Чому Вадим уважає свою родину проклятою?

Робота з таблицею
Ім'я персонажа
Його характеристика (цитатна)
Софійка

Сашко

Влад

Сніжана


Гра «Так чи ні»

1. Сніжана довго не могла знайти чоловіка, бо їй не пасувало прізвище. (Так) 2. Сашко подарував Софійці квіти. (Так) 3. Софійка загубила коралі в школі. (Ні) 4. Софійка підозрювала, що саме Сашко викрав коралі. (Так) 5. Без коралів Сніжана відмовлялася виходити заміж. (Так) 6. Щоб вибратися з шафи, треба було вимовити слово «коралі» навпаки. (Так) 7. Софійка була закохана у Вадима. (Так)

Робота з таблицею

Реальне в тексті

Фантастичне в тексті




ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Дочитати твір.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду
  1. лиза
    лиза
    28 лютого 2017 17:22
    видповиди треба писати нижче