Урок: Громадянські, патріотичні мотиви, романтичний пафос. «Гей, нові Колумби й Магеллани…»

22 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з творчим доробком Василя Симоненка, навчати визначати провідні мотиви та ідеї поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани», коментувати художні засоби, з'ясовувати романтичний пафос творів;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, аналізувати її, висловлювати власну думку про патріотизм, почуття власної гідності й самодостатності;

  • виховна: виховувати загальнолюдські цінності, уміння відстоювати власну думку.

Обладнання: підручник, портрет Василя Симоненка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього

завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Учнівські повідомлення

1 ‑ й у ч е н ь. Христофор Колумб (1451–1506). Видатний мореплавець епохи великих географічних відкриттів. Шукаючи шлях до Індії, Колумб здійснив кілька плавань через Атлантичний океан. Про дитячі та юнацькі роки Колумба не збереглося — відомостей.

1476–1485 рр. Колумб жив у Португалії, брав участь у португальських морських експедиціях.

1484 р. Колумб подав португальській королеві проект морської експедиції через Атлантичний океан з метою досягти берегів Азії. Уважають, що основою цього проекту було переконання Колумба в кулястості Землі (тоді ще не загально визначене). Проект було відхилено, і 1485 р. Колумб переїхав до Іспанії, де продовжував йти до своєї мети. Лише 1492 року королівська влада Іспанії, сподіваючись загарбати колонії, схвалила організацію

експедиції Колумба.

Продовжуючи подорож, Колумб відкрив острови Куба і Гаїті, де заснував колонію, Малі Антильські острови, Пуерто-Ріко, Ямайку; Америку (12 жовтня 1452 року — офіційна дата відкриття).

Під час усіх експедицій Колумб виявив себе не тільки як пристрасний шукач нових земель, але й як колонізатор. Помер Колумб у Вальядоліді (Іспанія).

2 ‑ й у ч е н ь. Фернан Магеллан (близько 1480–27.04.1521) — мореплавець, організатор і учасник першої навколосвітньої подорожі. Народився в селі Соброза (Португалія) у збіднілій дворянській родині.

1505–1511 рр. брав участь у португальських завоюваннях в Індії на півострові Малакка, островах Суматра, Ява, Молуккських, у Мозамбіку.

1517 р. Магеллан емігрував до Іспанії. У жовтні 1520 р. експедиція Магеллана, обігнувши Південну Америку, відкрила протоку (згодом названу Магеллановою) і вийшла в океан, який було названо Тихим. У квітні 1521 року кораблі Магеллана досягли Маріанських, а потім і Філіппінських островів. У сутичці з тубільцями Магеллан був убитий. Ця подорож підтвердила наявність єдиного світового океану і була одним із доказів кулястості Землі.

Бесіда за змістом прочитаного

  • Š ‌Прізвища Колумб і Магеллан — унікальні прізвища історичних осіб. Чому ж автор використовує форму множини?

  • Š ‌Як ви гадаєте, чому В. Симоненко обрав саме таку назву для свого твору?

  • ŠŠ ‌Чому поет називає рідний народ океаном?

  • ŠŠ ‌Чи були Колумб та Магеллан мрійниками? Про що вони мріяли? ŠŠ ‌

  • Яким настроєм пронизана поезія?

  • ŠŠ Чи‌ можна погодитися з думкою про те, що вже все відкрито? ŠŠ

  • До‌ чого закликає В. Симоненко? Яка ідея твору?

  • ŠŠ ‌Пригадайте, що таке пафос.

  • ŠŠ Який‌ пафос поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани»? Чому ви так уважаєте?

Словесне малювання

У ч и т е л ь. Вірш «Гей, нові Колумби й Магеллани» побудований на протиставленнях: «Байдужість — мрія», «пасивна життєва позиція — активна позиція», «спокій — пошуки». Обговоріть і запропонуйте ілюстрації до вірша, у яких найкраще можна передати протиставлення, на якому побудовано вірш «Гей, нові Колумби й Магеллани».

Бесіда

  • ŠŠ Прочитайте‌ першу строфу вірша. До чого закликає ліричний герой своїх сучасників? Що означає метафора «Напнемо вітрила наших мрій!»?

  • ŠŠ ‌Знайдіть і назвіть у першій строфі протиставлення. Поясніть. («Кличуть нас у мандри океани, Бухту спокою облизує прибій». Протилежні метафори «мандри» — «бухта» означають активну та пасивну життєві позиції.)

  • ŠŠ ‌Прочитайте другу строфу вірша. Чому в цій строфі так багато питальних речень? Про що це говорить? (Питальні речення створюють відчуття дискусії, яку ліричний герой веде з тими, хто вважає, що «все вже відкрито» і нема для чого мріяти, прагнути чогось.)

  • ŠŠ ‌Поясніть метафору «Як нам помістити у корито Наші сподівання молоді»? («Корито» — обмежене, приземлене життя без мрії і руху вперед.)

  • ŠŠ ‌Прочитайте третю строфу вірша. Чому, на вашу думку, у цій строфі так багато окличних речень? (Ліричний герой закликає мріяти, відкривати «духовні острови» «в океані рідного народу».)

  • ŠŠ Прочитайте‌ четверту строфу вірша. Що символізують «якорі іржаві»? Як ви розумієте метафору «Нидіє на якорі душа!..»? («Якорі іржаві»буденність, байдужість, пасивність; те, що гальмує «сподівання молоді».)

    Що протиставлено у строфі «якорям іржавим», на яких «нидіє душа»? («Б'ються груди об вітри тужаві, Каравела в мандри вируша».)
  • ŠŠ ‌Прочитайте п'яту строфу вірша. Поясніть, як ви її зрозуміли.

  • ŠŠ Прочитайте‌ останню строфу вірша. Назвіть дієслова у перших двох рядках. Чому вони вжиті в неозначеній формі? (Дієслова в неозначеній формі у рядках: «Мріяти й шукати, доки жити, Шкварити байдужість на вогні!..» з одного боку допомагають чітко окреслити життєву позицію ліричного героя, з іншого — сприймаються як заклик «нових Колумбів й Магелланів» до небайдужості, мрій і пошуків.)

Робота з таблицею

Назва художнього засобу

Приклад із тексту

Метафора


Персоніфікація


Епітет


Порівняння


Алітерація



V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати аналіз поезій «Гей, нові Колумби й Магеллани».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду