Урок: Поезія «Крила». Розгорнута притчева метафора про глибоке духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально

22 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над поетичною спадщиною Л. Костенко, звернути увагу на її твір «Крила», виявити особливості притчевості поезії;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно та вдумливо читати поезію, коментувати її, визначати основні мотиви, характеризувати основні образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті;

  • виховна: виховувати загальнолюдські цінності, любов до поезії.

Обладнання: підручник, портрет Ліни Костенко, картки для самостійної роботи.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення

теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Кросворд

Розгадайте кросворд за твором Л. Костенко «Чайка на крижині».


По горизонталі: 1. На думку Л. Костенко «…дівчата й чайки в далекому плаванні це… (екзотика). 2. Річка, на якій можна було побачити, як ламається лід навесні. (Одра) 3. Кораблі до причалів… (прихилились). 4. Перша частина поеми. («Надбережжя») 5. З чого зроблені крила, людські? (Правди) 6. Назва портового міста. (Щецін) 7. Країна, у якій поетеса гостювала. (Польща)

По вертикалі: 1. Місце перебування самотньої чайки. (Крижина)

Робота з

фразеологізмами

Поясніть значення фразеологізмів.

В українській мові є чимало фразеологізмів зі словами крила:

  • ростуть (виростають) крила хто-небудь відчуває приплив сили, енергії, натхнення;

  • як на крилах у доброму настрої, на піднесенні; дуже швидко;

  • під своє крило для захисту, опікування;

  • давати крила викликати в кого-небудь піднесення, натхнення, почуття впевненості у собі, у своїх силах, здібностях;

  • обламувати крила позбавити кого-небудь високих прагнень, поривань, мрій;

  • опустити крила утратити впевненість у собі, примиритися з чимось, зневіритися у своїх силах;

  • обпалювати собі крила — зазнавати невдачі в чому-небудь; не досягати чогось бажаного;

  • складати крильця — відмовлятися від будь-яких дій, від боротьби; скорятися;

  • підрізати крила — позбавити кого-небудь можливості здійснювати щось; підірвати міць, знесилити когось або обмежити поле діяльності.

Виразне читання поезії «Крила»

Бесіда з учнями

  • ŠŠ До‌ яких роздумів спонукала вас поезія «Крила»?

  • ŠŠ Про‌ що йдеться в рядках: «Людина нібито не літає… А крила має. А крила має!»? Про які крила йдеться?

Вступне слово вчителя про глибоке духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально

Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим більшими стають її крила.

Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибокий духовним наповненням, що проявляється індивідуально.

Чому людина має крила, а не може полетіти? Це залежить від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.

Тому кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила.

Політ людини, на думку поетеси, спричинений різними речами, крила

кожного зроблені зі свого «матеріалу»:

У кого — з вірності в коханні.
У кого — з вічного поривання.
У кого — зі щирості до роботи.
У кого — зі щедрості на турботи.
У кого — з пісні, або з надії,
Або з поезії, або з мрії.


Не одразу людина може збагнути, з чого ж зроблені її крила, але відчуття піднесення виникає в певній ситуації, з якоїсь окремої причини. Крила творчості, крила кохання, крила мрії — усе це може підняти нас у повітря, тобто піднести над буденністю, сірістю повсякдення. Автор закінчує вірш такими словами:

Людина нібито не літає…
крила має.
крила має!


Варто прислухатися до цього і не ламати власних крил песимізмом, нещирістю чи байдужістю.

Робота з таблицею

Метафора

Епітет

Паралелізм

Риторичні питання/оклики

Прівняння







Складання інформаційного грона до образу крил

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Вивчити твір «Крила».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду