Урок: Вірш «Кольорові миші». Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії. Умовна, вигадана ситуація

21 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над поетичною спадщиною Л. Костенко, звернути увагу на її твір «Кольорові миші», навчити пояснювати умовність ситуації, зображеної в поезії, алегорію образу кольорових мишей, подати характеристику образу Анни;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її, визначати основні мотиви, характеризувати головні образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті;

  • виховна: виховувати загальнолюдські цінності, любов до поезії.

Обладнання: підручник, портрет Ліни Костенко.

ПЕРЕБІГ

УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Літературний диктант

1. Ліна Василівна Костенко народилася в с. _______. 2. Дата народження Ліни Костенко ______. 3. Навчалася письменниця… 4. Перша збірка майстри-ні слова мала назву_____. 5. Вона побачила світ ____. 6. Інші збірки Ліни Костенко ______.

Словникова робота

Поясніть значення слів та словосполучень «цебро», «недоквас», «жужмо», «чаклунка», «мантія», «стандарт», «збити з пуття», «гарантія».

Виразне читання вірша «Кольорові миші»

Бесіда за змістом прочитаного

  • ŠŠ Як‌ ви гадаєте, що символізує сірий колір? Які події, людей називають «сірими»?

  • ŠŠ У‌ чому звинувачує сусід Анну?

  • ŠŠ ‌Чи

    справді дівчинка робила живих мишей із сухого листя? ŠŠ ‌

  • Як називають таких людей, як Анна?

  • ŠŠ Чому‌ Анну вважали чаклункою?

  • ŠŠ ‌Чи завдавали «кольорові миші» шкоди сусідові? ŠŠ ‌

  • Яка тема твору?

  • ŠŠ У‌ чому ви вбачаєте основну думку, ідею поезії «Кольорові миші»? ŠŠ

  • У‌ яких творах ще наявні мрійники? Як до них ставляться оточуючі?

Робота зі схемою

У вірші зіткнулося сіре і яскраве, неповторне і буденне, оригінальне і стандартне, романтичне та приземлене. З'єднайте стрілочками ознаки, які притаманні героям.

стандарт
оригінальність
неповторність
буденність
Анна
сусід
романтизм
приземленість
сірість
індивідуальність

Робота з таблицею

Знайдіть у тексті реальне та фантастичне.

Реальне
Фантастичне



Робота з таблицею

Назва художнього засобу виразності
Ілюстрація з твору



Слово вчителя

Поетична доля Ліни Костенко була непростою. Вона прагнула творити поезію безкомпромісну, незапрограмовану владою, без проголошення гучних, але порожніх фраз, її вірш «Кольорові миші» — це виступ проти стандартизації людини — «бути такими, як всі». Неповторність кожної людини — ось головна ідея цього твору.

На дівчинку Анну доніс у суд її сусід. Він звинуватив її в тому, що з багряних кленових листочків вона робила «кольорові миші». Сусід звинувачує дівчинку в чаклунстві, бо вона збила з пуття його дітей. До цього вони грали своїми звичними цяцьками, а тепер ця дівчинка так заполонила їхню уяву, що вони забули про свої іграшки, які вже набридли їм, а тепер їм уночі сняться ці яскраві кольорові миші.

Дівчинку у Вишгороді судять за те, що вона не схожа на всіх. Оточуючим незрозуміла її фантазія.

Таким був час, у якому жила поетеса, коли людей примушували мислити і жити «за вказівками партії», коли люди були схожі навіть за зовнішнім виглядом (згадаймо шкільні форми, наприклад).

Ліна Костенко виступає проти насилля над особистістю. На її думку, кожен має бути неповторним.

Характеристика образів поезії

Анна
Сусід



Літературна гра

Уявіть, що вам довелося виконувати роль адвокатів та прокрорів під час суду над дівчинкою Анною. Спробуйте довести правильність своєї позиції, використовуючи різні аргументи на підтвердження думки про справедливість чи несправедливість обвинувачення.

Група 1. «Захисники»

Група 2. «Прокурори»

Рефлексія

1. Яке завершення має поезія щасливе чи трагічне? Чому ви так уважаєте? 2. У чому, на вашу думку, полягає головний конфлікт твору? Чи можна вважати, що конфлікт — це непорозуміння між дорослими й дітьми, адже Анна — десятирічна дівчина, а сусід та суддя — дорослі?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Вивчити поезію «Кольорові миші». Написати повну характеристику Анни.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду