Урок: Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Читання поезії «Дощ полив…»

21 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати короткі відомості про Ліну Костенко, навчати визначати провідну думку, коментувати метафоричний підтекст образів;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно та вдумливо читати поезію, коментувати її, визначати основні мотиви, пояснювати умовність зображеної ситуації;

  • виховна: виховувати загальнолюдські цінності, любов до поезії.

Обладнання: підручник, портрет Ліни Костенко.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Навчальналекція

Народилась 19 березня 1930 р. в містечку Ржищеві (неподалік від Києва) у родині вчителів.

1936 року родина переїхала зі Ржищева до Києва, де майбутня поетеса за-кінчила середню школу.

Після закінчення середньої школи навчалася в Київському педагогічному інституті, а згодом — у Московському літературному інституті імені О. М. Горького, який закінчила 1956 року.

Творчості Л. В. Костенко притаманний тонкий, вишуканий ліризм, але в той же час і глибока філософічність. Слід зазначити, що назви для своїх збірок поетеса обирала символічні. Як зазначає І. М. Дзюба, вони «ніколи не є випадково обраними, приблизно-характеристичними, вони — точні метафори-девізи, етичний і емоційний ключ до розмаїття тем і мотивів». Так, перша поетична збірка Л. В. Костенко була надрукована 1957 р. і називалася «Проміння Землі». Тут простежено метафоричність мислення художниці слова, адже будь-яка планета здатна лише відбивати проміння, а не виробляти його самостійно, подібно до зірок. Проте Л. В. Костенко стверджує, що все добро, яке існує на Землі, здатне осяяти нашу планету. Кожна людина є променем, тому добрі справи освітлюють Землю й здатні впливати навіть на Всесвіт.

Збірка «Мандрівки серця» (1961) завдячує своєю назвою однойменній казці. Згідно із сюжетом казки, колись у бідній родині народилася дитина з надзвичайно великим серцем. Те серце дуже сильно билося й тривожило людей, а сам хлопець, підростаючи, почав відчувати порожнечу у своєму серці. То-ді він вирішив піти в мандри, дорогою наповнюючи серце різноманітними враженнями: стражданнями і надіями людей, їхніми бідами й вірою. Від цього серце головного героя поступово наповнилося любов'ю до світу. Мотив мандрівок серця є провідним для лірики Л. В. Костенко. Упродовж життя людина набуває певного досвіду, наповнюючи душу переживаннями й емоціями.

Збірку «Зоряний інтеграл» заборонили цензурою. Однак письменницю не арештували. Обмеження свободи творчої думки, різні «опали» в часи застою призвели до того, що досить тривалий час вірші Л. Костенко практично не потрапляли до друку.

Не можна обійти увагою збірку «Вітрила», у якій Л. В. Костенко демонструє інтерес до притчових оповідок. Наприклад, у «Казці про Мару» письменниця обмірковує морально-етичний вибір людини. Згідно з фабулою твору, колись в однієї жінки народилася дівчина, обличчя якої з одного боку було прекрасним, а з другого — потворним. Більшість людей сахалася Марії-Мари, уникала її товариства. Дівчина вирішила будь-що позбутися своєї потворності. Вона шукала допомоги всюди, однак ніхто не зміг їй зарадити. Залишилася лише одна надія на Дурного Чоловіка, який усе майно роздав іншим, а сам жив у лісі зі звірами (до речі, саме через такий учинок його й прозвали Дурним). Відшукавши мудреця, Марія-Мара дістає пораду: або загнати потворність у душу — тоді дівчина буде «прекрасна з обох сторін. / Тільки душа <…> буде потворна», або душа буде прекрасна, а обличчя стане негарним. Дівчина довго вагалася, однак обрала зовнішню вроду. Вона стала красивою, але доброта душі зникла. Хлопцям Мара подобалася, вони захоплювалися її привабливістю, однак, трохи більше пізнавши її, цуралися. Коханий же Мари, заради якого вона й хотіла стати красунею, повернувся до своєї нареченої: «Та душа у Галі ніби сонце, / а у тебе чорна й завидюща».

Книги Л. Костенко «Над берегами вічної ріки» (1977), «Маруся Чурай» (1979), «Неповторність» (1980) стали небуденними явищами сучасної української поезії, явищами, які помітно впливають на весь її дальший розвиток. Перу Л. Костенко також належать збірки «Сад нетанучих скульптур» (1987), збірка віршів для дітей «Бузиновий цар» (1987).

1987 року за роман у віршах «Маруся Чурай» була удостоєна Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка, а згодом отримала премію фундації Антоновичів.

За книгу «Інкрустації» отримала премію Франчески Петрарки.

1998 року в Торонто Світовий конгрес українців нагородив письменницю медаллю Святого Володимира.

Стала лауреатом Міжнародної літературно-мистецької премії ім. Теліги, професором Києво‑Могилянська академії.

Виразне читання учнями поезії «Дощ полив»

Бесіда за змістом прочитаного

  • ŠŠ Яким‌ настроєм перейнята поезія? ŠŠ

  • Яка‌ тема та ідея твору?

  • ŠŠ Що‌ вам нагадує літній дощ? Як усе змінюється після дощу?

  • ŠŠ ‌Що таке пейзажна лірики? Чи можна сказати, що твір «Дощ полив» тяжіє до такого роду? (Пейзажна лірика це вірші про природу, у яких передаються почуття, переживання, настрій ліричного героя під час спілкування з природою.)

Асоціативний диктант

Група 1

Дібрати дієслова для характеристики дощу.

Наприклад, дощ іде, періщить, бенкетує, шумить, підстрибує, дріботить, дзвенить, хлющить, сміється…

Група 2

Дібрати епітети для характеристики дощу.

Наприклад, дощ тихий, радісний, сумний, дзвінкоголосий, сумирний, срібний…

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Вивчити поезію «Дощ полив».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду