Урок: Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання

21 листопада, 2016 1

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з оповіданням «Скарб» Олекси Стороженка, звернути увагу на морально-етичні проблеми та особливості зображення головного героя;

  • розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні міркування про людину, її місце в цьому світі, її щастя, формувати навички аналізу твору;

  • виховна: виховувати загальнолюдські цінності: повагу до своєї та чужої праці, шанобливе ставлення до людини.

Обладнання: підручник, портрет Олекси Стороженка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалуу процесі виконання практичних завдань

Конкурс «Інтелектуал»

Учні об'єднуються у дві команди, обирають капітанів. За 5–7 хвилин необхідно розгадати кросворд «О. Стороженко. Життя і творчість. Оповідання «Скарб».

Завдання для 1ї команди


По горизонталі: 1. Парубки хотіли взяти Павлуся із собою для пошуків скарбу на… (щастя). 2. Батько Павлуся хотів, щоб його син навчався у… (школі). 3. Руки в Павлуся були, як у… (панночки). 4. Місце, де Павлусь іноді так кричав, «буцім з його чортяка лика дере». (Церква). 5. Ті, хто закинули хорта через вікно Павлусевої хати. (Парубки)

По вертикалі: 6. Назва твору О. Стороженка. («Скарб»)

Завдання для 2ї команди


По горизонталі:1. Край, де народився О. Стороженко. (Чернігівщина) 2. Хто із українських письменників назвав О. Стороженка «талановитим оповідачем»? (Франко) 3. Назва журналу, у якому друкували більшість українських творів О. Стороженка. («Основа») 4. Після смерті батьків за Павлусем доглядали… (наймити). 5. «За один стільничок меду» мати пообіцяла подарувати попу… (теля).
По вертикалі: 6. «Скарб» для О. Стороженка — це… (щастя).
Бесіда з учнями
  • ŠŠ Яка тема твору «Скарб»?
  • ŠŠ Яку думку прагне донести до читачів письменник?
  • ŠŠ ‌Як ви гадаєте, навіщо людині гумор?

  • ŠŠ ‌Що розсмішило вас в оповіданні «Скарб»?

  • ŠŠ Як‌ характеризує Павлуся його ставлення до прислуги, до батьків?

  • ŠŠ Знайдіть у творі приклади антитези.
  • ŠŠ Пряме значення слова «скарб» — коштовності, однак у творі наявне й переносне, приховане, символічне значення. Яке саме?
  • ŠŠ Чи був Павлусь щасливим?
Робота з таблицею
Морально-етична проблема твору
Стисла характеристика



Складання плану характеристики Павлуся

Доберіть цитати з тексту до кожного з пунктів.

  1. Єдиний синок у заможних батьків.

  2. Зовнішні риси.

  3. Авторське ставлення до Павлуся.

  4. Риси характеру: ледачість, байдужість, егоїстичність.

  5. Інші характеристики: відсутність друзів, самотність, любов до їжі, ставлення до інших персонажів.

Літературний диктант

1. Як мати ставилася до свого єдиного синочка? 2. Чому мати нікуди не пускала Павлуся? 3. Як реагував батько на надмірні пестощі жінки до сина? 4. На яке благополучне життя сподівалася мати для свого сина? 5. Через що мати не пускала сина на вечорниці? 6. Як трапилося так, що Павлусь залишився сиротою? 7. Якими були наймити в Павлуся? 8. Як їм жилося в родині заможних людей? 9. Чому життя Павлуся з наймитами після смерті батьків було щасливим? 10. Як наймичка у ставленні до Павлуся замінила йому матір? 11. Чим займався Павлусь щодня? 12. Куди і для чого вирішили піти хлопці на Зелені свята? 13. Чому вони хотіли запросити піти із собою Павлуся? 14. Яких народних звичаїв дотримували люди, щоб знайти скарб? 15. Що вирішили зробити хлопці, щоб посміятися над Павлусем? 16. Яке фантастичне явище відбулося після того, коли парубки через вікно Павлусевої хати кинули дохлого хорта? 17. Як О. Стороженко висловився щодо щастя Павлуся? 18. Як склалося життя Павлуся після його одруження? 19. Чи вважаєте ви, що щастя в тому, щоб нічого не робити, як Павлусь? Яку відповідь надає з цього приводу автор 20. Чому О. Стороженко у творі порівнює дружину Павлуся зі скарбом?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати листа Павлусеві.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду
  1. Анжела Казмірчук
    Анжела Казмірчук
    19 лютого 2018 19:44
    Дуже тупе напишіть твір