Урок: Ідея самопожертви. Образ Климка

21 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над ідейним змістом повісті Гр. Тютюнника «Климко», зосередити увагу на відображенні головного образу, навчати характеризувати головного героя;

  • розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння доводити свою думку, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження, формувати світогляд;

  • виховна: виховувати загальнолюдські цінності: чуйність, доброту, турботу про іншого, любов до рідної країни.

Обладнання: підручник, портрет Григора Тютюнника, фото Другої світової війни, словник української мови.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ.

Перевірка домашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Робота з таблицею

Завдання: заповнити таблицю, дібравши цитати до рис характеру (або, навпаки, залежно від рівня підготовки класу).

Риси

Цитати

Добрий, турботливий, чуйний, акуратний, працьовитий, умілий

«Це була найбільша радість Климкова — покласти перед дядьком чепурно списані зошити, а самому заходитися поратися: винести миску з дьогтяною водою, витерти підлогу, де набризкано, і тихо, покрадьки, щоб дядько не обернувся, насипати йому юшки, якої сам і наварив, — гарячої та запашної»


Самостійний, гордий

«Доглядати за собою — зварити їсти, прибрати в хаті, випрати одежину — він

умів і сам. Давно вже вмів…»

Витривалий, терплячий

«…Земля була холодна, від неї потерпли підошви і зробилися як дерев'яні. Коли вони мерзли так, що аж пекли, і не було вже терпцю йти далі, Климко сідав просто серед дороги й одтирав їх руками…» «Останню половину сухаря він із'їв учора зранку і відтоді не мав ані рісочки в роті»

Товариський

«…Він рідко коли залишався наодинці у закіптюжених стінах, бо в нього частенько, — бувало, що й до ночі, — засиджувалося шкільне хлоп'яче товариство… »

Відповідальний

«Що, що в нас картоплі є трохи та сала? Цього хоч би на два місяці хватило. А скоро зима. Зараз, поки тепло, треба йти. Харчів наміняємо по дорозі назад, молока, може…»

Милосердний

«Климко видлубав з кишені одну тридцятку і поклав бабусі в пелену, а сам швидко пішов геть»

Кмітливий, сміливий

«Климко випустив плащ-палатку, вчепився дівчині в другу руку і закричав: «Це моя сестра! Сестра моя, пустіть її! Чуєте? Вона мені за матір!»

Совісний, відповідальний, стійкий

« — Треба ж роботу якусь зробити тітці, а то тільки набалакав:
і те зроблю, і те…» «В дощ він не зупинявся, щоб десь його переждати, а йшов і йшов, напнувшись надірваною плащ-палаткою, доки несли ноги»

Бесіда з учнями
  • ŠŠ ‌Чи вважаєте ви, що Григір Тютюнник просто описав своє життя? Доведіть своє судження на основі порівняння біографії письменника та сюжету твору.

  • ŠŠ Усі‌ знають, усі погоджуються з тим, що доброта й чуйність — це гарно, це краще, ніж робити зло. Тоді чому в нашому житті ще так багато зла? Поділіться своїми роздумами про це.

  • ŠŠ У‌ яких випадках, на вашу думку, доцільна й потрібна самопожертва? І чи потрібна вона взагалі?

  • ŠŠ ‌Що в Климкові вам подобається найбільше?

  • ŠŠ Який‌ учинок Климка, на ваш погляд, був найблагороднішим? ŠŠ

  • Учинок‌ якого персонажа ви вважаєте найпідлішим?

  • ŠŠ ‌Що означає ім'я «Клим»? (Ім'я «Клим» — прийшло з Візантії, означає милостивий, лагідний, поблажливий.) Чи надано ці означення для характеристики Климка?

  • ŠŠ Чи‌ відповідає характер Климка його зовнішності?

Словесне малювання

Опишіть зовнішність Климка: його зріст, волосся, очі, вираз обличчя, поставу, одяг. Які художні засоби ви використали під час опису?

Робота з таблицею

Риса характеру

Климка

Ілюстрація

Зовнішні риси

Климка

Ілюстрація






Характеристика головного героя за планом

1) Климко — сирота.

2) Портрет і зовнішність героя (з тексту).

3) Риси характеру:

А Щирий, добрий, працьовитий.

Б Мужній, вольовий.

Г Благородний, чуйний, уважний, турботливий.

Д Винахідливий.

4) Прагнення героя.

А Прагнення навчитися.

Б Відповідальний за доручену справу.

Г Шанобливе ставлення до дружби.

5) Значення образу Климка.

Словникова робота

Доберіть синоніми до слова «самопожертва». Поясніть, у чому полягає відмінність між кожним із наведених слів.

Самозречення

Самоприсвята

Самопожертва

Покровительство

Доброчинність

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати характеристику головного героя повісті «Климко».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду