Урок: Тема воєнного лихоліття в повісті «Климко»

21 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над ідейним змістом повісті Гр. Тютюнника «Климко», зосередити увагу на відображенні воєнного лихоліття у творі;

  • розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння грамотно висловлювати власну думку, удосконалювати навички переказу;

  • виховна: виховувати загальнолюдські цінності: чуйність, доброту, турботу про іншого.

Обладнання: підручник, портрет Григора Тютюнника, фото Другої світової війни.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу у процесівиконання практичних завдань

Літературна гра «Ланцюжкове інтерв'ю»

Школярі вдома готували по одному запитанню, яке ставлять своєму однокласнику, а той дає відповідь і ставить своє питання наступному учню.

Кросворд



По вертикалі: 1. Назва села, де народився Гр. Тютюнник. (Шилівка) 2. Професія батька письменника. (Тесля). 3. Після ув'язнення батька Гр. Тютюнник живе в брата на… (Донеччині). 4. Тітка, яка запропонувала в неї жити Климку після того, як він залишився самотнім. (Мотя) 5. Місто, у якому письменник навчався в ремісничому училищі. (Харків) 6. Ім'я брата письменника. (Григорій) 7. Місце, де жили Климко і дядько Кирило. (Барак)

По горизонталі: 6. Як називали Славка? (Гармоністом) 8. Назва повісті автобіографічної трилогії. («Климко»)

Переказ змісту твору Асоціативний кущ

Які асоціації викликають у вас слова «війна», «дитина»? (Із наведених слів на паперових стрічках учні добирають асоціації та прикріпляють на дошці під написами «війна» та «дитина».)

Війна: смерть, горе, страх, голод, біль, жорстокість, втрата домівки, нужда, холод, небезпека.

Дитина: сміх, радість, посмішка, веселощі, гра, родина, захищеність.

Робота з цитатами. Відновіть послідовність подій

1. «Климко прокинувся від холодної роси, що впала йому на босі ноги (видно, кидався уві сні), і побачив над собою скам'яніло-бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця». 2. «Климко жив удвох з дядьком Кирилом, відколи осиротів. Жили вони в залізничному бараці при самісіньких коліях». 3. «Дядько Кирило був машиністом великого паровоза і ходив на роботу коли як: то вранці, то вдень, то посеред ночі, коли Климко вже спав». 4. «Солдат на мить закляк з піднятою ногою, потім тоненько вискнув і одплигнув убік». 5. «Чех повернувся вже без карабіна, тримаючи в руках і пакунок з вицвілої плащ-палатки в рудих та зелених плямах, і подав його Климкові». 6. «Климко йшов уже восьму добу. Їхню станцію і барак розбомбили німецькі літаки, хлопець залишився з тим, у чому був». 7. «Коли згоріла станція, Климко знайшов собі притулок у шахтній ваговій. Він переніс із погреба те, що вціліло — картоплю, два кусники старого сала й кілька цибулин. Спочатку було холодно й незатишно, докучали щури. Потім Зульфат, товариш Климка, вигнав нахабних звірят димом, допоміг облаштувати кімнату». 8. «Хлопці запропонували Наталі Миколаївні жити в них, адже її квартиру розгромили окупанти. Вони перенесли речі вчительки, а Зульфат роздобув колиску для малої Олі». 9. «Тітка пожаліла його, запропонувала зостатися в неї назавжди, але хлопець наполягав — йому треба додому, його чекають». 10. «Від переїзду, піднявши руки, спотикаючись і падаючи, біг до Климка Зульфат».

Бесіда з учнями

  • ŠŠ ‌Хто з героїв твору вам найбільше запам'ятався?

  • ŠŠ ‌Яким, на вашу думку, було дитинство Климка? Чому він залишився самотнім?

  • ŠŠ У‌ яких умовах проживали діти під час Другої світової війни? ŠŠ

  • Як‌ війна впливає на моральний стан суспільства?

  • ŠŠ ‌Як ви гадаєте, чому діти не втратили людяності? ŠŠ ‌

  • З'ясуйте жанр твору «Климко».

  • ŠŠ Пригадайте‌, який твір називають автобіографічним. Назвіть автобіографічні твори, які ви вже прочитали.

  • ŠŠ ‌Доведіть, що повість «Климко» належить до автобіографічних.

  • ŠŠ Чому‌, на вашу думку, Климко не виявив бажання залишитися жити з тіткою Мотею після загибелі дядька Кирила і вирушив у подорож?

  • ŠŠ ‌Доведіть, що Климко здатен долати труднощі, віднайти шляхи для їхнього вирішення.

  • ŠŠ Дослідіть‌, як у творі перемежовуються описи краси природи і тих страж-дань, яких зазнав і відчув хлопець-подорожній.

  • ŠŠ ‌З чим пов'язано те, що Климко раз по раз згадував поселення, де він жив з дядьком Кирилом? Як ви ставитеся до рідного вам міста, селища, села?

Слово вчителя

— Автобіографічність не означає абсолютне відтворення хроніки життя Тютюнника. Герой повісті «Климко» йде не на Полтавщину, а по сіль, щоб потім продати її і врятувати від голоду улюблену вчительку з немовлям і себе з другом. Однак в основі твору — враження від того пам'ятного походу хлопчика тяжки-ми дорогами війни. А ще Климко залишився сиротою, так само, як і автор твору, виховувався в дядька, який теж загинув від німецької бомби. Усе побачене, пережите Григором тоді так вразило, що він не міг не розповісти про це, коли став письменником. І розповів правдиво, художньо сильно про дітей на війні.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Чого навчає нас повість Гр. Тютюнника “Климко’».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду