Урок: Автобіографічна повість про дитинство. «Гуси-лебеді летять…»

21 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: розкрити, у чому полягає автобіографічність повісті, опрацювати ідейний зміст першої частини повісті;

  • розвивальна: формувати вміння обґрунтовувати власне ставлення до прочитано-го, складати план окремих розділів повісті;

  • виховна: виховувати естетичні смаки. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Михайла Стельмаха.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Лекція вчителя з елементами бесіди

Повісті «Гуси-лебеді летять» і «Щедрий вечір» у творчості М. Стельмаха посідають особливе місце.

  • ŠŠ ‌Як ви гадаєте, чому? (Автор розповідає про своє дитинство, про батьків, діда, близьких йому людей.)

  • ŠŠ ‌Що таке автобіографічний твір? (Це твір, у якому автор наближається до опису

    свого реального життя, використовує певні епізоди, що мали місце в його житті.
    )

  • ŠŠ Які‌ ще твори автобіографічного характеру ви пам'ятаєте? («Мені тринадцятий минало», «Якби ви знали, паничі …», «І виріс я на чужині …» Т. Шевченка; «Зачарована Десна» О. Довженка.)

  • ŠŠ Чим‌ відрізняється автобіографічний твір від біографічного? (М. Стельмах, написавши ліричну повість «Гуси-лебеді летять», присвятив її дорогим його серцю людям: «Моїм батькам — Ганні Іванівні й Панасу Дем'яновичу з любов'ю і зажурою».)

  • ŠŠ ‌Що таке повість? (Повість розповідний художній твір, у якому зображено історію життя однієї людини в зіткненні з долями інших людей. За своїм обсягом, за широтою охоплення життєвих явищ за глибиною їх розкриття повість перебуває між оповіданням та романом.)

Дійшовши свого полудня віку, Михайло Панасович Стельмах написав по-вість про власне дитинство — «Гуси-лебеді летять». Роботу над нею письмен-ник датував 1963–1964 роками. Проте спогади про все, що було відчуто і пережито в ранні роки, які проминули в селі Дяківці (тепер це Літинський район Вінницької області), пам'ять про рідних і односельців, про події, що про-йшли колись перед очима, видно, взяли в полон надто сильно. Отож, 1966 ро-ку з’явилася ще одна автобіографічна повість — «Щедрий вечір», у якій знову ожили добре знайомі читачам герої попереднього твору.

Отже, за роботу над оповіддю про дитинство Михайло Панасович узявся, досягнувши свого творчого віку.

Михайло Панасович у повісті малює людей і обставини так, як він їх побачив, запам'ятав, зрозумів.

Це твір, написаний на основі життєвих фактів, почуттів, переживань само-го автора, які розкривають його індивідуальність.

Чарівною казкою дитинства здається нам повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…», неначе вона народилася з народних оповідань, повних чаклунства і дива. Уже з перших абзаців Михайло Стельмах переносить нас у казку, де розпатлані хмари, де співають лебедині крила де світ більшає, тріпоче й міниться. Де можна стати чарівником й повернути лебедів з минулого, де ростуть правічні ліси й літають чарівні гуси-лебедята.

Правда, казкова атмосфера? Що найперше вам спадає на думку при згадці про гусей чи лебедів? (Відповіді учнів.)

Фольклорні джерела світу багаті цими образами. Пригадаймо українську казку «Івасик-Телесик», російську про сестричку під назвою «Гуси-лебеді», літературну казку Сельми Лагерльоф «Подорож Нільса з дикими гусьми Швецією»…

Словникова робота

Поясніть значення слів: «каламут», «харциз», «каламут», «бузувір», «лоботряс», «варивода», «урвиголова».

Бесіда з учнями

  • ŠŠ Як‌ розпочинається повість? Назвіть елементи казковості на початку. ŠŠ 

  •  Чому‌ хлопчик бажає стати чарівником?

  • ŠŠ Що‌ повідомив про приліт лебедів дід Дем'ян? ŠŠ 

  •  До‌ яких країв прагне потрапити Михайлик? ŠŠ 

  •  Чому‌ хлопчик не міг піти до лісу?

  • ŠŠ ‌Доведіть, що однокрила качка розбиралася в людях. ŠŠ ‌

  •  Яка тема першого розділу повісті?

  • ŠŠ Як‌ ви гадаєте, з якою метою автор розповідає про окремі автобіографічні деталі?

«Філологічна хвилинка»

1. Знайдіть, який синонімічний ряд використовує письменник до слова «лаяти». («І що це за мода пішла: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а то й духопелять тебе…, затюкають…»). 2. Як називала мама сина, коли сердилася на нього? («…і називають махометом вариводою, лоботрясом»; «спершу з мене вибивали дурування і примовляли, який я бузувір, опришок, урвиголова, харциз, каламут і навіть химород».) 3. Як описує М. Стельмах зимові дитячі розваги? («…і вже росте отакенна купа, у якій усе регоче, верещить, клубочиться, видирається наверх і жужмом котить-

ся вниз».) 4. Знайдіть і зачитайте, які фразеологізми та прислів'я використано в першому розділі? (Вухналі кувати зубами; птиця також боса ходить і не журиться; сорока на крилі принесла.)

Робота з таблицею

Реальний світ у казці

Світ казковий, фантастичний

Сонце


Вода


Птах


Ікона



Словесне малювання

  • ŠŠ ‌Яким у вашій уяві постав хлопчик Михайлик? Який він на вигляд? ŠŠ ‌

  •  Які риси характеру притаманні головному героєві?

  • ŠŠ ‌Як до хлопчика ставиться його матір? Як до нього ставиться дід?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Прочитати наступні розділи повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду