Урок: Михайло Стельмах. Коротко про митця. Його поетичне сприймання світу. «Березень», «Я став би птицею, коли б…»

20 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості про Михайла Стельмаха як видатного українського письменника, окреслити особливості поетичного світосприйняття майстра слова; навчати коментувати вірші та визначати художні засоби в них;

  • розвивальна: розвивати уважність, спостережливість, уміння виразно читати поезії, обстоювати власну думку;

  • виховна: виховувати любов до поезії, до традиції українського народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Михайла Стельмаха.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Засвоєння

нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Лекція вчителя

Михайло Панасович Стельмах народився 24 травня 1912 р. в селі Дяківці Літинського району на Вінниччині в родині незаможного хлібороба. Першою пробудила в дитячому серці любов до землі та її краси мати. Про невтомну трудівницю Ганну Іванівну, добру і ласкаву, М. Стельмах писав в автобіографічній повісті «Гуси-лебеді летять». Найніжніші спогади в душі Михайлика збереглися про батька — Панаса Дем'яновича — і діда Дем'яна, колишнього кріпака, талановитого майстра. Після закінчення початкової школи М. Стельмах вступив до школи колгоспної молоді. Оранка, сівба і перші проби пера. Цілий день у полі, а ввечері біля книжки.

Перші його віршові спроби припадають на тридцяті роки, коли він по закінченні Вінницького педагогічного інституту (1933) вчителює спочатку на рідному Поділлі, а потім у

школі села Літки на Київщині. Паралельно з роботою вчителя Стельмах працює і як збирач народнопісенних скарбів; пізніше (після Великої Вітчизняної війни) він деякий час удосконалював професійні навики фольклориста на посаді наукового співробітника в Інституті фольклору та етнографії АН УРСР.

Перша збірка поезій «Добрий ранок» виходить під редакцією А. Малишка 1941 року.

Перебуваючи в лавах Радянської Армії, М. Стельмах зустрів Велику Вітчизняну війну. 1941 р. отримав важке поранення в голову і спину. Після тривалого лікування — знову на фронті. Списаний медкомісією зі служби в артилерійській частині, працює спеціальним кореспондентом газети «За честь Батьківщини» (Перший Український фронт). Залікувавши друге важке поранення (липень 1944 р.), він повертається до лав захисників Вітчизни і закінчує війну на німецькій землі.

У роки війни почав писати й прозу. Говорив про це так: «А знаєш, я почав писати прозу… За війну такого набачився, що хочеться розповісти про все про-сто і щиро, не зв'язуючи себе римою і розміром. Тут треба, щоб слово закипало, мов залізо в горні …» Його твори, зокрема перші оповідання, які незабаром були надруковані у збірці «Березовий сік» з благословення Юрія Яновського, часто звучали в ефірі. 1957 р. — роман «Кров людська — не водиця», 1959 р. — роман «Хліб і сіль», 1961 р. — роман «Правда і кривда», 1969 р. — роман «Дума про тебе».

Складання тез за підручником Метод «Незакінчене речення»

1. Михайло Панасович Стельмах народився 2. Закінчивши сільську школу, навчився … 3. На фронті був … 4. Крім поезії, писав … 5. Найвідоміші рома-ни… 6. Мати Михайлика вірила … 7. «Вона (мати) перша в світі навчила мене …» 8. Михайлик — талановитий, допитливий хлопчик, який любив … 9. Коли хлопчик якось побачив за вікном сніг, то … 10. Побачивши на вулиці Панаса з сином, люди дивувалися, бо …

Виразне читання тексту «Березень» Робота із засобами художньої виразності

Назва

Ілюстрація


А небі хмари лебедями


Гаї спинились над водою


Хлюпоче веслами весна


Багатство ярого зерна


І піднімає буйні трави


Бродить під корою сік


Земля хмільна і запашна


Налита сонцем і вітрами весна


Звелися ріки і лугами блакитно простягають путь


Гаї входять в клекіт рік


Бесіда з учнями

  • ŠŠ ‌Як поет описує прихід весни?

  • ŠŠ ‌Які засоби художньої виразності використовує Михайло Стельмах? ŠŠ ‌Яка тема вірша?

  • ŠŠ Яка‌ його основна думка?

  • ŠŠ ‌Які почуття охоплюють автора, коли він описує прихід березня?

  • ŠŠ Порівняйте‌ свої враження від першого місяця весни з враженнями Михайла Стельмаха.

Виразне читання поезії «Я став би птицею, коли б…»

Бесіда за змістом прочитаного

  • ŠŠ ‌Яка тема поезії?

  • ŠŠ ‌Яка основна думка твору?

  • ŠŠ Чому‌, на вашу думку, ліричний герой вірша хотів би стати птицею? ŠŠ

  • Чому‌ він відмовляється від свого прагнення?

  • ŠŠ ‌Як ви гадаєте, слово сіяч ужито в поезії у прямому чи переносному значенні? Свою думку доведіть.

  • ŠŠ Визначте‌, чи є у творі неологізм. З якою метою автор використовує його?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Прочитати першу частину повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду