Урок: Проблеми морального вибору та зради (Ненко, Чорнобай). Іван Сірко — мудрий ватажок, щирий патріот України

20 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над тетралогією Володимира Малика «Таємний посол», навчати виокремлювати основне;

  • розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння висловлювати власні міркування про вибір людини у вирішальних ситуаціях;

  • виховна: виховувати любов до історичного минулого рідної країни, патріотичні почуття, усвідомлення важливості історичної спадщини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Володимира Малика, картина І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевіркадомашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

Складання плану

Складіть план останньої частини тетралогії та перекажіть зміст твору за цим планом.

Закінчіть речення

1. Кара-Мустафа був закоханий у… 2. Яблонський почав уважати Мар-тина своїм однодумцем, бо… 3. Султанове військо зазнало поразки через те, що… 4. Польський король… 5. Златку вирішили надіслати як подарунок, бо… 6. Шовковий шнурок означав… 7. Златку вдалося визволити Арсенові, бо він… 8. Шовковий шнурок Кара-Мустафі привіз…

Розташуйте події у правильній послідовності

1. Арсен замислився. Серце його розривалося навпіл. Справді як бути? Залишити Златку в той час, коли після довгих пошуків нарешті знайшов її і, може, ось-ось пощастить визволити? Та коли?.. Сьогодні? Через місяць? Через рік?.. А чи не буде тоді пізно? Чи не впаде шабля османів і на Австрію, і на Польщу, а потім і на Київ та Москву раніш, ніж він зможе сповістити про цю страшну небезпеку? Ні, Арсене, май силу перебороти себе, пожертвувати найдорожчим заради батьківщини! 2. Сафар-беєві гроші стали у пригоді. Через Болгарію і Волощину промчав за дванадцять днів. Коней не жалів: на базарах купував свіжих, витривалих і гнав далі. Тільки на розореному Правобережжі базари не збиралися, тому довелося їхати повільніше, щоб приберегти сили вороного, купленого ще в Бендерах. 3. Арсен довго дивився йому вслід, намагаючись видобути з серця хоч краплину жалю і співчуття до поверженого, знищеного недруга, та, крім огиди, не відчував нічого. Він був глибоко переконаний, що саме Юрась Хмельниченко — винуватець не тільки його власного нещастя й горя, а й горя всенародного, погубитель діла Богданового. 4. Почувся крик. Із сусіднього двору, простоволоса, з розмаяною пшеничною косою, бігла Стеха. За нею поспішав Роман. Від ганку, світячи рожевою лисиною, дрібуляв дідусь Онопрій, а за ним повагом наближався Якуб. Арсен переходив з рук у руки. Радощів — хоч відбавляй. Для повноти щастя не вистачало одної Златки… 5. Все султанське військо яничарські полки, загони спагіїв та акинджіїв, кримська орда, — навесні 1683 року було стягнуте до Белграда. До них змушені були приєднатися вояки Афлаку та Богдана, а також волонтери Текелі. Здається, такої сили не виставляв ще жоден султан. Одних коней сто тисяч, понад двадцять тисяч волів та верблюдів, що тягли сотні гармат, возів з порохом, ядрами і провіантом, а воякам та їздовим ніхто не знав ліку! Справді, сто, двісті чи триста тисяч озброєних людей вів намісник бога на землі — кому це могло бути відоме? 6. Арсен був у відчаї: в дорозі Златки не пощастило визволити. З Белграда до Стамбула загін Мурад-аги мчав як вітер. Зупинялися тільки для того, щоб трохи перепочити і погодувати коней. Біля карети, у якій їхала Златка, невідступне вартували два десятки лютих капуджі. Про те, щоб викрасти дівчину, годі було й думати.

Бесіда з учнями

ŠŠ ‌Чому Златка воліла радше померти, аніж стати наложницею візира? Про які риси її особистості це свідчить?

ŠŠ ‌Що вирішує Арсен, коли постає вибір між захистом країни та долею коханої? Чому? Чому Сафар-бей ненавидів болгар? Чи змінилося його ставлення до ворогів після того, як він дізнався, що є сином воєводи?

ŠŠ Розкажіть‌ про Чорнобая. Чому він, будучи сином рідної землі, вдається до злочинних дій та підтримує татар, навіть постачає їм живий товар?

ŠŠ ‌Чи можна вважати Сафар-бея зрадником? Свою думку аргументуйте. ŠŠ ‌Чи є зрадником Чорнобай?

Гра «Наскільки ти уважний»

ЯК СІРКО ПЕРЕМІГ ТАТАР

Кошовий Сірко був превеликий характерник! Було, хто б не задумав воювати з ним — він уже й знає: зараз і військо збирає, і списи точить, і ратища готує. Недаром його турки прозвали шайтаном. Минуло років немало, як жив Сірко і як його не стало, а слава про нього і не пройшла, і не пропала. Він був для ворогів страшний і сердитий, а, напроти, для християн був дуже добрий

милостивий. Одного разу пішли запорожці з Сірком у похід, а татари прочули про те та одразу й побігли на Січ і почали там хазяйнувати. Як хотіли, так і хазяйнували: усіх православних християн забрали та й повели у полон. А вони, бідні, не хочуть іти та плачуть і ридають так, що аж земля стогне. А татари на плач не зважають, а нагайками їх підганяють. Як ось прочув про те кошовий Сірко. Зараз зібрав своїх козаків — та в погоню за татарами: визволяти православних людей. Та летить, як птиця. Добіг близько до татар; бачить, що їх дуже багато, а козаків дуже мало — і давай хитрити. Спинив свого коня і крикнув на козаків:

— А стійте, братця! Підождіть, не ворушіться!

Тоді зіскочив з коня, дав його другому козакові, а сам кувирдь — та й зро-бився хортом і побіг до татар. Татари бачать: хорт, красивий такий! Подобався він їм. Узяли вони його, нагодували. Звик ото той хорт. Як стали ті татари відпочивати, то той хорт поробив їм так, що вони всі поснули. Тоді він назад до козаків та знову кувирдь — і зробився чоловіком! Кинувся тоді з козаками до татар, усіх їх вирубав, а християн вернув назад. Християни дуже дякували Сіркові і пішли собі щасливо додому. А Сірко зі своїми козаками почав гуляти по-старому.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-розповідь «Мій улюблений персонаж із твору Володимира Малика «Таємний посол».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду