Урок: На сонці тепло, біля матері добре. А. Костецький «Все не так». Найважливіша думка. Л. Лапіна «Як півник співати навчився»

19 листопада, 2016 0
Мета: вчити учнів визначати у тексті найважливішу думку; розвивати техніку читання; виховувати шанобливе ставлення до матері.

Хід уроку
I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань
Мовленнєва розминка
1) Робота над скоромовкою.
Свинка плащика купила,
З нього ґудзика згубила.
Свинка ґвалту наробила,
Поки ґудзик змінила.

2) Розчитування.
МА МО МУ МІ МИ МЕ МЄ МЮ МЯ
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
  • Дощик накрапляє (читають тихо і повільно).
  • Дощик ллє (читають уголос і в нормальному темпі).
  • Злива (голосно і швидко).
  • Дощик слабшає.
  • Дощик
    припинився.
Читання тексту «Пригода з Дем'яном»

III. Робота за «Читанкою» (с. 74–78)
Вступне слово вчителя
— «Мама», «матуся», «мати» — яким прекрасним світлом сповнені ці слова! Вимовляючи ці слова, пригадуєш материнську усмішку, лагідність її очей, ніжність серця. Матерів мільйони. І кожна несе в серці любов, доброту. Про маму написано багато віршів. Ми прочитаємо вірш Анатолія Костецького.
Анатолій Костецький народився в Києві у 1948 році у сім'ї вчителів. Як згадує сам поет, він змалечку сидів на уроках літератури, які проводила його мама, охоче читав, малював і намагався віршувати.
Багато вражень у нього залишилося від перебування у селищі Козин, де щоліта на нього чекали не лише цікаві розваги, а й казки, пісні, яскрава народна мова.

Опрацювання вірша А. Костецького «Все не так»
1) Виразне читання вірша
вчителем.

Учні уважно слухають і визначають, із якою інтонацією вчитель читає вірш, де робить паузи.
— Поясніть, як ви розумієте назву вірша.

2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
— Чому дитині все не так?
— Як попросити в мами пробачення? Починайте словами: «Мамусю, будь ласка,...».

3) Читання вірша учнями вголос.
— Як розуміти вислів «Хай знову стане все хорошим!»?

4) Робота за малюнком.
— Розгляньте малюнок.
— Яким стане все навколо, коли мама пробачить? Складіть речення.

Складання асоціативного куща
На дошку вивішується сонечко з промінцями, всередині якого написано слово мама. Вчитель пропонує дітям назвати якості своїх матусь.
— Яка у вас матуся?
Діти називають, вчитель записує на дошці біля промінців.
Кохана, добра, ніжна, лагідна, красива, уважна, турботлива, працелюбна...
Діти читають отримані словосполучення.

Фізкультхвилинка

Опрацювання тексту Л. Лапіної «Як півник співати навчився»
1) Читання першої частини тексту вчителем.
— Коли півник почав учитися співати?
— Чому він так старався?

2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне дочитування оповідання учнями.
— Які слова бабусі запам'яталися півнику?

3) Гра «Так чи ні?».
— Чи був у бабусі улюблений півник — Кришталеве Горлечко?
— Чому півник утік від бабусі?
— Чи вмів співати новий півник?
— Чи навчив соловейко півника співати?
— Чи навчився півник співати так дзвінко й весело, як і попередній бабусин півник не співав?
— Чи старанно він виконував свої обов'язки?

4) Вибіркове читання.
— Які звуки повторював півник? Уявимо себе півниками — повторимо!
— Прочитайте речення, в яких висловлена найважливіша думка тексту.

5) Робота за малюнком.
— Розгляньте малюнок. Як би ви його підписали? (Півник учиться співати. Півник навчився співати.)

Розігрування жарту В. Марсюка «Замазура»

IV. Підсумок уроку
— Які твори прочитали на уроці?
— Що особливо сподобалося?
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду