Урок: Що розповідається в тексті про...? Леся Українка «Вишеньки»

19 листопада, 2016 0
Мета: розказати учням про життя і творчість Лесі Українки; удосконалювати навички виразного читання віршованих творів, розвивати акторські здібності дітей, пам'ять, зв'язне мовлення; виховувати любов до природи, рідного краю.

Хід уроку
I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань
Мовленнєва розминка
Робота над скоромовкою
Жив жучок між бур’янами, Жовтим листям ворушив.
Жив без тата і без мами. Жаба квакнула: «Попався!»
Жив і жив, і не тужив — Жук завмер — так налякався.
Г. Чубач
Читання тексту М. Павленко «Я — Оля Маляренко...»

III. Робота
за «Читанкою» (с. 55–57)

Повідомлення вчителя
(Див.Додаток на с. 141)

Опрацювання тексту про Лесю Українку
1) Читання тексту вчителем.
— Кого ви бачите на портреті?
— Хто така Леся Українка?

2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання оповідання учнями.
— Що розповідається в тексті про Лесю Українку?

3) Читання тексту учнями «ланцюжком».
— Що ви дізналися про дитинство Лесі Українки?
— Що любила читати Леся?

4) Вибіркове читання.
— Якою дівчинкою була Леся?
— У скільки років вона навчилася читати?
— Чим любила займатися Леся?

5) Гра «Читає Незнайко».
Учитель читає речення, навмисно замінюючи в ньому слова. Учні відшукують речення і читають його без помилки.
У шість (п'ять) років батьки подарували Лесі фортепіано.
/>Дівчинка поливала (доглядала) квіти у своєму маленькому квітничку, порала городик.
А потім полюбила (захопилась) шиттям і вишиванням.

Опрацювання вірша Лесі Українки «Вишеньки»
1) Читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Чому він має таку назву?

2) Словникова робота.
Ваблять манить, приманює, принаджує, викликає бажання, потяг.

3) Читання слів «буксиром» за вчителем.
Ваблять дівчаточко
скачуть хлоп'яточко
простягають рученята
доспіли деревцем
низесенько черешеньки
— Яке слово «зайве» у першому стовпчику?
— Що спільного у словах другого стовпчика? (Мають зменшувально-пестливе значення.)

4) Читання анаграм.
шевиньки (вишеньки)
шечекирень (черешеньки)
ливирос (виросли)
сокови (високо)

5) Читання вірша учнями «ланцюжком» по строфах.
— Чому діти не можуть дістати вишень?
— Що вони роблять для того, щоб їх дістати? Прочитайте.
— З яким запитанням звертаються діти до вишеньок?
— Прочитайте, яку відповідь дали їм вишеньки.

6) Хорове читання.
— Визначте, скільки осіб беруть участь у вірші, в цьому вам допоможе малюнок.
— Знайдіть пестливі слова у вірші.
— Для чого їх уживає поетеса у своєму вірші?
— З якою інтонацією слід читати слова дітей? (Запитання,благання)
А слова вишеньок? (Повчально,розсудливо)

7) Читання парами за особами.

8) Гра «Диктор телебачення».
Читати вірш, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.

9) Читання вірша. Гра «Заповни пропуски».
Ой в_ш_ньки-ч_реш_ньки,
черв_ні_, спіл_,
чо_о ж б_ ви так вис_ко
вир_сли на г_лл_?

— Знайдіть у тексті рядки, у яких описані вишеньки.
— Що ви б намалювали за змістом вірша?

10) Гра «Роз'єднай та прочитай».

— Роз'єднайте слова, прочитайте уривок з вірша. Поблискуютьчерешенькивлистізелененькім, черешенькиваблятьочідіточкаммаленьким.

11) Робота в парах.
— Розіграйте розмову. Виберіть собі роль: вишеньок чи дітей. Вивчіть слова.

Читання усмішки за особами

IV. Підсумок уроку
— З творчістю якої поетеси ознайомилися на уроці?
— Чи сподобався вам її вірш? Чим саме?


Додаток

— Леся Українка — літературне ім'я (псевдонім) Лариси Петрівни Косач. Її мати — відома письменниця Олена Пчілка. Маленька Леся була така ж, як і ви. Вона любила бігати лісами й луками, плела віночки, співала пісні, заслуховувалась казками й переказами. Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад десять іноземних мов, любила музику, грала на фортепіано, проявляла інтерес до малювання.

Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала перший вірш «Надія». Коли дівчині було 13 років, з'явився перший друкований вірш «Конвалія». Мати, відсилаючи вірші тринадцятирічної доньки до друку, підписувала їх псевдонімом «Леся Українка» (здрібніле ім'я «Леся», бо дівчинка ще була малою, а «Українка» — значить, дівчина з України). Олена Пчілка назавжди поєднала долю Лесі з долею України.

Творчість Лесі Українки цікава і різноманітна. Багато її віршів присвячено дітям і створено для дітей.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду