Урок: Апостроф. Роль апострофа в українській мові. Вимова і написання слів з апострофом. Опрацювання вірша О. Полянської «Комп'ютерна мишка» та оповідання за Н. Гуркіною. Загадка

18 листопада, 2016 0
Мета: ознайомити учнів зі знаком «апостроф»; навчати їх читати слова з апострофом; виробляти первинні вміння визначати звуко-буквений склад таких слів; виховувати уважність.

Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Мовленнєва розминка
Робота над скоромовкою
Женя з бджілами не дружив —
Завжди Женя бджіл дражнив.
Женю бджоли не жаліли —
Та дражнила нажалили!

Гра «Продовж ряд»
Дзот, дзьоб, дзюркіт...
Ґедзь, ґудзик, кукурудза...

Робота над загадками
Білі зуби маю,
Та усі ховаю.
Довгі коси маю,
Та не заплітаю. (Кукурудза)

Який є, таким покаже
/>І без слів про все розкаже. (Дзеркало)

Моторна сестричка,
Кольорова спідничка.
На підлозі кружляє,
Нас звеселяє. (Дзиґа)

Звуко-буквений аналіз слів-відгадок.

Гра «Третій зайвий»
Дзиґа, дзвін, дзвонар.

III. Робота за Букварем (с. 172–173)
Ознайомлення учнів зі знаком «апостроф»
— Розгадайте ребус: 7я. (Сім'я)
— Виконаємо звуковий аналіз слова: [с’, і, м, й’, а]. Запишемо звукову модель слова. Тепер підставимо букви під звуками. (Діти підставляють і пояснюють: букви с, і — бо звук [с] вимовляємо м'яко, букви м, я — бо звуки [йа] стоять поруч, вимовляються разом, тому позначаються буквою я.) Що ви пам'ятаєте про звук [м]? (Це приголосний, дзвінкий, губний, завжди твердий.)
— Але ж після букви «ем» стоїть буква я. Пригадаємо, яку роботу виконують букви я, ю, є після приголосних? (Вони позначають м'якість приголосних, отже, перед ними приголосні вимовляються м'яко.)
— Але ж приголосний [м] не буває м'яким. Вимовте всі разом слово сім’я. Прислухайтеся. Ми вимовили звук [м] твердо й окремо від звуків [йа]. Як же показати це на письмі? (Таким чином підводимо дітей до висновку,що потрібен певний знак, щоб показати окрему вимову [м] від [йа].)
— В українській мові є такий знак — апостроф (). Він пишеться, як кома, тільки вгорі. Якщо після букви стоїть такий значок, то наступна буква я читається так, щоб добре було чути звуки [йа]. От послухайте, як треба правильно читати склади з апострофом: м’я, б’я, в’ю, п’ю, п’є, б’є.
— У цих складах апостроф показує, що букви я, ю, є позначають по два звуки — [йа], [йу], [йе]. Апостроф указує на твердість приголосних та їх окрему вимову з [йа], [йу], [йе], [йі].

Фізкультхвилинка

Читання вірша про апостроф учителем
— Де пишеться апостроф? На який розділовий знак він схожий?
— Які слова з апострофом ви почули у вірші?

Звуко-буквений аналіз слів п'ять, комп'ютер, м'ята
— Зверніть увагу, чи позначає апостроф звук?
— Апостроф звука не позначає. Він указує на роздільну вимову поперед-нього приголосного та [й].

Читання слів з апострофом у стовпчиках за зразком, поданим учителем
— Прочитайте слова зі складами м’я, р’я.
— Чому в словах другого стовпчика не стоїть апостроф?
Словникова робота
Рядно груба тканина, мішковина. Рясно густо, щедро.
Сузір'я група зірок.

Робота з «віночком» намальованих предметів
М'ята, в'юн, солов'ї, пір'я, м'яч, в'юнок.
Робота в парах
— Назвіть одне одному предмети, які ви впізнали. Уточнення назв інших предметів.
— Складіть речення зі словами.
— Яким словам відповідають подані схеми?

Опрацювання вірша О. Полянської «Комп'ютерна мишка», оповідання за Н. Гуркіною та загадки
— Розгляньте малюнки. Яку назву має сузір'я, що нагадує ківш?
— Знайдіть на малюнку сузір'я Великої Ведмедиці.
— Складіть речення зі слів: небо, зорі, укривають; сузір'я, зорі, створюють.

IV. Підсумок уроку
— Чого навчалися на уроці?
— Що найбільше сподобалося?
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду