Урок: Звук [х], позначення його буквою Хх («ха»). Формування в учнів аудіативних умінь на основі тексту В. Чухліба, вмінь читати слова з буквою Хх

17 листопада, 2016 0

Мета: ознайомити учнів з новою буквою, її назвою та звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звук [х]; виробляти навички читання складів, слів з буквою «ха»; розвивати навички звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати словниковий запас; виховувати бажання дотримуватися правил дорожнього руху.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мовленнєва розминка

Розучування скоромовки
Кричав Архип, Архип охрип.
Не треба Архипу кричати до хрипу.


Робота над чистомовкою

На-на-на — рідна сторона.
Ай-ай-ай — наш рідненький край.
Жу-жу-жу — землю бережу.
Ба-ба-ба — золоті хліба.
Ті-ті-ті — руки золоті.


III. Робота за Букварем (с. 128–129)

Підготовча робота до сприймання тексту

Пояснення значення окремих слів.

Вихор сильний, поривчастий вітер; пасмо волосся, яке стирчить догори. Баштан поле, де вирощують городні рослини, переважно гарбузові (кавуни, дині, гарбузи).

Бриль капелюх, головний убір.

Читання тексту вчителем (с. 128)

Обговорення твору

— Про що розповідається в тексті?
— Що зробив вихор?
— Що шепотіли колоски пшениці?
— Як сміявся вихор?


Виділення звука [ж]

— Уявіть себе вихором — повторіть: «цхо-хо-хо».
— Які звуки ви чуєте?
— Вимовте звук [х]. Спробуйте розповісти, де і як він твориться в ротовій порожнині. (Перешкода на шляху струменя повітря утворюється глибоко в роті задньою частиною язика.) Звук [х] — приголосний, глухий.


Повторне читання тексту вчителем

— Упіймати слова зі звуком [х]. (Діти оплесками у долоньки «ловлять» потрібний звук.)

Розглядання та аналіз сюжетного малюнка

Ознайомлення із новою буквою

1) Виокремлення слова із мовленнєвого потоку (вихор).

2) Виділення звука зі слова.

3) Промовляння і характеристика звука.

4) Позначення звука буквою. Аналіз структури друкованої букви. Визначення місця букви в українській абетці.

5) На що схожа буква «ха»?

Глянь, схрестились дві стеблинки,
Бо висока ж лепеха.
Посміхнулася дитина:
То зростає буква «ха».
В. Гринько


Лепеха трав'яниста багаторічна рослина з довгими мечеподібними листками і гострим запахом.

Письмо друкованої букви Жж у зошитах у клітинку, складів та слів із нею:

жук, журавель, кажан

Звуко-буквений аналіз слова вихор

Читання злиття у «променевих» таблицях, слів — у стовпчиках

Словникова робота

Хижак тварина, що живиться іншими тваринами.

Робота з «віночком» намальованих предметів

Вільха, хустка, ховрах, хміль, сонях, капелюх.

Робота в парах
— Назвіть одне одному ті предмети, які ви впізнали. (Уточнення назвінших предметів.)
Хміль рослина, що має суцвіття-шишки, які використовують у пивоварній промисловості та медицині.
— Визначте, чи є в словах виучуваний звук, його місце в слові, дайте йому характеристику.
— Складіть речення зі словами.


Фізкультхвилинка

Читання слів у стовпчиках (с. 129)

— Яка спільна буквена частина у словах?

Формування техніки читання

Учні, у яких недостатньо сформована навичка читання,— працюють разом з учителем (читають слова у стовпчиках).
Учні, які добре читають, прочитують вірш М. Зайця «Світлофор» самостійно (читають напівголосно,одне одному).
— З чим порівнюється мухомор?
Бесіда про правила дорожнього руху
— Розгляньте малюнок. Складіть речення зі словом зебра. (Тварина і перехід)
  • Читання правила.

  • Читання тексту дітьми, які вміють читати, вголос та спільне обговорення змісту за запитаннями.

IV. Підсумок уроку

— Яку букву вивчили на сьогоднішньому уроці?
— Який звук позначає ця буква?
— Що найбільше сподобалося на уроці?
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду