Урок: Вивчення букви ь (знак м'якшення). Формування аудіативних умінь. Розвиток мовлення за текстом Н. Сало. Диференційований підхід у формуванні вмінь читати. Підпис сюжетних малюнків

16 листопада, 2016 0

Мета: ознайомити учнів з буквою ь (знак м'якшення); закріпити розуміння дітьми відмінності між звуком і буквою; пояснити, що буква ь ніякого окремого звука не позначає, а вказує на м'якість попереднього приголосного; розвивати зв'язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати працелюбність.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Упіймай звук»

Зозуля кувала — діточок збирала.
Зозулені черевички в полі відшукала,
Дітям дати мала.
Довго так кувала —
Рахувала нам роки,
Діток не зібрала.
Г. Король


Зозулені черевички багаторічна трав'янистарослина. Квітка оригінальної форми, нагадує старовинний черевичок. (Демонстрування рослини на малюнку або на екрані.)

Гра «Утворіть нові слова»

Робота в групах

— Хто утворить більше слів із букв слова ромашка? (Мак, каша, мошка, комар...)

III. Підготовка до ознайомлення з новою буквою

Робота над загадкою

І великі, і красиві,
Як біжать — то в'ється грива.
Копитами туп-туп-туп,
По камінню — цок-цок-цок.
Хвости у всіх довгі-довгі,
Хвіст і грива — мов шовкові. (Коні)


Звуко-буквений аналіз слова «коні»

— Назвіть склади, звуки в кожному складі, позначаючи їх у звуковій моделі. Запишіть слово коні, назвіть м'який приголосний звук. Якою буквою позначається м'якість цього приголосного звука?
— Коли ми говоримо слово коні? (Коли тварин багато.)
— Як сказати, коли тварина одна? (Кінь)
— Скільки складів у цьому слові?
— Назвіть звуки у слові і запишіть його звукову модель.
— А тепер спробуємо записати слово кінь за допомогою розрізної азбуки. Учитель викликає до дошки учня, який ще не вміє читати слова з ь. Учень
складає з розрізної азбуки слово. Дійшовши до слова кін, він зупиняється.
— Прочитайте, яке слово вийшло? (Учні читають слово«кін».)
— Так, вийшло кін, у кінці звучить твердий звук [н], а треба, щоб у кінці був звук [н’], м'який. Для цього в нашій азбуці є така буква, яка сама по собі ніякого звука не позначає. Але якщо її поставити поряд з іншою буквою, то разом вони позначатимуть не твердий, а м'який приголосний звук.
Учитель бере з кишенькової азбуки ь та підставляє до складеної учнем час-тини слова. Пропонує учням прочитати утворене слово.


Читання вчителем тексту (с. 106)
— Про яких помічників ви прослухали текст?
— Виконайте звуковий аналіз слова пальчики.

Гра «Упіймай слова з ь»
Учитель повторно читає текст, роблячи акценти на словах зі знаком зм'якшення.

IV. Ознайомлення з новою буквою, аналіз її графічної будови
Звуковий аналіз слів: рис — рись, лан — лань

Фізкультхвилинка

V. Робота за Букварем (с. 106–107)
1. Читання тексту за Н. Сало за частинами
— Що хорошого вміють робити пальчики?
— Яку шкоду можуть зробити пальчики?
2. Читання слів, поданих у «променевій» таблиці (с. 106)
Виконайте звуко-буквений аналіз слова сіль.
— Скільки букв у цьому слові? А скільки звуків? Чому?
3. Аналіз предметних малюнків, поданих у «віночку»
Тюльпани, кульбаба, опеньки, олень, мальви.
— Доберіть слова до поданих звукових схем. (Кульбаба, опеньки)
— У яких словах перший звук голосний?
4. Читання слів у стовпчиках
— Чим розрізняється кожна пара слів?
Словникова робота
Стан тулуб, корпус людини, торс.

5. Звуко-буквений аналіз слів рис і рись з опорою на схеми, подані в підручнику

6. Читання слів, поданих в «променевих» таблицях (с. 107)

7. Опрацювання вірша О. Журливої «Маленька господиня»

1) Читання тексту вірша вчителем.

— Хто є головною героїнею вірша?

2) Читання вірша учнями.
— Яка дівчинка на зріст? Які в неї кіски?
— Що вона вміє робити?
— Чому вірш має таку назву?
— Прочитайте слова з ь.

8. Утворення нових слів за допомогою частини -еньк
— Продовжіть за зразком: мала — маленька; тонка — тоненька; чиста —...; мокра — ...; весела — ...

VI. Підсумок уроку
— Яку нову букву вивчили на сьогоднішньому уроці?
— Чим цікава ця буква?
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду