Урок: Закріплення звуків [д], [д’], вивчення букви Дд («де» ). Формування аудіативних умінь. Звуко-буквені зіставлення. Розвиток мовлення за текстом М. Солтис. Диференційований підхід у читанні. Відповіді на питання хто?, де?, коли?, як?

16 листопада, 2016 0

Мета: ознайомити учнів зі звуками [д], [д’], буквою Дд, що їх позначає; вчити читати склади, слова з новою буквою, чітко вимовляти звуки [д], [д’], розвивати фонематичний слух, зв'язне мовлення учнів; виховувати працелюбність.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Повторення вивченого матеріалу

Гра «Жук-буквоїд»

У лісі на деревах заводяться жуки-короїди, а до нашого класу дістався жук-буквоїд. Він поїдав деякі букви. Відновіть слова!

Ме.т.л.к, в.тер, те.тр, кв.ти, оп.ра, ла.тів.а.

Гра «Читає Незнайко»

Учитель читає речення, замінюючи деякі слова. Учні повинні виправити «помилку».

В метро вбігають учні (школярі).
Ми на доріжку біжимо (йдем)мерщій І зупиняємось на ній.
Ми тільки мовчимо (стоїмо) і все,
ця доріжка нас несе (везе).


III. Підготовка до ознайомлення з новою буквою

Гра «Послухайте скоромовки і ”впіймайте„ новий звук»

Добре дині уродили
Господарю догодили.
Одну диню, дві дині
Дав господар господині.
Диво дивне, а не дині —
Дивувалась господиня.
О. Катрич


Дятел дітям збудував
Дім в дуплі у дубі.


Звуковий аналіз слів диня, дім.

Слухання аудіозапису пташиного співу

Читання вчителем тексту (с. 98)

— Які пташки розмовляли між собою?
— Упізнайте на малюнку синичку, жовтобрюшку, зяблика.
— Де відбувалася розмова?
— Що сказала жовтобрюшка?
— Що запитав зяблик?
— Що відповіла синичка?
— Що зробив ліс-дідуган?
— Чому він так названий?


Звуковий аналіз слова дідуган

Спостереження за вимовою звуків [д], [д’]

— Вимовте кілька разів звуки [д], [д’]. Як вони утворюються? (Зуби розтулені, кінчик язика добре притиснутий до верхніх зубів біля піднебіння — це твердий звук [д]. Губи розтягнуті, зуби розтулені, кінчик язика міцно при-тиснутий до нижніх зубів, середня частина язика піднімається до верхнього піднебіння — це м'який звук [д’].)

Гра «Додай склад»

— До поданої частини слова додайте склад зі звуками [д], [д’], щоб вийшло слово.

Са(ди), холо(ди), ді(ди), оду(ди), жолу(ді), боро(да).

IV. Ознайомлення з буквою Дд

Учитель показує велику і малу літери Дд, називає їх. Учні запам'ятовують назву, місце букви в кишеньковій азбуці, аналізують графічну будову літери «де».

— На що схожа буква «де»?

Я вам, діти, розповім:

Наш дитсад — великий дім,
Схожий він на букву «де» —
Брат щодень мене веде.
Знає букви наш Дмитро —
Пише слово він: «Дніпро».


Фізкультхвилинка

V. Робота за Букварем (с. 98–99)

(див. Додаток на с. 119)

VI. Підсумок уроку

— Яку нову букву вивчили на сьогоднішньому уроці?
— Які звуки вона позначає?
— Як вимовляються звуки [д]—[д’] в кінці слова?

Додаток

Бесіда за сюжетним малюнком

— Яких пташок ви бачите на малюнку?
— Яка пташка сидить на пеньку?
— Хто виспівує на гілці?
— Хто тріпоче крильцями?
— Які квіти розквітли у лісі?

Читання злиття, буквосполучень

Артикуляційно-слухові вправи

— Вимовте вголос кілька разів по черзі звуки [д–т]. Як і за допомогою яких органів мовлення утворюються ці звуки? (Кінчик язика притискуємо доверхніх зубів.) Отже, ви переконалися, звуки [д–т] вимовляються подібно. А чи однаково вони звучать? Прислухайтесь і скажіть, який з них звучить дзвінко, а який — глухо?
Так само зіставляється пара м'яких звуків [д’–т’].
— У кінці слова звуки [д–д’] вимовляються дзвінко. (Жолудь,холод,велосипед)


Читання пар слів у стовпчиках

Учитель стежить, щоб звук [д] в кінці слова діти вимовляли дзвінко.

Аналіз предметних малюнків, зображених у «віночку»

Помідор, подорожник, дельфін, виноград, жолудь, дятел, гладіолус.
— Вимовте слова — назви предметів із твердим звуком [д]; із м'яким звуком [д’].
— Які слова відповідають на питання хто?
— Доберіть слова до поданих звукових схем. (Помідори,виноград)
— Побудуйте звукові схеми слів жолудь,дельфіни.


Звуко-буквений аналіз слів димдім з опорою на схеми, подані у підручнику

— Якими буквами розрізняються ці слова? Назвіть різні звуки в словах дим — дім.

Читання слів, поданих у вигляді «променевої» таблиці

Робота над малюнковим текстом за М. Солтис

— Подивіться на текст, назвіть зображені предмети. Дайте їм загальну назву.
— Де ростуть овочі?
— Послухайте, яка пригода трапилася на городі в однієї господині.
— Що захотіли зробити овочі?
— Який овоч сидів осторонь?
— Чому картоплю вирішили вважати головним овочем?
— Прочитайте, як хвалився помідор. Як вихвалявся буряк?
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду