Урок: Закріплення звуків [м], [м’], вивчення букви Мм («ем»). Формування аудіативних умінь за віршем Р. Скиби. Звуко-буквені зіставлення. Диференційований підхід у формуванні вмінь читати. Мовні ігри (анаграми)

15 листопада, 2016 0

Мета: ознайомити учнів із буквою Мм, її звуковим значенням; формувати вміння читати прямі склади з буквою Мм та вивченими голосними; розвивати зв'язне мовлення учнів, пам'ять; виховувати любов до мами — найріднішої людини.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Повторення вивченого матеріалу

Розучування скоромовки

Дуже рада видра-мати,
Навидрились видренята!
Хто видрят покривдить схоче,
Видра видряпає очі!
О. Орач


Гра «Знайди мене»

Учитель читає слова. Якщо в слові є буква и, діти плещуть у долоні: котик, краб, качечка, коник, баштан, пташка, диня, коси, ліс, лисичка.

III. Вивчення нового

матеріалу

Підготовка до ознайомлення з буквою Мм

Загадка

Ні, вам, друзі, не здалося
Голубе моє волосся.
Я артистка знаменита,
Провела на дачі літо
Поміж трав і квіточок,
Жаб, метеликів, пташок.
Друзів просить на гостину
Мила й чарівна... (Мальвіна).


— Який перший звук у слові Мальвіна? ([м])
— Послухайте вірш про домашнього улюбленця і запам'ятайте слово, яким він озвучує свої бажання.
— Як звертається котик до господині?
— Який останній звук у цьому звертанні? Промовте його протяжно.
— Який це звук — голосний чи приголосний? (Приголосний)
— Як ми його вимовляємо? (Губи міцно стулені,повітря проходить через ніс.)


Визначення місця звука [м] (на початку, в середині або відсутній) у словах

Рама, комп'ютер, метро, автомобіль, малина, килим, математика, вісім.

Добирання

учнями слів зі звуком [м] у різних позиціях

Синтетичні вправи зі звуком [м]

— Утворіть злиття звука [м] зі звуками [а], [о], [у], [и], [і], [е].

Аналітичні вправи

— Назвіть звуки, які чуєте і вимовляєте у таких злиттях: мо, му, ми, ме, ма.

Ознайомлення з буквою Мм

— Звук [м] на письмі позначаємо буквою Мм («ем»). Повторіть назву букви запам'ятайте її.
— Зіставте велику і малу букви. Порівняйте їх за формою і розміром. Визначення букви «ем» у кишеньковій азбуці.
— На що схожа буква «ем»?
— Послухайте вірш.


Дві сестрички невеличкі
Одягли нові спіднички,
Узялись міцніш за руки
І — гулять мерщій у луки.
Біжимо — не доженем,
Не сестричок — букву «ем».
В. Гринько


Фізкультхвилинка

Робота за Букварем (с. 54–55)

— Повторіть слово мур. Вимовте звуки в цьому слові.
— Подивіться на котика. Який він? Які в нього вушка? носик? хвостик? лапки?
— Кого ви бачите на кухні?
— Що робить мама?
— Про кого вона піклується?


Підготовка до читання прямого складу

(див Додаток на с. 118)

Читання «променевих» таблиць (с. 54)

Читання слів мама, мамо, маму, мами

Бесіда за сюжетним малюнком (с. 54)

— Що в руках у дітей?
— Дайте імена хлопчикові і дівчинці, щоб вони починалися звуком [м].
— Кого вони хочуть пригостити морозивом?


Розглядання предметних малюнків, намальованих у «віночку»

Мак, метелик, мушля, майори, мальви, мухомори, мурашка. Звуковий аналіз слів мак, мухомори, мальви.

Довідкове бюро

Черепашка, мушля захисне скелетне покриття, що вкриває тіло біль-шості молюсків та деяких ракоподібних.

Читання вірша А. Камінчук «Морозиво»

— Хто їв морозиво?
— Кого діти пригостять морозивом?
— Які види морозива згадуються у вірші?
Звуковий аналіз слів морозиво й ескімо з опорою на схеми, подані в підручнику (с. 54).


Гра «Конструктори»

— Складіть слова із букв слова морозиво.

IV. Підсумок уроку

Гра «Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці ми вивчали...
— Ми вчилися...
— Мені вдалося...
— Мені було складно...

Додаток

Підготовка до читання прямого складу

— Досі ми читали букви, які позначають голосні звуки. А сьогодні ми вчитимемося читати вже не окремі букви, а цілі склади і навіть слова.

— Підготуємося прочитати склад му: стуліть губи і витягніть їх уперед «трубочкою». Подивіться одне на одного, чи правильно ви це зробили. Для якого звука ви витягнули губи вперед «трубочкою»? (Для звука [у].)

А для якого звука їх міцно стулили? (Для звука [м].) До вимови скількох звуків ви підготувалися відразу? (До двох.) Вимовте склад му. За скільки разів ви вимовили два звуки? (За один раз.) Обидва звуки, приголосний і голосний, ми вимовили злито, тому ці два звуки і називаються злиттям. Підготуйтесь тепер вимовити склад мо і подивіться одне на одного, як це вийшло. Який голосний звук ми зібралися вимовити в цьому складі? (Звук [о].) Тепер підготуйтеся вимовляти склад ма. Який голосний звук ви підготувалися вимовити зі звуком [м]? (Звук [а])

— Чи однаково ви готувалися до вимови різних складів? (По-різному)

А чому? (Бо в них різні голосні звуки.)

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду