Урок: Узагальнення знань учнів. Звуковий аналіз слів. Складання речень і графічних моделей речень

14 листопада, 2016 0

Мета: вчити учнів виконувати звуковий аналіз фонетично нескладних слів, послідовно називати звуки на слух та з опорою на графічну схему, будувати звукові моделі слів; закріплювати вміння складати речення з різною кількістю слів; розвивати фонематичний слух; виховувати культуру спілкування.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Логопедична розминка

1. «Смачне варення».

Рот напіввідкритий, кінчиком язика повільно облизнути верхню й нижню

частину губи в обох напрямках по 5 разів.

2. Усмішка «Трубочка».

Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а згодом витягнути їх уперед

«трубочкою».

3. «Старенька бабуся».

Закусити обидві губи зубами й утримувати

в такому положенні 5–10 с.

4. «Лопатка».

Загинати язик на верхню губу. Повторити 8 разів.

III. Повторення вивченого матеріалу

Аналітичні вправи на виділення зі слів окремих звуків (на початку і в кінці)

Мишка, шуба, вікно, пеньок, рись, олівець, хліб, струмок, день.

Синтетичні вправи на утворення складу (злиття) різних звуків

[л], [о] — ло; [т’], [і] — ті; [ц’], [а] — ця; [з], [у] — зу; [р’], [у] — рю.

Гра «Упіймай звук [р]»

Учитель читає слова. Якщо в слові є звук [р], діти плещуть у долоні один раз, якщо звук [р’] — два рази.

Жаба, ромашка, річка, дідусь, небо, олівець, ряска, тигр, лебідь, гребінь, хвиля, море, зірка, скарб, осел.

Гра «Хто найуважніший?»

Учитель читає невеличкий текст. Діти уважно слухають, а потім на запитання «Скільки речень у тексті?» — піднімають стільки паличок для лічби, скільки речень було в тексті.

лісових

тварин багато клопоту. Білка ховає у дупло горіхи. Їжак тягне

нору сухе листя. Ведмідь набирає жиру.

Закріплення вмінь співвідносити умовне позначення звуків, складів з реально вимовлюваними в словах

На дошці — малюнок лисиці і синиці.

— Розгляньте схему під малюнком лисиці. Який останній склад у цьому слові? (ця) А який голосний звук чуємо в кінці складу? (Звук [а]) Послухайте інше слово — синиця. Чи є в цьому слові такий самий склад? Де він чується? (У кінці)

— І ще одне цікаве завдання. Його зможуть виконати тільки уважні учні. Чи є в словах лисиця і синиця ще однаковий склад, крім останнього ця? (Учні з'ясовують, що другий склад у слові «лисиця» і перший у слові «синиця» — однаковий — си).

— Розкажіть, що ви знаєте про синичок?

Синичка з'їдає або згодовує малятам стільки комах, скільки важить сама. Отака синичка! Тому взимку — а зима незабаром настане — синичок та інших птахів слід обов'язково підгодовувати.

Фізкультхвилинка

Станьте, діти, чітко в ряд,
Вирушаємо у сад.
Руки вгору піднімаєм,
Наче яблука зриваєм.
Назбираємо багато,
Щоб узимку ласувати.


IV. Побудова звукових моделей слів

— Відгадайте загадки, побудуйте звукові моделі до слів-відгадок.
Він великий і красивий,
Як біжить, то в'ється грива.
«І-го-го! І-го-го!» — не впіймаєте його. (Кінь)

Мокра вата пропливає,
З неба воду проливає. (Хмара)

Золотиста і пригожа,
На гарбуз я трішки схожа,
Та на смак я не така,
А солодка і м'яка. (Диня)

Гілочки рогаті,
А плоди — крилаті. (Клен)

Біленький він, неначе сніг,
Його краса чарує всіх,
І на свою чарівну вроду
Сам загляда у синю воду. (Лебідь)


V. Підсумок уроку

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Що найбільше запам'яталося?

— Які завдання викликали труднощі?

Гра «Продовж речення»

— Сьогодні на уроці я вчився...

— Найбільше мені сподобалося...

— Хочу ще краще навчитися...

— Розкажу батькам...

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду