Урок: Розвиток зв'язного мовлення на тему «Я — школярка». Формування аудіативних умінь за віршем М. Сингаївського «Першокласниця». Практичне ознайомлення зі складом, окличним реченням. Умовне позначення слова, речення

14 листопада, 2016 0
Мета: розширити уявлення учнів про номінативну роль слів; формувати вміння виділяти речення із мовного потоку; дати уявлення про склад; вчити давати коротку і повну відповідь на запитання; розвивати зв'язне мовлення учнів, увагу; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Пролунав і стих дзвінок. Починається урок.
Всі за парти посідайте, Працювати починайте.

II. Повторення вивченого на попередньому уроці
Гра «Порахуйте речення»
Настала осінь. Пожовкло листя на деревах. У теплі краї відлетіли птахи.
На полях зібрали багатий урожай. (Учні за допомогою сигнальних карток показують кількість речень.)

Гра «Знайди відповідну
схему»

На дошці прикріплені схеми речень. Учитель читає речення, а учні відшукують до нього схему.
Ранок. Зійшло ясне сонечко. Школярі поспішають до школи.

III. Робота за Букварем (с. 6–7)
1. Повторення вивченого на попередньому уроці
— Назвіть головних героїв оповідання «До школи».
— Як звали першокласника?
— Як звали його молодшого братика?
— Петрусь не ходив до школи, тож він був дошкільням. Про що він мріяв?
(Стати школярем.)

2. Робота над віршем М. Сингаївського «Першокласниця»
— Сьогодні ми прочитаємо вірш М. Сингаївського «Першокласниця».

Виразне читання вірша вчителем
— Як звали першокласницю?
— Ким була Наталочка до першого вересня? (Дошкільням)
— Ким стала, пішовши до школи? (Школярочкою)
— Який дарунок приніс Наталочці щасливий день?
— Як ви розумієте вислів «золото беріз»? (Осінь
позолотила листя на бе
резах.)
— З яким настроєм ішла дівчинка до школи?
— Якою була земля?
— Чому земля порівнюється з райдугою? (Осінь прикрашає землю в різнікольори.)
— Скільки кольорів райдуги ви знаєте?
— Хто їх може назвати?
— Я вам підкажу, як легко запам'ятати кольори райдуги. Для цього треба вивчити речення. Перші букви його слів будуть початковими буквами назв кольорів: «Часто ослик жадав з’їсти груду солодких фруктів».
— Хто привітався з Наталочкою?
— Чому журавлів називають «курлики»? (Вони співаютькурличуть,
прощаючись із рідною землею.)

Фізкультхвилинка
Раз — підняти руки вгору,
Два — нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири — прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?

3. Бесіда за сюжетним малюнком (с. 6)
— Як звати маленьку школярку?
— З ким вона іде до школи? Що тримає в руках? Що сяє на обличчі дівчинки?
— Хто проводжає Наталочку до школи? (Бабуся,дідусь,песик)
— Розгляньте схеми, зображені під малюнком. Складіть за ними речення.
— Який знак стоїть у кінці першого речення? другого?
— Якщо речення вимовляється з особливим почуттям — радості, захоплення,— то в кінці такого речення ставиться знак, який називається «знак оклику».

4.Підготовка до ознайомлення учнів з поняттям «склад»
— Уявіть себе в лісі.
— З ким ви ходите до лісу?
— Що слід робити, якщо ви заблукали в лісі?
Учитель викликає одного з учнів до дошки і пропонує голосно погукати маму, тата, бабусю, дідуся, брата чи сестричку. Діти легко встановлюють, що, гукаючи рідних, учень вимовляє кожне слово не злито, а по частинах. Ці час-тини називаються складами. У слові може бути один, два, три, чотири і навіть більше складів. Щоб дізнатися, скільки в слові складів, треба підкласти руку під підборіддя. Скільки разів підборіддя торкнеться руки, стільки в ньому й складів.
— Хто стоїть біля бабусі? (Кіт)
— Вимовте це слово і скажіть, скільки в ньому складів?
— Вимовте слово дідусь, поділіть його на склади. Подивіться на графічне зображення слова. Воно поділене вертикальною рискою на дві частини — це означає, що в слові два склади.
— Вимовте слово бабуся. Скільки в ньому складів? Подивіться на графічне зображення цього слова. Воно поділене двома рисками на три частини — це означає, що в слові три склади.
Робота в парах
— Вимовте по складах одне одному слова: півень,кури,гусак,котик,ранець, паркан, машина. (Учитель ці слова не вимовляє, а тільки показує на предметних малюнках відповідні зображення.)

IV. Підсумок уроку
Гра «Продовж речення»
— Сьогодні на уроці я навчився...
— Мені найбільше сподобалося...
— Я запам'ятав...
— Складно було...
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду