Урок: Розвиток зв'язного мовлення на тему «Я — школяр». Формування аудіативних умінь за текстом В. Шкляра «До школи». Практичне ознайомлення зі словом, реченням. Умовне позначення слова, речення

14 листопада, 2016 0
Мета: дати учням практичне уявлення про номінативну роль слова та про речення як засіб вираження думки; вчити розрізняти поняття «слово» і «речення»; розвивати зв'язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до навчання.
Хід уроку
I. Організаційний момент

II. Робота за Букварем (с. 4–5)
— Послухайте оповідання про двох хлопчиків. Запам'ятайте їх імена.

1. Читання вчителем оповідання «До школи» за В. Шклярем

2. Аналіз змісту оповідання
— Як звали хлопчика-першокласника?
— Як звали його молодшого братика?
— Чому Петрусь заздрив Санькові?
— Чий портфель знайшов Петрусь? Що він у нього поклав?
— Куди подався Петрусь?
— Кого він зустрів на вулиці? Чим він допоміг Мишкові?
— З ким погасав Петрусь на вигоні?
Довідничок: вигін  місцевість коло села, або в селі, куди виганяють пастися худобу або птицю.
— За ким спостерігав біля ставка?
— Кого побачив Петрусь біля школи?
— Що сказав йому

Санько?
— Що загубив Петрусь, коли йшов до школи?
— Чому Петрусь не встиг вчасно прийти до школи?

3.Бесіда за сюжетним малюнком (с. 4)
— Хто поспішає до школи?
— Що в руках у Санька? А за плечима? Який у нього настрій?
— Що робить Петрусь?
— Коли відбуваються, зображені художником події? Як ви про це здогадалися? (На стіні у кімнаті висить календар.)

III. Формування загального уявлення про слово
— Що намальоване біля Петруся?
Учні називають різні предмети, вчитель на дошці виставляє малюнки іграшок: машинка, кубики, м'ячик, собачка, ведмедик, вертоліт.
— Погляньте на дошку. Які предмети я виставила? Для чого вони потрібні дітям? Як ці предмети назвати одним словом? (Іграшки)
— Які іграшки є у вас удома? Назвіть.
— Чи любите ви відгадувати загадки?
— Зараз я запропоную вам загадки, у яких бракує одного слова, але його можна легко відгадати. Хто здогадається, яке саме слово треба додати до вірша, той знайде і відгадку.

Я беру в свою правицю                                Всяк школяр його шанує,
Із пенала помічницю.                                               Бо він пише і малює.
Крапка... рисочка... карлючка —                            Хто ж цей спритний молодець?
Разом пишем я і... (ручка).                                     Це, звичайно,... (олівець).

Рівно риску проведи 
І квадратик спробуй,
Та у руки ти візьми
Цю струнку особу.
Натиск витримає стійко
Впевнена, струнка... (лінійка).

Учитель виставляє на дошці картинки із зображенням слів-відгадок.
— Для чого потрібне це приладдя? (Для навчання)
— Отже, це навчальне приладдя. Назвіть інші предмети, які можна віднести до навчального приладдя.
— Називаючи предмети, зображені біля Петруся, відгадуючи загадки, ви називали слова.
— Що можна зробити зі словом? (Почути,вимовити,записати,прочитати)
— За допомогою слів ми називаємо різні предмети.

Фізкультхвилинка

IV.  Формування загального уявлення про речення
— Ми називали окремі слова. Та коли розмовляємо, про щось розповідаємо, то пов'язуємо їх так, щоб сказане нами кожному було зрозумілим. Якщо ми говоримо слово несе, то всі ви розумієте, що воно означає, але чи відомо вам, хто саме несе? Ні. То ж треба назвати того, хто несе. Хлопчик несе. Далі називаємо, що він несе. Хлопчик несе квіти. Це вже не окремі слова, а речення. (Учні повторюють нове слово.)
— Речення складається зі слів і виражає завершену думку. У ньому може бути одно, два, три і більше слів. Щоб скласти речення, треба назвати слово
сказати, що цей предмет робить.
Зараз ми будемо вчитися складати і записувати речення. Букви ви ще не вмієте писати. Тому будемо користуватися умовними позначками. Кожне слово — це окрема горизонтальна лінія. Між лініями залишаємо одну клітинку. Перше слово речення позначаємо лінією з вертикальною рискою.
кінці речення ставимо крапку.
— Розгляньте малюнок на с. 4 і спробуйте скласти речення за схемою.
— Зі скількох слів складається речення? Спробуємо його скласти. У цьому нам допоможе оповідання «До школи».
— Знайдемо в тексті підкреслені слова і складемо з ними речення.
— У нашій мові є короткі слова: на,у,в,біля,до,з... На схемі ми їх будемо позначати коротшою рисочкою.
Гра «Я почну, а ти — закінчуй»
Яскраво сяє... (сонце). Цвітуть квіти на... (клумбі).
— Запишіть схему речення.

V. Повторне читання оповідання. Формування початкового уявлення про діалог
Оповідання читає вчитель. Абзац, у якому слова поділені на склади, читають учні, які вже вміють читати.
Робота в парах. Розігрування діалогу Завдання від сороки. Вправа «Мікрофон»
— Куди має прийти Петрусь, щоб знайти портфель?

VI.  Підсумок уроку
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— З чого складається речення?
— Назвіть загальну назву: ручка, зошит, підручник, лінійка, олівець. (Навчальне приладдя)
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду