Урок: Література рідного краю. Олександр Копиленко

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості школярам про письменника, його творчість, з'ясувати ідейно-тематичну спрямованість оповідань майстра художнього слова;

  • розвивальна: розвивати культуру зв'язного мовлення, уміння аналізувати художні образи, висловлювати власну думку;

  • виховна: виховувати повагу до письменників рідного краю, розвивати естетичні смаки, любов до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет О. Копиленка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Лекція вчителя

Олександра Івановича Копиленка називають письменником-природолюбом, і це справді так. Фактично всі твори він присвятив непростим стосункам людини та природи. Коли читаєш його твори, то відчуваєш, що письменникові добре відоме життя птахів, тварин. Він часто вибирався в ліс, на річку, в поле. Враження від цих прогулянок і лягали в основу його творів.

Учитель за фахом, письменник за покликанням, великий природолюб, Олександр Копиленко народився 1 серпня 1900 р. в м. Костянтинограді (нині Красно-град), що на Харківщині в сім'ї робітника — залізничника. Уже будучи підлітком, майбутній письменник змушений був заробляти на хліб: спочатку вантажником, а потім працював на хімічній дослідній станції, бо мав нахил до біології. Вже 16‑річним юнаком почав самостійне трудове життя: працював на залізниці вантажником, помічником лаборанта хімічної дослідної станції. З 1920

по 1925 рік — студент біологічного факультету Харківського інституту народної освіти. Проте стати біологом молодому Копиленку не судилось: юнак відчув, що його захоплює інший світ, владно кличе література. З 1921 року починається співпраця з газетами «Селянська правда», «Вісті», «Комуніст», журналом «Студент революції», у яких юнак друкує статті і нариси під власним іменем та під псевдонімами.

1948 р. вийшла збірка «Як вони поживають». Це своєрідна енциклопедія природи для молодших читачів. Написані непоспішливо, роздумливо, ці оповідання — перлинки ведуть юного читача у незбагненний та неповторний світ природи, який потребує захисту й примноження краси.

Дослідження-відновлення

Продовжте твердження.

1. Олександр Копиленко народився на… 2. Рік народження майстра слова — … 3. Ще будучи 16‑річник юнаком письменник змушений був піти працювати… 4. Навчався Олександр Копиленко на … факультеті в Харківському… 5. Біологом Олександру Копиленку не судилося стати, бо… 6. Збірка, випущена 1948 року, у якій описувався неповторний світ природи, мала назву…

Читання по «ланцюжку» оповідання «Харциз» Гра «Так чи ні»

1. Харцизом звали собаку (Так). 2. Харциза подарував головному героєві його брат (Ні). 3. Головний герой дуже розхвалював мисливські навички чотирилапого друга перед своїми товаришами (Так). 4. Харциз був потрібен головному героєві, бо в нього не було собаки, щоб ходити з ним на полювання (Так). 5. Харциз вправно впорався зі своїм завданням й одразу приніс здобич хазяїнові (Ні). 6. Харцизу вдалося одразу знайти здобич, але він вирішив з'їсти її сам, а не нести хазяїнові (Так).

Бесіда з учнями

1. Що означає слово «харциз»? Доберіть до нього синоніми. 2. Чи відповідає ім'я собаки його характеру? 3. Чому героєві неодмінно потрібен був собака? 4. Як вихваляв собаку герой? 5. Що сталося під час полювання? 6. Чи дійсно вправним мисливцем був Харциз? 7. Чим закінчується оповідання? 8. Чи змирився головний герой із дивною поведінкою собаки на полюванні? 9. Охарактеризуйте головного героя. 10. Як ви гадаєте, які риси притаманні Харцизові? 11. Яка основна думка твору? 12. Доведіть, що перед вами оповідання. 13. За допомогою чого автору вдається створити комічний ефект? 14. Як би ви вчинили на місці головного героя, якби така пригода трапилася з вами?

Словникова робота

Доберіть синоніми до слова «харциз».

Робота з текстом. Вибіркове читання з елементами аналізу

1. Знайдіть у тексті та прочитайте фрагмент, у якому описується перша зустріч головного героя та Харциза. На яких портретних деталях собаки акцентує увагу автор? Яким постає у вашій уяві Харциз завдяки цьому описові? 2. Знайдіть у тексті та прочитайте фрагмент, у якому описується поведінка Харциза під час полювання. Як тепер автор описує собаку? Чи змінилося його ставлення? Чому? 3. Знайдіть у тексті твору та прочитайте опис Харциза після полювання. Порівняйте його з попередніми двома. Про що свідчить така зміна ставлення автора до собаки упродовж твору?

Гра «Хто швидше?»

1. Випишіть усі згрубілі слова, якими автор називає собаку. 2. Випишіть усі пестливі слова, якими автор називає Харциза. 3. Випишіть усі порівняння, які використовує письменник, характеризуючи собаку.

Робота з прислів'ями

Прочитайте та прокоментуйте прислів'я. Які з них найближчі за змістом до оповідання «Харциз»?

1. Бійся не того собаки, що бреше, а того, що ластиться. 2. Вдача собача, натура вовча. 3. Вивченого пса нічим не підкупиш. 4. Кожний пес перед своїм по-рогом сміливий. 5. Він, як собака на сіні: і сам не гам, і комусь не дам. 6. Не вір собаці, бо вкусить. 7. Свій пес як укусить, то найгірше болить. 8. То дурний собака, що на всіх гавкає. 9. Як собаку годують, так він і гавка. 10. Лихого собаку господар шанує.

Продовжте оповідання

  • Поміркуйте, що могло б статися з головними героями оповідання далі?

  • Переказ текстів, заздалегідь прочитаних учнями вдома

V. Підсумок уроку Рефлексія

1. Чи сподобалися вам твори Олександра Копиленка? Чим саме? 2. У чому виявляється любов майстра слова до природи? 3. Яке оповідання найбільше припало вам до душі?

VI. Домашнє завдання

Написати твір «Відповідальність людини перед природою».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду