Урок: Позакласне читання. Микола Вінграновський. «Первінка»

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з творчістю М. Вінграновського, зосередивши увагу на його творі «Первінка», розкрити суть взаємозв'язку тварин та людей;

  • розвивальна: удосконалювати вміння переказувати текст, висловлювати власну думку з порушених питань, розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність;

  • виховна: виховувати пошану до природи, відповідальність за долю братів наших менших, патріотизм.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет М. Вінграновського, ілюстрації до твору.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети

уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Вступне слово вчителя

Ви пам'ятаєте, що М. Вінграновському також довелося зазнати страждань на війні. І хоча тоді він був ще дитиною, він назавжди запам'ятав лихоліття тієї доби. Уявіть, маленький хлопчик пережив голод, розруху, постійний страх смерті та страх за своїх батьків. Він щодня чекав на листи від батька, але боявся, що одного дня листоноша принесе похоронку, як приносила невтішні звістки до сусідських родин. У цей важкий час страждали не лише люди, але й тварини.

Словникова робота

Поясніть значення слів «налигач», «шелихвіст», «ворожбит», «френч», «бушат».

Виразне читання

1. Знайдіть та прочитайте епізод, у якому йдеться про пригоди Миколки в місті. 2. Знайдіть та прочитайте епізод, у якому

Бесіда з учнями

1. Назвіть головних та другорядних персонажів

твору. 2. Чому мати доручила маленькому хлопчикові таку важливу справу, як купівля корови? 3. Чому Первінка припала до душі Миколці? 4. Які пригоди трапилися з головним героєм, коли він повертався з базару? 5. Чому Миколка не прогнав собаку? 6. Як до головного героя ставився дід Рятушнек? Чим це пояснити? 7. Як зреагували Собака та корова на повернення батька Миколки? 8. Де селяни взяли зерно для сівби? 9. Чому твір називається «Первінка»?

Робота з таблицею

Заповніть таблицю цитатами з тексту твору, які доводять, що Миколка мав названі риси характеру.

Риса характеру

Цитата

Відповідальний

Сміливий

Добрий

Працьовитий


Гра «Що сталося раніше?»

Розташуйте наведені цитати в правильному порядку.

1. «Вибігла мати, городом кульгав дід Рятушняк, здаля щось кричав і собі плакав, плакали й бігли жінки, до яких ще не прийшли чоловіки, а Собака вже повз на животі попереду тата до мами і молотив хвостом по землі, як ці-пом». 2. «Але ті дві корови були продані, а третя стояла за возами така, що до неї ніхто і не підходив». 3. «Перукар бере зеленого флакона і під регіт дядьків, що під стінами стоять в орденах та медалях, капає холодними духами Миколці на шию». 4. «Собацюра, що влігся неподалечку від них і жовтими вологими очима радісно блищав на Миколку, коли той говорив з Первінкою, встав і собі». 5. «Батько випростався і підніс до очей пригорщу пшениці. Роздивився, понюхав, дав понюхати дідові, а дід ще й узяв зернину на зуб — і вони обнялися: Миколчин татко із дідом Рятушняком».

Гра «Уяви ситуація»

Поміркуйте, який розвиток подій міг би бути, якби з головними персонажами трапилося таке.

1. Грошей у Миколки на корову не вистачило. 2. Під час дороги додому на хлопчика напали собаки. 3. Під час дороги додому Миколка б стрів пораненого собаку. 4. Первінку вдома не було б чим годувати.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Прочитати будь-яке оповідання О. Копиленка.

Додаток

«А що ви знаєте про М. Вінграновського?»

  • ŠŠ Де народився майбутній письменник? (м. Первомайське на Миколаївщині) ŠŠ

  • Найсуттєвіші риси, притаманні Миколі Степановичу ще з дитинства. (Допитливість, дотепність)

  • ŠŠ До чого виявляв хист Микола? (Відчувати неповторну красу природи; людську доброту; помічати те, що інші не завжди помічають)

  • ŠŠ Ким мріяв стати юнак, закінчивши школу? (Артистом)

  • ŠŠ Вищий навчальний заклад, який закінчив М. Вінграновський. (Київський театральний інститут)

  • ŠŠ Хто з письменників допомагав Миколі-студенту не тільки порадами, а й матеріально? (О. Довженко)

  • ŠŠ Де працював Микола Степанович, отримавши вищу освіту? (На Київській кіностудії ім. О. Довженка)

  • ŠŠ Спеціальність М. Вінграновського. (Актор, режисер, сценарист)

  • ŠŠ Коли митець захопився літературною творчістю? (Навчаючись в інституті) ŠŠ

  • Назва першої збірки віршів письменника. («Атомні прелюдії»)

  • Š Журнал, в якому вперше з'явилися оповідання М. Вінграновського. («Ранок»)

  • ŠŠ Яку високу винагороду отримав М. Вінграновський за свої повісті й оповідання? (Удостоєний Шевченківської премії)

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду