Урок 2: Драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи (Микола Вінграновський «Сіроманець»)

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з творчістю М. Вінграновського, зосередивши увагу на гуманістичній спрямованості повісті «Сіроманець», розкрити поняття дружби тварини та людини,;

  • розвивальна: удосконалювати вміння переказувати найцікавіші епізоди повісті, коментувати вчинки дійових осіб, розвивати спостережливість, логічне мислення, уміння грамотно висловлювати власну думку;

  • виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи, відповідальність за свої вчинки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет М. Вінграновського.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ.

Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Комунікативний практикум

Прокоментуйте наведені вислови. Із якими ви погоджуєтеся, а з якими — ні. Які з висловів відповідають темі оповідання М. Вінграновського «Сіроманець»?

1. Друга в скруті пізнають. 2. Приятелів тьма, а вірного нема. 3. Скільки вовка не годуй, він усе в ліс дивиться. 4. Річ краще нова, а дружба стара. 5. Без вірного друга велика туга. 6. Одна бджола мало меду наносить. 7. Скажи мені, хто твій друг, а я скажу, хто ти.

Бесіда з учнями

1. Чому Чепіжний продовжує мститися вовку? 2. Чому Сашко вирішив відправитися із Сіроманцем до Одеси? 3. Чому Сіроманець підійшов до хат своїх ворогів? Що він хотів показати цим своїм учинком? 4. Як ви гадаєте, чи можлива дружба між людиною та твариною? 5. Яка головна думка

повісті?

Гра «Лови помилку»

Знайдіть у наведеному тексті фактичні помилки та виправте їх.

Вірш М. Вінграновського «Сіроманець» привчено описові дивної дружби між вовком та Василем Чепіжним. Спочатку вони між собою не ладнали, але після того, як вовк загнав чоловіка у воду, той зрозумів, що Сіроманець не бажає йому зла. Василь Чепіжний дуже сумував за вовком, коли сусідський хлопець Сашко влаштував Сіроманцеві втечу. Сіроманець був дуже охлялий і голодний, тому він викрав Андрійка й хотів з'їсти хлопчика. Андрійко вирішив помандрувати з вовком до Одеси, щоб побачити славетне місто. У лікарні вовку повернули зір.

Складання сенкану

Складіть сенкан до образу Сіроманця.

Гра «Уяви ситуацію». Складіть діалоги за запропонованими ситуаціями

Поміркуйте, як могли б розвиватися події, якби з персонажами трапилися зовсім інші події.

1. Сашко розповів батькам, що зустрів Сіроманця й хоче допомогти вовкові. 2. Василь Чепіжний спіймав хлопця, коли той намагався звільнити Сіроманця. 3. У лікарні вирішили допомогти хворій тварині.

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, порівнявши образ Олеся з оповідання Гр. Тютюнника «Дивак» та образ Сашка з повісті М. Вінграновського «Сіроманець».

Олесь

Сашко



V. Підсумок уроку

Робота з картками в парах (групах)

Картка № 1
1. Укладіть діалог на тему «Бесіда Сашка з Сіроманцем» (до 10 реплік).
2. Пригадайте, як називав Сіроманця Сашко. (Вовчик, лизунчик, Сіроманчик)
3. Обґрунтуйте, чи хотіли би ви мати друга — Сіроманця.

Картка № 2
1. Укладіть діалог на тему «Сварка Чепіжного з Сіроманцем» (до 10 реплік).
2. Пригадайте, яких ще тварин, окрім вовків, згадували на уроці. (Тигрів‑людоїдів)
3. Обґрунтуйте, чи був Василь Чепіжний справедливим до Сіроманця.

Картка № 3
1. Укладіть діалог на тему «Бесіда Сіроманця з Андрійком» (до 10 реплік).
2. Пригадайте, як назвав дядько Чепіжний втечу Сіроманця. («Диверсія»)
3. Обґрунтуйте, чи правильно чинив Сашко, сперечаюсь із дорослими щодо Сіроманця.

Картка № 4
1. Укладіть діалог на тему «Бесіда Сашка з Галею» (до 10 реплік).
2. Пригадайте, де був батько Сашка, холи хлопчик хотів поговорити з ним щодо вовка. (На конференції)
3. Обґрунтуйте, за яких обставин повість могла би мати щасливий фінал.

Картка № 5
1. Укладіть діалог на тему «У лікарні ім. Філатова» (до 10 реплік).
2. Пригадайте, як назвав Чепіжного торговець цуциками. (Патракал, Пан­тагрюель)
3. Обґрунтуйте, що спільного має Сіроманець з людиною.


VI. Домашнє завдання

Напишіть альтернативну історію розвитку дружби Сашка й Сіроманця. Прочитати твір М. Вінграновського «Первінка».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду