Урок: Драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи (Микола Вінграновський «Сіроманець»)

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з творчістю М. Вінграновського, зосередивши увагу на гуманістичній спрямованості повісті «Сіроманець»;

  • розвивальна: удосконалювати вміння переказувати найцікавіші епізоди повісті, коментувати художні описи природи, розвивати спостережливість, логічне мислення, уміння грамотно висловлювати власну думку;

  • виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет М. Вінграновського.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння

учнями навчального матеріалу

Робота із засобами мовної виразності

Визначте, які засоби мовної виразності використав автор у наведених реченнях.

1. «Тихо пливло павутиння, і тоненька хмарина лежала над яром, наче капустяний листок». 2. «Він повернувся до лісу, пригарбав листям портфель, щоб не носитися, подивився на срібне павутиння на сучку». 3. «Дивлюсь, а він уже стоїть переді мною, як грім». 4. «Бурхлива темнота зацарювала в його очах». 5. «Вітер підганяв їх на снігових белебнях».

Гра «Що сталося раніше?»

Розташуйте події у правильному порядку.

1. Сашко допомагає вовку втекти. 2. Сашко думає про те, щоб поговорити з батьками з приводу проживання Сіроманця в їхньому домі. 3. Сіроманець рятує Андрійка. 4. Чепіжний планує спіймати вовка в ямі. 5. Сіроманець прикидається мертвим і ловить ворону. 6. Льотчики

рятують вовка.

Словникова робота

Поясніть значення слів «белебні», «ковадло».

Бесіда з учнями

1. Розкажіть про те, як Сашко допоміг врятуватися Сіроманцю. 2. Як Сіроманець врятувався від голоду? Про яку рису характеру вовка свідчить цей ви-падок? 3. Чому льотчики вирішили врятувати життя вовкові? Як це їх характеризує? 4. Чи віддячив Сіроманець своїм рятівникам?

Літературний диктант «Цитатна характеристика»

Установіть, про якого персонажа йдеться. Чиє ім'я має бути на місці крапочок?

1. «…навшпиньках зайшов у свою кімнату, хутко ліг, заплющив очі: в си-ньому океані біля … хати повз голу грушу пропливали білі айсберги» (Сашко). 2. «Вовк жалібно вив. Покидав …, сам вибігав, вив на всі боки, прислухався, повертався до … знову, знову закидав його на спину і ніс далі» (Андрійко). 3. «…наставив вуха на лісову невідомість, сплигнув з коня, перекинув рушницю з руки в руку, повів коня стежкою, вивів його на галявину, прив'язав до со-сни, а сам відійшов і заліг у ямі» (Василь Чепіжний). 4. «Потім … заспівав. Він співав тихим старим голосом, і така дорога лежала за ним, що аж за Одесою і за Єгиптом виднілася кожна бадилина» (Сіроманець).

Характеристика головних персонажів: хлопчик Сашко

  • «‌Сашко пройшов ліс, вийшов у поле, як почув стрекотіння вертольота: пів-колом, низенько над лісом він летів на Сашка. Сашко чи злякався, чи що, але сів на землю і прикрився портфелем»;

  • «Аби я був вовком…»;

  • «‌Раптом Сашко відчув, що хтось дивиться йому в спину: а дубом хтось стояв! «Піти глянути чи не йти?.. — завагався Сашко. Але вирішив: — Чого це я стану його боятися? Піду гляну»;

  • «‌Сашко вибрав підходящу для Сіроманця нору, розчистив її трохи лопатою, нарвав пирію, настелив, ліг сам»;

  • «Одного дня Сашко відкрив, що Сіроманець сліпий»;

  • «Так от ти який лизунчик, а ще Сіроманець, — сказав Сашко і погладив Сіроманцеві шию, почухав під горлом»;

  • «Ти і не подумав тікати, бо ти у мене розумний, вовчику. Пиріжка з печінкою хочеш?»;

  • «Сашко вийшов у коридор, намацав татові валянки, вліз у них, наче провалився у воду, накинув кожушок, тихо прочинив і зачинив за собою двері»;

  • «Сашко став на коліна, почав обмацувати темінь, наткнувся добряче лобом на ковадло, і вже Сіроманець щімко задихав Сашкові в обличчя. Сашко обійняв обома руками вовка за шию».

Хлопчик Сашко захоплюється Сіроманцем. Він вважає його чесною та справедливою твариною, яка не зробила нікому нічого поганого. Навіть коли мислив-ці винищили його вовченят — Сіроманець не помстився їм. Тому Сашко захищає його чесне ім'я перед батьком та Чепіжним. Але дорослі не розуміють хлопця, тому що для них вовк — хижак, якого треба впіймати. Не знайшовши підтримки, Сашко вирішує діяти самостійно. Він допомагає Сіроманцю переховуватись у лісі та влаштовує втечу з сільського хліва, коли вовка таки впіймали в пастку. Сашко вважає Сіроманця кращим другом, він годує його, розмовляє з ним та проводить увесь з ним вільний час. Коли вовк був змушений покинути ліс та переховуватись на полігоні, хлопчик дуже сумував за ним. Навіть потоваришувавши з дівчинкою Галею, Сашко не забував про Сіроманця. Їхня зустріч після тривалої розлуки була дуже емоційною. Хлопчик не зраджує своїй меті вилікувати вовкові зір. Задля цього він навіть втікає з дому та подорожує кілька днів пішки, щоб дістатися до лікарні в Одесі. Йому все вдається, але останньої миті вовча натура бере верх і Сіроманець втікає з лікарні, навіть не попрощавшись з кращим другом.

Складання портретівхарактеристик


Художній переказ

1. Перекажіть текст від імені Сашка. Зверніть особливу увагу на опис почуттів хлопця. 2. Перекажіть текст від імені вовка.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Дочитати повість М. Вінграновського «Сіроманець».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду