Урок: Гуманізм повісті Миколи Вінграновського «Сіроманець»

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з творчістю М. Вінграновського, зосередивши увагу на гуманістичній спрямованості повісті «Сіроманець»;

  • розвивальна: удосконалювати вміння переказувати найцікавіші епізоди повісті, коментувати художні описи природи, розвивати спостережливість, логічне мислення, уміння грамотно висловлювати власну думку;

  • виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет М. Вінграновського.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння

учнями навчального матеріалу

Гра «Так чи ні»

1. Дія починається взимку (Ні). 2. Сіроманець був сліпим вовком (Так). 3. Чепіжний не любив вовка, бо той з'їв його козу (Так). 4. Сіроманець з'їв Чепіжного (Ні). 5. Вовк загнав Чепіжного у воду й не випускав (Так). 6. Саш-ко почав підгодовувати вовка та знайшов йому тимчасове місцеперебування (Так). 7. Сашків тато захотів зловити Сіроманця й наказав викопати яму (Ні). 8. Вовка впіймати не вдалося, бо Сашко його добре сховав (Ні).

Опрацювання змісту оповідання (у формі складання по кадрового плану діафільму)

Методичний коментар. Учні повинні підготувати стрічку з білого паперу, поділену на квадратики на зразок діафільму. Далі вчитель ставить завдання, а школярі по черзі заповнюють «кадри».

1. Який епізод ми відтворимо на першому кадрі діафільму?

Який підпис зробимо під першим кадром? (Цитата з твору). 2. Де відбувається подія, зображена в оповіданні? 3. Що відтворимо на третьому кадрі? 4. Який вигляд має головний герой? 5. Які риси йому притаманні? 6. Який епізод буде на шостому кадрі? 7. Які риси притаманні Василю Чепіжному? 8. Хто такий Сашко? 9. Що буде на дев'ятому кадрі? 10. Заповніть десятий кадр діафільму.

Гуманізм повісті «Сіроманець»

Аналізуючи повість М. Вінграновського «Сіроманець», можна одразу зрозуміти, що її центральними персонажами є вовк Сіроманець та хлопчик Сашко. Образ вовка запропонований автором у міфологічному і навіть фантастичному контексті, який тісно пов'язаний із реальністю. Автор зображує почуття звіра з психологічної точки зору, як справжньої людини, але цей образ не має складних емоційно-чуттєвих характеристик, тому він зрозумілий навіть дітям, які сприймають вовка не як хижака, а насамперед як вірного друга хлопчика Сашка.

Сашко, незважаючи на свій юний вік, стає для вовка не лише другом, але й рятівником. Він зовсім не боїться Сіроманця, а навіть навпаки — захищає його перед дорослими, допомагає звільнитись з полону, та коли розуміє, що тварина майже втратила зір, — не роздумуючи втікає з дому та прямує з вовком у далеке місто, щоб показати його відомим лікарям. Саме в дружбі та співчутті хлопчика до вовка розкривається гуманізм повісті.

Бесіда з учнями

1. Як ви розумієте слова Сашка: «Так він живий, мамо, і йому треба жити. А потім — на те він і вовк: не буде ж він їсти манну кашу, як я». 2. Порівняй-те поведінку Чепіжного в лісі та його розповідь односельцям. Як це характеризує чоловіка? 3. Розкажіть про зустріч Сашка з вовком. Що відчув хлопець? 4. Як Сашко допомагав вовку переховуватися від переслідувачів?

Вибіркове читання

1. Знайдіть та прочитайте описи природи у творі. Охарактеризуйте засоби мовної виразності, які допомагають письменникові досягти «зримості» словесного малюнку. 2. Знайдіть та прочитайте опис Сіроманця. Яким постає вовк у вашій уяві?

Робота зі схемою

Заповніть схему «Світ природи та світ людини» в повісті М. Вінграновського «Сіроманець».

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Продовжувати читання повісті М. Вінграновського «Сіроманець» за підручником (сторінка 269).

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду