Урок: Паралельність і єдність двох світів — природи і людини в оповіданні «Дивак». Образ Олеся, його гідна поведінка як позиція особистості

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над твором Гр. Тютюнника «Дивак», розглянути особливості характеру Олеся, його обдарованість;

  • розвивальна: розвивати вміння переказувати текст, розглядати точність і лаконізм описів природи в оповіданні, висловлювати власні міркування з порушених проблем;

  • виховна: виховувати розуміння цінності кожної особи на землі, формувати гуманізм, усвідомлення людини як неповторної індивідуальності, прищеплювати шанобливе ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Гр. Тютюнника.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ.

Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Кросворд

Розгадайте кросворд.

По горизонталі: 1. Дід головного героя (Прокіп). 2. Мати головного героя (Наталка). 3. Пташка, яку хлопчик намалював замість перегнійного горщичка (Дятел). 4. Як дід пояснив слово «дивак»? (Невстрітливий). 5. Ім'я Тойкала — однокласника головного героя (Федько). По вертикалі: Ім'я головного героя оповідання (Олесь).

Словникова робота

Поясніть значення слів «ремез», «забейкатися», «гузенець», «пужално», «скирта», «ліса», «ятір», «фармазон», «невстрітливи», «неглемедза».

Робота з таблицею

Складіть план-характеристику до образу головного героя.

border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">

Риси характеру

Цитати з оповідання




Гра «Розташуй події у правильному порядку»

1. «Олесеві зробилося сумно. Закортіло швидше туди, в село, де сніг плете навколо електричних ліхтарів густі рожеві сіті, й привітно світяться вікна в хатках». 2. «На початку зими ходити Олесеві до школи можна двома стежками: одна бором, друга — річкою». 3. «А вночі крізь сон благав матір розповісти казку про Івасика-Телесика, злякано зойкав, коли відьма гризла дуба, і радо сміявся, коли гусеня взяла Івасика на свої крилята». 4. «Слухай і на вус мотай. Тут, на землі, не бити не можна. Тут не ти, так тебе одрепають ще й плакать не дадуть». 5. «Старенька вчителька Матильда Петрівна ходила поміж партами і, роблячи загадкове обличчя, повільно говорила».

Бесіда з учнями

1. Чому дядьки вважали Олеся дивакуватим? Чи погоджуєтеся ви з їхньою думкою? 2. Чому Олесь заступився до коней? Як це його характеризує? 3. Чому хлопцеві зробилося сумно після дідових слів? 4. Чому Прокіп вважав, що Олеся «затопчуть»? 5. Доведіть, що «Дивак» є оповіданням. 6. Що вас найбільше вразило у творі? Що сподобалося? 7. Як у творі зображено природу? Яку роль відіграють пейзажні описи в композиції оповідання? Чому вони важливі? 8. Як ви ставитися до слів діда: «Тут, на землі, не бити не можна. Тут не ти, так тебе одрепають ще й плакать не дадуть»?

Художній переказ

1. Перекажіть текст від імені Олеся. 2. Перекажіть текст від імені діда Прокопа. 3. Перекажіть епізод, у якому Матильда Петрівна поставила двійку хлопчику від імені вчительки. 4. Перекажіть лише описи природи.

Дискусія «Людина як цінність»

Обговоріть питання.

Як ви думаєте, чи є людина цінністю? Якщо так, то від чого залежить її цінність: від умінь і навичок; від думки про неї близьких та друзів; від її поведінки та вчинків; від того, красива вона чи ні; від віку; від посади; від матеріальних статків тощо (Висновок: кожна людина є унікальною, неповторною особистістю, у кожного є слабкі й сильні сторони, усе це робить людину цінною). Запишіть у зошиті, чим особливі ви.

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Запишіть свій художній переказ.

Додаток

Орієнтовний план до змісту твору Г. Тютюнника «Дивак»

  1. Захоплення Олеся зимовою порою.
  2. Перебування хлопця у сосновому бору, його спостереження.
  3. Сутичка Олеся з Федьком Токайло.
  4. Полювання за малим карасиком.
  5. Герой на уроці малювання.
  6. Небажання хлопця малювати ґирунчика.
  7. «Олесь уявив собі, як гарно зараз у лузі, і побіг у верболози».
  8. Розмова дітей про особливість Наталчиного сина — Олеся («...воно якесь ди-вакувате...»)
  9. Примирення Олеся і Федька.
  10. Поїздка хлопця з дідом Прокопом по солому.
  11. Допитливість героя про мешканців природного світу.
  12. Розмова діда Прокопа з Наталкою про дивакуватість Олеся.
  13. Казковий сон хлопця.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду