Урок: Григір Тютюнник. Життя та творчість. Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини в оповіданні «Дивак»

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості про Григора Тютюнника, показати ідею неповторності й багатства внутрішнього світу людини в оповіданні «Дивак», навчити пояснювати назву оповідання, учитися порівнювати головного героя із собою;

  • розвивальна: розвивати вміння переказувати текст, розглядати точність і лаконізм описів природи в оповіданні, висловлювати власні міркування з порушених проблем;

  • виховна: виховувати розуміння цінності кожної особи на землі, формувати гуманізм, усвідомлення людини як неповторної індивідуальності.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Гр. Тютюнника.

ПЕРЕБІГ

УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Лекція вчителя

Григір Михайлович Тютюнник народився 5 грудня в с. Шилівка на Полтавщині в родині столяра. Умови дитинства майбутнього письменника були дуже тяжкими, родина пережила голодомор. Пізніше все це відіграло істотну роль у виборі сюжетів та тем. Хлопець рано втратив батька, якого спочатку ув'язнили, а потім він помер, мати вийшла заміж удруге, а Григора віддали дядьку та тітці. Саме вони віддали хлопця в український клас, але його за-крили через малу наповненість. З початком Великої Вітчизняної війни знову розпочався голод, одинадцятирічний Григір змушений був повертатися до матері. Після визволення України від фашистів Гр. Тютюнник вступив до ремісничого училища, потім працював на заводі імені Малишева в Харкові,

у різних колгоспах, у шахтах на Донбасі. Завершивши службу в морському флоті, митець вперше пробує писати (російською мовою). Григір Тютюнник закінчив 1962 року Харківський університет, учителював у вечірній школі на Донбасі, працював у редакції газети «Літературна Україна», де й друкував свої перші оповідання: «Дивак», «Рожевий морок», «Кленовий пагін» тощо. Григір Тютюнник також захоплювався кінематографом, працював у Київській студії імені О. Довженка. Тут він створив літературний сценарій за романом свого брата Григорія Тютюнника.

Переказ автобіографії Гр. Тютюнника

Удома ви мали ознайомитися з автобіографією — документом, у якому людина подає опис свого життя — відомого українського письменника Григора Тютюнника. Спробуйте переказати текст автобіографії, доповнюючи його почутими на уроці відомостями. Розкажіть, коли й де народився письменник, як на його подальшу долю вплинули трагічні події в Україні: голодомор, війна. Де навчався та де працював митець, коли почав писати українською мовою тощо.

Робота із засобами мовної виразності

Визначте, який троп використано в наведених реченнях. Поміркуйте, яка роль художнього засобу в тексті.

1. Очі в нього чорні, глибокі, як вода в затінку. 2. Олесь підскоче, як злякане пострілом звірятко, засміється тоненько. 3. То там, то сям проглядає крізь порошу трава з примерзлими до землі зеленими чубчиками. 4. Лід гнеться, мов ковдра на сіні. 5. Під мостом бився об палі вихор, згортав о купки сухий очеретяний лист і гнав його в берег. 6. Дно тьмарилось мулистим пилком, пускало бульбашки, котрі прилипали до криги — білі, круглі, як воляче око.

Словникова робота

Поясніть значення слів «клямка», «очіпок», «гирунчик», «окоренок», «поги-цати», «жлуктично», «ринка», «макітерка».

Вибіркове читання

1. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому описана зустріч Олеся з дятлом. 2. Відшукайте в тексті епізод, у якому Олесь побачив щуку під льо-дом. 3. Знайдіть та прочитайте епізод, де описується блукання Олеся у верболозах.

Бесіда з учнями

1. Прочитайте портрет Олеся. Що ви можете сказати про хлопця, судячи з опису, який пропонує автор? 2. Як Олесь ставився до природи? 3. Опишіть дорогу хлопчика до школи. Що привертало його увагу? 4. Розкажіть про по-дію, яка трапилася на уроці малювання. Чому Олесь відмовився малювати горщечок? Як ви ставитеся до вчинку Олеся? 5. Поміркуйте, чому оповідання називається «Дивак»? 6. Пофантазуйте на тему, що могло б трапитися з хлопцем далі. 7. Чи вважаєте ви Олеся диваком? 8. Що свідчить про багатство внутрішнього світу хлопчика? 9. Порівняйте головного героя із собою. Чи ставитеся ви до природи так само, як Олесь? 10. Що означає слово «особистість»? Чи можна вважати Олеся особистістю?

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Дочитати оповідання Гр. Тютюнника «Дивак».

Додаток

Г. Тютюнник-письменник. Пам'ять про видатного митця слова

Брат письменника помер передчасно, він навіть не діждався перших публікацій Григора. Проте його дружні поради і застороги мали великий вплив на подальшу долю Григора Тютюнника.

Майже більша половина написаного Григором Тютюнником — про дітей і для дітей, яких він любив по-особливому. Батьківської любові, якої сам був позбавлений у дитинстві, вистачало і його синам — Михайликові й Василькові, і всім, для кого писав.

Природа рідного краю, яку тонко відчував, любив Григір Тютюнник, майже завжди виступає як одна з дійових осіб його оповідань, казок, новел. «Ласочка», «Степова сторожка», «Степова казка», «Громовик» — це твори про прекрасних людей, чудовий навколишній світ, невичерпні дива природи...

1980 року Григір Михайлович Тютюнник передчасно помер.

1989 року йому було посмертно присуджено найвищу літературну винагороду — Державну премію України імені Т. Г. Шевченка.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду