Урок: Позакласне читання. Євген Гуцало. «Сім'я дикої качки»

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над творчим доробком Є. Гуцала, аналізувати ідейно-художній зміст оповідання «Сім'я дикої качки»;

  • розвивальна: розвивати вміння логічно викладати свої думки, переказувати текст твору;

  • виховна: виховувати здатність бачити естетичну цінність віршованих творів, оцінювати їхню своєрідність, прищеплювати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Є. Гуцала.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Робота

над художніми засобами

Визначте, до яких засобів мовної виразності можна зарахувати виділені слова та словосполучення в наведених реченнях.

1. Вудочка, як великий промінь, лежала на його плечі. 2. Ліс на хвилю заслухався, а потім зразу і збайдужів. 3. І голос, неначе вибух, порскнув угору. 4. І далина над верхівками дерев була кришталево чиста, кришталево дзвінка. 5. Тепер навколишня тиша немов кинулася стрімголов увсібіч, перелякана і тремтяча. 6. У дзеркало ріки дивилось і не могло на себе надивитись небо. 7. І всі його думки розлетілися, як сонячні зайчики.

Вибіркове читання

1. Знайдіть та прочитайте епізод, де описується поведінка качат у неволі. Випишіть порівняння, які використовує Є.

Гуцало, описуючи пташенят. Яку роль відіграють ці тропи? 2. Знайдіть та прочитайте фрагмент оповідання, який свідчить про любов Тосі до природи. 3. Знайдіть та зачитайте уривок з оповідання, у якому описано ранок у лісі. За допомогою чого письменник досягає «зримості» свого малюнку?

Бесіда з учнями

1. Чому Юрко обманював Тосю? 2. Чому, з одного боку, її товариство хлоп-цю подобалося, а з іншого, він хотів позбутися товариства дівчинки? 3. Що зробив Юрко, побачивши дику качку? 4. Як на вчинок хлопця зреагувала Тося? 5. Чому Тося не наполягла, аби Юрко відпустив каченят? 6. Про що мріяв хлопець, тримаючи пташенят у руках? 7. Чому Тосі подобалося товари-ство хлопця? 8. Як поставилися інші хлопці до намагань Тосі врятувати каченят? 9. Чому після прикрого інциденту Юрко не товаришував ні з хлопцями, ні з Тосею? 10. Чи можна сказати, що в кінці твору Юрко усвідомив свою про-вину? 11. Як ви гадаєте, чи підійшла б Тося попрощатися з хлопцем, якби він її покликав?

Складання плану

Поділіть текст на мікрочастинки та доберіть назву до кожної з них.

Художній переказ

1. Перекажіть текст від імені Юрка. Зверніть особливу увагу на переживання хлопця в кінці твору. 2. Перекажіть текст від імені Тосі. Зверніть на трепет-не ставлення дівчинки до природи.

Характеристика образів твору

Заповніть схеми-характеристики до образів Тосі та Юрка.


Творча робота. Робота в парах

Уявіть, як могли б далі розвиватися події оповідання.

Група 1. Напишіть уявний діалог між Тосею та Юрком (за умови, якби хлопець покликав дівчинку перед від'їздом, щоб попрощатися).

Група 2. Складіть лист від Юрка до Тосі (за умови, що хлопець не попрощався з дівчинкою).

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Написати твір, у якому висловити своє ставлення до природи.

Додаток

Стислий зміст казки «Сім’я дикої качки»

****

Юрко йшов старим дубовим лісом, вдихав свіже повітря й радів, що рано встав і сам іде на риболовлю.

Тільки закинув вудку, як почув ззаду гупання. Він так і знав, що приплететься Тося, як збиралася. Настрій у нього одразу зіпсувався. Звинуватив дівчину, що саме через неї не ловиться. Поверталися з річки вдвох. Юрко почав розповідати, як вони з батьком піймали величезного сома. Тося захоплено слухала, а хлопець натхненно вигадував далі.

Раптом діти побачили, як поміж кущів іде дика качка з каченятами. Юрко побіг і почав ловити пташат. Качка-мама кричала з відчаєм, намагаючись захистити своїх діток. Тося теж просила Юрка випустити каченят — вони ж без води не можуть, але той не слухав, сказав, що риби не наловив, то хоч дикі качки будуть, він їх приручить.

Вдома Юрко випустив каченят, намагався їх напоїти, нагодувати, але ті були налякані й нічого не хотіли. Хлопець вирішив, що каченята його бояться, гайнув гуляти з хлопцями. Тося теж хотіла піти бо любила розповіді Юрка — їй здавався чарівним той світ знань, що відкривався перед нею. Юрко ж не любив, що за ним нав’язливою тінню волочиться якесь дівчисько.

Тося пішла подивитися на каченят, а ті ледве дихали. Дівчинка зібрала їх у пазуху й побігла до річки. Пустила на воду, а пташенята не могли вже пливти. Не з'являлася й мама-качка. Юрко привів хлопців показати диких каченят, але побачив порожній ящик. Здогадався, що це Тосина робота, і, подумки погрожуючи дівчинці, побіг на річку. Там грізно закричав на Тосю, а хлопці, зрозумівши, у чому справа, теж кинулися в річку, підштовхували підтримували каченят, щоб попливли.

Після того Юрко не товаришував із сільськими хлопцями. А скоріше, вони з ним.

Перед від'їздом бігав на річку, сподіваючись побачити качку із живими каченятами. Але не побачив. І Тося не підійшла попрощатися.

Хлопчик відчув пекучий сором…

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду