Урок: Виразне читання. Євген Гуцало «Журавлі високі пролітають»

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над творчим доробком Є. Гуцала, аналізувати ідейно-художній зміст поезії «Журавлі високі пролітають…», узагальнити знання учнів із пейзажної лірики;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно декламувати вірші, уміння аналізувати віршований текст, виокремлювати й характеризувати образи, удосконалювати комунікативні вміння висловлювати власні міркування про великий світ природи та місце людини в ньому;

  • виховна: виховувати здатність бачити естетичну цінність віршованих творів, оцінювати їхню своєрідність, прищеплювати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання:

виставка літератури, портрет Є. Гуцала, зображення картин природи (пейжазі І. Левітана, І. Шишкіна, В. ван Гога), аудіозапис мелодій П. Чайковського «Пори року».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Гра «Так чи ні»

1. Євген Гуцало народився на Сумщині (Ні). 2. Твір Є. Гуцала «Лось» є оповіданням (Так). 3. Оповідання обов'язково має бути написане лише прозовою мовою (Так). 4. Слово «маківка» має значення «найвища частина чого-небудь» (Так). 5. Лось в оповіданні Є. Гуцала не загинув, його було лише тяжко поранено (Ні). 6. Є. Гуцало писав тільки прозу (Ні).

Комунікативний практикум

Прокоментуйте наведені вислови. Як ви їх розумієте? Чи погоджуєтеся з висловленими думками?

1. В озонову

дірку подивився янгол: — Господи, скажи їм, щоб вони схаменулись! (Л. Костенко). 2. Лише природа робить велике даром (О. Герцен). 3. Духовний Чорнобиль давно вже почався, а ми іще тільки його боїмось (Л. Костенко). 4. Природа вічний зразок мистецтва (В. Бєлінський). 5. Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник (І. Тургенєв).

Прослуховування мелодій П. Чайковського.

Бесіда з учнями

1. Що таке пейзаж? 2. Які враження у вас викликала музика видатного композитора? Чи вдалося митцю передати враження від різних пір року? 3. Розгляньте картини. Які враження ви відчуваєте, дивлячись на них? Спробуйте описати одну з картин кількома словами. 4. Назвіть літературні твори про природу. 5. Як ви гадаєте, чому митці постійно зверталися до зображення пейзажів? 6. Поясніть значення термінів «епітет», «порівняння», «персоніфікація», «метафора».

Виразне читання поезії «Журавлі високі пролітають…» Бесіда з учнями

1. Який настрій викликала у вас поезія? 2. Який настрій ліричного героя вірша? Аргументуйте свою позицію. Чи збігається ваша візія з авторською? 3. Яка головна ідея твору? 4. Чи знаєте ви, що журавель є універсальним символом. Цього птаха шанують не тільки в Україні, але й в Японії, де він уособлює надію на щастя, а також швидкоплинність життя. Як ви гадаєте, чому Є. Гуцало звертається саме до цього образу? 5. Що означає вислів «щоб писалось слово журавлине журавлиним з вирію пером»? 6. Які рядки свідчать про патріотичне налаштування вірша?

Робота з таблицею

Заповніть таблицю прикладами з поезії «Журавлі високі пролітають…»

Епітети

Порівняння

Персоніфікації

Метафори









ІV. Підсумок уроку

Робота з картками в парах (групах)

Картка № 1
1. Напишіть міні-твір на тему «Чим мені подобається вірш «Зірка»?» (5–7 ре­чень)
2. Пригадайте, з чим ходить зірка по воду. (З коромислом)
3. Поміркуйте, як дитинство вплинуло на творчість Є. Гуцала.

Картка № 2
1. Напишіть міні-твір на тему «Чим мені подобається вірш «Чарівники»?» (5–7 речень)
2. Пригадайте, у що була заквітчана Україна. (У місяць)
3. Поміркуйте, як автору вдається створити неповторний настрій та образ­ність своїх ліричних творів.

Картка № 3
1. Напишіть міні-твір на тему «Чому мені подобається вірш «Журавлі високі пролітають…»?» (5–7 речень)
2. Пригадайте, що розливала зірка навкруги себе. (Срібло)
3. Поміркуйте, якою є природа, з точки зору Є. Гуцала. На що він звертає найбільшу увагу?

Картка № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «У чому краса пейзажної лірики Є. Гуцала?» (5–7 речень)
2. Пригадайте, який епітет використав автор, зображуючи журавлів. (Високі)
3. Поміркуйте, чи можна вважати його лірику простою та зрозумілою кож- ному.

Картка № 5
1. Напишіть міні-твір на тему «У чому полягає роль епітетів та метафор у лі­ричному творі?» (5–7 речень)
2. Пригадайте, які квіти зустрічаються у поезії «Зірка». (Маки)
3. Поміркуйте, що саме сподобалось вам у віршах Є. Гуцала.


V. Домашнє завдання

Прочитати оповідання Є. Гуцала «Сім'я дикої качки».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду