Урок: Співчуття, милосердя — шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків з оповідання «Лось», їхня невідступність у захисті гуманних переконань

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над творчим доробком Є. Гуцала, подати відомості про ідейно-тематичну спрямованість оповідання «Лось», зокрема закцентувати увагу на проблемі співіснування людини й природи, добра та зла, любові та милосердя;

  • розвивальна: розвивати вміння переказувати оповідання, визначати його тему та жанрові особливості, удосконалювати комунікативні вміння характеризувати об-рази, давати власну оцінку зображуваному;

  • виховна: виховувати турботливе ставлення до світу природи, до рідних людей як неодмінну рису гуманної, гідної поведінки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури,портрет Є. Гуцала, зображення лося.

Теорія літератури: оповідання.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу Бесіда з учнями

1. Що вам відомо про життя та творчість Є. Гуцала? 2. Доведіть, що твір «Лось» є оповіданням.

Словникова робота

Поясніть значення слів «хмиз», «борсатися», «підпалок», «ополонка», «скалки», «підпалок».

Вікторина «Спостережливий читач»

Установіть, про кого йдеться в наведених цитатах.

1. «Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс» (Шпичак). 2. «…був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла» (Старший брат). 3. «Він стежив за їхньою роботою, і по його тілу подеколи пробігали дрижаки, ніби йому було дуже морозко» (Лось). 4. «…од-вернувся, приховуючи сльози» (Менший брат). 5. «Припав до землі, всім великим тілом прислухаючись, чи далеко ще весна» (Лось).

Робота зі схемою

Заповніть схему, записавши, як автор ставиться до персонажів. Про що це свідчить?


Бесіда з учнями

1. Як ви гадаєте, чому хлопці врятували тварину? Як це їх характеризує? Як би вчинили ви на місці хлопців? 2. Чому лось не злякався людей? 3. Чому Шпичак убив лося? Який прикметник можна дібрати для характеристики об-разу дядька хлопців? 4. Знайдіть у тексті опис лося. Зверніть увагу на очі тварини. 5. Чи очікували діти подібної розв'язки пригоди? Як вони відреагували на вчинок Шпичака? 6. Про що свідчить бажання Шпичака, щоб лось ожив? 7. Як ви розумієте задум автора? 8. Що в оповіданні вас найбільше схвилювало? 9. Як ви гадаєте, чому хлопці не відступилися від свого наміру звернутися до заповідника?

Складання асоціативного грона. Робота в групах

Складіть асоціативне гроно до образу Шпичака, до образів хлопців.

Робота над структурою оповідання

Доберіть із твору цитати, які б відповідали наведеним структурним елементам твору: зав'язка, розвиток дії, кульмінація, кінцівка.

Дослідження-відновлення

Доповніть речення потрібними словами.

1. Лось був старий самець, уже звик до …, у який потрапив із тайги. 2. Ко-ли лось ступив на …, то під ним приглушено торохнуло. 3. Вони й не помітили, як підійшов до них рідний … Шпичак. 4. Шпичак давно вистежував того лося, — він помітив його одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки …, коли взялися визволяти його з ….

Складання плану оповідання Переказ оповідання за складеним планом

ІV. Підсумок уроку

Фронтальне опитування

  • ŠŠ Що сталося з лосем після пострілу?

  • ŠŠ Як хлопці зреагували на небезпеку, яка могла статися з їх улюбленцем?

  • ŠŠ Опишіть те, що побачили брати, коли наблизилися до сохатого, що лежав на снігу.

  • ŠŠ Чому Шпичак залишився задоволеним полюванням на лося? Як це сприйняли його племінники?

  • ŠŠ Які відчуття охопили хлопців, коли вони зрозуміли, що лось був мертвим? ŠŠ

  • Що вам відомо про заповідник?

  • Š Через що виникла суперечка між хлопцями і їх рідним дядьком?

  • Чому Шпичак вирішив налякати племінників покаранням від батька?

  • ŠŠ Чим намагався браконьєр віддячити хлопців, аби ті нікому не розповіли про побачене?

  • ŠŠ Через що турбувався злочинець, коли підберезники залишили його? ŠŠ

  • Чому твір не має остаточного закінчення?

V. Домашнє завдання

Прочитати поезії Є. Гуцала «Зірка», «Чарівники». Вивчити один вірш напам'ять.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду