Урок: Павло Тичина. Життя та творчість. Майстерне відтворення краси природи. «Не бував ти у наших краях!»

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості про українського поета Павла Тичину, ознайомити з віршем «Не бував ти у наших краях!» як взірцем відтворення краси української природи, поглибити відомості про метафори та епітети як засоби мовної виразності;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно та вдумливо читати поезію, формувати вміння усвідомлювати зміст віршів, висловлювати свої відчуття, відтворювати в уяві картини природи, спостережені в поезії;

  • виховна: розвивати естетичні смаки, виховувати відчуття краси образного слова.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання:

виставка літератури, портрет П. Тичини, аудіозапис пісні «Арфами, арфами…» у виконанні сестер Тельнюк.

Теорія літератури: метафора, епітет.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Лекція вчителя

Павло Григорович Тичина народився 1891 року в с. Піски Чернігівської області в багатодітній родині. Уявіть, у сім'ї було 13 дітей. Павло був сьомою дитиною. Батько майбутнього поета дуже любив дітей, він служив паламарем при храмі, згодом став дяком. Єдине, що батько зловживав спиртним і під гарячу руку міг жорстоко побити дітей. Наприклад, навіть серед ночі будив їх і змушував співати пісню «Тече річка невеличка», а сам диригував. Усі в родині мали унікальний слух, діти вже із семи років допомагали батькові в церкві, співали в хорі. Сам Павло

Тичина любив малювати й мріяв стати малярем-іконописцем. Як і Шевченко, хлопець прагнув обрати фах художника. Саме за малюванням і помітив Павла Тичину інший український письменник — Михайло Коцюбинський. Він зацікавився малюнками хлопця, а дізнавшись, що юнак пише ще й вірші, запросив до себе в гості. Там у присутності інших поетів‑початківців Павло Тичина прочитав вірш «Розкажи, розкажи мені, поле», чим до сліз зворушив Михайла Коцюбинського. Після цього й розпочався шлях хлопця як поета. 1912 року з’явився в журналі перший вірш «Ви знаєте, як липа шелестить». Однак Павло не зупинився лише на писанні віршів, він навчався грати на різних музичних інструментах, учився малювати, досконало володів 15 мовами. Павло Тичина працював редактором, журналістом, був академіком. Письменника двічі висували на здобуття Нобелівської премії, але він від неї відмовився.

1918 року побачила світ одна з найкращих збірок поета «Сонячні кларнети», яка явила цілком зрілого митця. Вірші в цій книзі сповнені оптимізму, віри в майбутнє. Однією з рис, про які варто говорити, описуючи творчий метод Павла Тичини, є надзвичайна мелодійність поезій. Вони ніби самі лягають на музику. Чи не тому багато з віршів поета стали піснями. Послухайте, як звучить пісня на слова майстра слова у виконанні сестер Тельнюк.

Робота з підручником

Прочитайте спогади Павла Тичини про своє дитинство на сторінці 214 та зробіть висновки, які чинники вплинули на його становлення як поета.

Виразне читання поезії «Не бував ти в наших краях!» Бесіда з учнями

1. Опишіть почуття ліричного героя поезії. 2. За допомогою яких художніх засобів поет передає красу рідного краю? Наведіть приклади з тексту. 3. Які художні образи відтворено у вірші? 4. Поміркуйте, яку пору року відтворює автор? 5. Яка тема твору? 6. Чому письменник кілька разів повторює: «Не бував ти у наших краях»? 7. Як ви гадаєте, до кого звертається автор?

Коментар учителя

Пригадайте, що таке епітет? Це художнє означення, яке найчастіше виражається прикметником: холодний погляд, золота душа. Хоча не всі прикметники є епітетами. Якщо ознака, яку позначає прикметник, є незвичайною, оригінальною, образною, словосполучення привертає увагу, то це епітет. Метафора це перенесення назви з одних предметів та явищ на інші. Метафори створюють новий образний світ, поглиблюють уже наявний у тексті образ: вогонь любові, зорею схід палає.

Робота з таблицею

Випишіть із твору художні образи та заповніть таблицю.

Художній образ

Зміст

Назва художнього засобу

Небо

«блакитні простори»

Порівняння

Опишіть вірш за схемою

«Не бував ти у наших краях!»

Тема

Відображення краси природи, працьовитість людини на теренах України

Ідея

Любов до рідної землі

Основна думка

Кожна людина — дитина свого краю

Жанр

Пейзажна лірика

Художні засоби

Метафори

«серце б'ється», «степ простягнувся»

Епітети

«блакитні простори», «весняній ночі»,

Порівняння

«могили, як гори»

ІV. Підсумок уроку Прийом «Доміно»

Складіть «доміно», давши відповідь на питання: «Хто такий Павло Григорович Тичина?» (П. Г. Тичина музикант художник поет перекладач — академік…).

V. Домашнє завдання

Вивчити поезію П. Тичини «Гаї шумлять…».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду