Урок: Тарас Шевченко. Краса довколишнього світу, природи. «За сонцем хмаронька пливе…»

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над творами Т. Шевченка, ознайомити школярів із творами, у яких майстер слова відтворює красу довколишнього світу, оспівує велич української природи, подати відомості про особливості ліричних творів та про такий художній засіб, як персоніфікація;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно читати поезії, знаходити в них порівняння, епітети, персоніфікацію, відтворювати настрої пейзажних подій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом, розвивати творчі здібності, уміння грамот-но висловлювати власні думки;

  • виховна: виховувати почуття прекрасного, спонукати до оптимістичного життєствердного поглядуна світ.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстрації до його поезій.

Теорія літератури: ліричний твір, персоніфікація.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Лекція вчителя

За своє життя Тарас Шевченко написав збірку віршів «Кобзар». Переважна більшість поезій у ній є ліричними, тобто такими, у яких життя передається через думки, почуття, настрої героя. Основна увага в ліричному творі кон-центрується навкруги змалювання внутрішнього світу. Зазвичай героя ліричного твору називають ліричним. Це образ, вигаданий автором, однак цей образ є своєрідною маскою, за якою ховається сам письменник.

У ліричних творах автор часто використовує тропи — слова, що вживаються в переносному, образному значенні. До тропів належать порівняння, епітети, метафори, гіперболи, а також персоніфікація. Персоніфікація — це худож-ній засіб, який полягає в перенесенні якостей живих осіб на неживий предмет або явище: вітер дихає, душа радіє.

Диктант-дублювання. Робота в групах

За допомогою запропонованих випадків використання тропів доберіть по три власні приклади на явище.

Група 1. Хмаронька заплакала дощем. Група 2. Коники, неначе іскри, стрибають. Група 3. Повз село протікає срібний струмок.

Робота з художніми засобами

Установіть відповідність між образними висловами та їхніми тлумаченнями

Схід палає зорею —

минає час

На обличчя насунула хмара —

на небі багато хмар

Життя іде —

починається ранок

Небо цвіте хмарами —

яскраво сяє, даруючи тепло

Сонце посміхається —

людина засмутилася


Творчість Тараса Григоровича Шевченка для дітей

Рано залишившись сиротою, Тарас Григорович на все життя зберіг любов до дітей. За спогадами сучасників, він частував малят гостинцями, віддаючи іноді за це останні гроші, дарував їм іграшки, книжечки. Своє сердечне ставлення до дітей висловив у багатьох поетичних творах. Поезії «Зацвіла в долині червона калина», «Тече вода з-під явора», «Мені тринадцятий минало», «Зоре моя вечірняя», «Садок вишневий коло хати» та інші входять у дитячі душі змалку.

Не дивно, що своєю простотою, прозорістю поезії Шевченка привернула увагу багатьох композиторів (К. Стеценка, С. Людкевича, Я. Степового та ін.). Лише М. Лисенко присвятив творчості поета понад 80 композицій, а пісні на слова Тараса Григоровича «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя», «Тече вода з-під явора» та інші стали воістину народними.

Виразне читання поезії Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…» напам'ять

«Анкета» ліричного твору

Тема твору


Ідея


Історія написання

Під час написання цієї поезії Т. Шевченко працював у науко­вій експедиції О. Бутакова. Метою цієї експедиції було вивчен­ня Аральського моря. Під час подорожі митець дуже суму­вав за Батьківщиною. Так одного вечора й народилася поезія «За сонцем хмаронька пливе…»

Жанр


Настрій


Художні засоби



Бесіда з учнями

1. Які почуття навіяла вам ця поезія? 2. Що переважає у вірші: опис природи чи змалювання внутрішніх почуттів? 3. З яким настроєм ви почали читати вірш? А з яким закінчили? Чим це пояснити? 4. Назвіть кольори, які описує автор. Про що це свідчить? 5. Чому туман названий ворогом і протиставляється хмарі, сонцю?

Гра «Хто швидше?». Робота в групах

1. Випишіть усі порівняння, які наявні в тексті поезії. 2. Випишіть усі персоніфікації, наявні в тексті твору. 3. Випишіть усі епітети з твору.

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Вивчити напам'ять твір Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…». Підготувати малюнки до цих творів.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду