Урок: Образ Тараса Шевченка та його життя в повісті Степана Васильченка «В бур'янах»

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості про С. Васильченка як письменника, розповісти про Україну часів Т. Шевченка, про самого поета, його дитинство, спираючись на по-вість С. Васильченка;

  • розвивальна: розвивати вміння комунікативно доцільно висловлювати власну думку, удосконалювати навички виразного читання, сприяти розвиткові логічного мислення, спостережливості, уважності;

  • виховна: виховувати почуття прекрасного, спонукати до оптимістичного життєствердного погляду на світ.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет С. Васильченка, ілюстрації учнів до твору, картини Т. Шевченка (Автопортрет, 1840), «Автопортрет

із свічкою», зображення хати батьків у виконанні Т. Шевченка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Лекція вчителя

Отже, Тарас Григорович Шевченко народився в дуже складний час. Це була доба кріпацтва, свавілля панів, доба жорстокості й страждань простого люду. Усе своє життя Шевченко мріяв про волю. Ця мрія здійснилася, коли йому виповнилося 24 роки. Проте письменник не міг насолоджуватися власним щастям, він цілком прагне присвятити себе служінню Україні. Для нього особистим горем були страждання кріпаків. Через свої переконання його арештовують, відправляють у заслання. Але навіть у тюрмі, на засланні він не перестає писати про тяжку долю рідної країни, не покидає думати про свій народ.

Словникова робота

Поясніть значення слів

«Коліївщина», «коров'як», «дяк», «колодки», «зведенята», «каламар», «свита».

Вибіркове читання

1. Знайдіть та прочитайте епізод, де йдеться про зміни, які настали в житті Тараса Шевченка після смерті батьків. 2. Прочитайте епізод, де йдеться про те, як маляр відмовився навчати Тараса малювати, бо хлопець нібито не мав таланту. 3. Прочитайте епізод, у якому управитель хотів оддати Тараса в кухарі. 4. Зачитайте епізод, де вказано, що з глибини душі хлопця почали підійматися могуча, міцна сила.

Доповніть твердження

1. Тарас Шевченко народився в ______ році в селі _________. 2. Граючи з Оксаною, Тарас часто уявляв себе ________, а панами поставали _________. 3. Тарас дуже _________ учитися. 4. Перше горе, що отруїло серце хлопця, — ________. 5. Мачуха ставилася до Тараса ____________. 6. Найбільшим захопленням хлопця було ________. 7. У панській конторі управитель пана на прохання Тараса сказав, що _______.

Бесіда з учнями

1. Як на характер хлопця впливали розповіді діда? 2. Як змінилося життя Тараса після смерті батьків? 3. Чи легко було Тарасові навчатися? 4. Чому хлопця називали «ледащо»? Чи справедливим було це твердження? 5. Що стало на перешкоді хлопцеві, коли той хотів стати художником? 6. Як склалася подальша доля митця? Пригадайте відомості про Кобзаря, які вам відомі з молодшої школи. 7. Як ви гадаєте, чому С. Васильченко назвав свою повість «В бур'янах»?

Художній переказ

1. Перекажіть епізод, де Тарас зустрівся з чумаками від імені хлопця. 2. Перекажіть епізод від імені Катерини, коли вона змушена була бути нянькою Та-раса. 3. Перекажіть епізод від імені матері Тараса, коли вона розповідала про вигадливість свого сина.

Складання плану тексту та аналіз структури твору Складання асоціативного грона

1. Складіть асоціативне гроно до образу малого Тараса (укажіть риси його характеру). 2. Складіть асоціативне гроно до образу Катерини. 3. Складіть асоціативне гроно до образу дяка, який не хотів навчати хлопця.

ІV. Підсумок уроку

Робота з картками в парах (групах)

Картка № 1
1. Напишіть твір-мініатюру «Моє ставлення до прочитаного твору».
2. Як ви розумієте передбачення бабусі?
3. Що таке повість?

Картка № 2
1. Напишіть твір-мініатюру «Дитинство Шевченка».
2. Охарактеризуйте ставлення малого Тараса до свободи.
3. Яка головна думка повісті?

Картка № 3
1. Напишіть твір-мініатюру «Малий Тарас — майбутній Кобзар».
2. Охарактеризуйте родинні стосунки в сім'ї Шевченка.
3. Яка ідея повісті?


V. Домашнє завдання

Вивчити напам'ять вірш Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…». Під-готувати малюнки до цих творів.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду