Урок: Степан Васильченко. «В бур'янах». Тарас Шевченко. Розповідь про поета, його дитинство

13 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості про С. Васильченка як письменника, розповісти про Україну часів Т. Шевченка, про самого поета, його дитинство, спираючись на повість С. Васильченка;

  • розвивальна: розвивати вміння комунікативно доцільно висловлювати власну думку, удосконалювати навички виразного читання, сприяти розвиткові логічного мислення, спостережливості, уважності;

  • виховна: виховувати почуття прекрасного, спонукати до оптимістичного життєствердного погляду на світ.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет С. Васильченка, ілюстрації учнів до твору, картини Т. Шевченка (Автопортрет, 1840), «Автопортрет

із свічкою», зображення хати батьків у виконанні Т. Шевченка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Лекція вчителя

Степан Васильович Васильченко (справжнє прізвище письменника — Панасенко) народився 1879 року в м. Ічня Чернігівської області в родині безземельного селянина-шевця. Дитинство митця минуло на лоні природи. Після закінчення початкової школи майбутній письменник два роки займався самоосвітою, перечитував найкращі твори світової літератури, а потім вступив до Коростишівської учительської семінарії. Далі вчителював на Київщині та Полтавщині. Степан Васильченко захоплювався народною творчістю та поезією Шевченка. 1904 року побачило світ його перше оповідання, надруковане в «Київській газеті». Багато подорожував. Трохи пізніше через

політичні погляди його було заарештовано, але потім хворого письменника випустили з в'язниці. Після цього митець заробляв на життя приватними уроками.

Степан Васильченко писав здебільшого для дорослих, хоча є в нього й твори для дітей. До останніх можна віднести незавершений твір (бо планувалося п'ять частин) про життя Тараса Григоровича Шевченка. «В бур'янах» — це лише перша частина. Тут ідеться про дитинство Тараса. Відомі факти письменник доповнює щирим громадянським почуттям, образним змістом, духом історії. В основі твору — концепція духовного зростання людини, зіткнення об-дарованої юної особистості з ворожим соціальним середовищем. Перемагає в цьому протистоянні внутрішня сила простого сина кріпака.

Словникова робота

Поясніть значення слів «талан», «кукла», «дуки», «бурлукувати», «плахта», «панщина». Що таке «старий стиль»? Хто такий Кармелюк?

Вибіркове читання

1. Знайдіть та прочитайте епізод, де баба-повитуха виголошує пророцтво про долю малюка. 2. Знайдіть та прочитайте епізод, де описується Україна. 3. Знайдіть та прочитайте епізод, де показане добре ставлення Катерини до брата. 4. Знайдіть та прочитайте епізод, у якому йдеться про повернення Тараса додому разом із чумаками. 5. Знайдіть та прочитайте епізод, у якому мати виявляє талант хлопця вигадувати небилиці. 6. Знайдіть портретну характеристику малого Тараса.

Робота з підручником

Виконайте вправу 1 на сторінці 199.

Бесіда з учнями

1. Коли та де народився Тарас Шевченко? 2. Що повитуха розказала про майбутню долю дитини? 3. Чи можна сказати, що Катря не дуже любила Тарасика? 4. Що означають слова С. Васильченка про подвійну неволю України? 5. Що таке кріпацтво? Як жилося кріпакам? 6. Як ви гадаєте, чому С. Васильченко каже, що життя нашого поета можна порівняти з легендою? 7. Чи можна сказати, що дитинство Тараса було щасливим? 8. Яка пригода трапилася з чумаками? 9. Що про це Тарас розповів близьким?

Гра «Так чи ні»

1. Тарас Шевченко народився в селі Моринцях (Так). 2. Сестру Шевченка звали Катерина (Так). 3. Катерина не любила брата (Ні). 4. Батька Шевченка звали Іваном (Ні). 5. Прізвище пана, чиїми кріпаками була родина Шевченків, було Енгельгардт (Так). 6. Шевченко був сумирною дитиною (Ні).

Робота з ілюстративним матеріалом

Розгляньте автопортрети Т. Шевченка. Як ви думаєте, якими рисами була наділена ця людина? Зробіть висновок, які твори він міг писати.

ІV. Підсумок уроку

Знайди у тексті

  • ŠŠ Яку‌ долю ненародженої дитини побачила бабуся? («А побачила я, — сидить за столом повно всякого панства, а поміж панством — мужик стоїть, вичитує щось із паперів. А вони на нього кулаками махають, а підійти бояться…»)

  • ŠŠ Чим‌ годувала Катря маленького Тараса? («Знаходить житнього хліба, жовану куклу, нашвидку піджовує її, пхає дитині в рот».)

  • ŠŠ Куди‌ ходить гуляти малий Тарас? («На леваду, до ставка, за село, до млина, у той сад густий та темний, за сад на могилу…»)

  • ŠŠ ‌Як родина Шевченка почула чумаків? («Раптом коло самого села луною вдарила в усі кутки багатоголоса, урочиста, хвилююча пісня…»)

  • ŠŠ Як‌ Катря знайшла Тараса? («Аж ось Катря підняла вгору голову і крикнула радісно і сердито: «А ось і наш волоцюга!».)

  • ŠŠ ‌Що розповів про свою пригоду малий Тарас? («Був у полі та заблудився… Стрінувся з чумаками, питають: «Куди ідеш? Мандруєш?» Я кажу — в Кирилівку. А вони й кажуть: «Це ти йдеш у Моринці, а в Кирилівку треба назад. Сідай з нами, довеземо». Та й посадили мене на віз. Далі мені батіг волів поганяти…»)

V. Домашнє завдання

Дочитати твір С. Васильченка «В бур'янах».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду