Урок: Позакласне читання. Оксана Сенатович. «Малий Віз»

13 листопада, 2016 0

Мета:

навчальна: стисло ознайомити школярів із життєвим та творчим шляхом української письменниці О. Сенатович, проаналізувати її твір «Малий Віз»;

розвивальна: розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уміння виразно чи-тати твори, визначати ідейно-тематичне спрямування тексту;

виховна: виховувати повагу до історичного минулого рідного народу, естетичні смаки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Оксани Сенатович.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Лекція вчителя

ОксанаПавлівна Сенатович народилася 2 січня 1941 року в м. Бережани на Тернопільщині в родині вчителів. Навчалася письменниця в Львівському політехнічному інституті, після закінчення кого працювала інженером. Але справжнім покликанням стала літературна діяльність. Ще в інституті Оксана відвідувала літературну студію. Саме там вона зустріла свого майбутнього чоловіка — українського поета Володимира Лучука. Оксана Сенатович писала вірші, оповідання, казки, повісті, займалася перекладацькою діяльністю.

Словникова робота

Поясніть значення слів та словосполучень «дати нурка», «побічня», «дишель», «Малий Віз», «курінь», «мана», «кіш».

Виразне читання тексту твору

Розгадування кросворду


1. Як раніше називали поляків? (Ляхи). 2. Як називалася гора, повз яку на Малому Возі проїхав головний герой? (Кам'яна). 3. Як звали головного героя? (Дмитрик). 4. Як називалося місто, у якому головний герой знайшов книгарню? (Підгайці). 5. Хто зустрів головного героя в невідомому? (Козак). 6. Який козацький винахід вистрелив так, що після цього стало ясно-ясно? (Ракета). 7. Скільки років головному героєві? (Десять). 8. Сірко вирішує: головний герой козак чи шукач … (Пригод). 9. Житло козаків (Курінь). 10. Головний герой сперечався з товаришем про козацькі підводні … (Човни). 11. Густий суп із пшона, основна козацька страва (Куліш).

Бесіда з учнями

1. Які українські сузір'я вам відомі? Що таке Малий Віз? 2. За якими ознаками ми можемо зарахувати твір О. Сенатович до літературного жанру казки? 3. Це фольклорна чи літературна казка? 4. Які фантастичні елементи наявні в тексті твору? Яка їхня роль? 5. Про якого отамана йдеться у творі? Що ви знаєте про Івана Сірка? (Його вісім разів обирали отаманом, він брав участь у 55 походах проти Кримського ханства, Османської імперії і жодного разу не програв. Його вважали чаклуном, бо отаману вдавалося уникнути кулі ворога). 6. Доведіть, що Дмитрик є розумною, начитаною дитиною.

Заповнення таблиці

Заповніть своєрідну «анкету» казки.

Значення назви


Літературний жанр


Тема


Сюжет


Головний герой


Другорядні герої


Художні засоби


Головна думка


Складання асоціативного грона

Складіть асоціативне гроно до образу Дмитрика та до образів козаків.

Гра «Шукачі скарбів». Робота в групах

Група 1. Знайти та виписати з тексту твору за дві хвилини якомога більше епітетів.

Група 2. Знайти та виписати з тексту твору за дві хвилини якомога більше метафор.

ІV. Підсумок уроку

План характеристики образу Дмитрика

І. Дмитрик — хлопець-мандрівник, захоплюється історичною минувшиною.

ІІ. Риси характеру героя.

Допитливість,

Комунікабельність.

Наполегливість.

Завзятість.

Волелюбність.

Уміння довести, обґрунтувати власну думку.

ІІІ. Дмитрик — справжній козак чи такий собі звичайнісінький шукач пригод?

ІV. Що я ціную в Дмитрикові?

V. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду