Урок: Олександр Олесь. «Ярослав Мудрий»

12 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати короткі відомості про життя та творчість Олександра Олеся, опрацювати його книгу «Княжа України», розширити відомості про минуле нашого народу, князів Київської Русі, спираючись на поетичну оповідь майстра слова;

  • розвивальна: розвивати комунікативні вміння висловлювати власні міркування про зміст заповіту Ярослава Мудрого та його актуальність сьогодні, удосконалювати навички виразного й усвідомленого читання поезії, виокремлення засобів поетичного мовлення;

  • виховна: виховувати повагу до історичного минулого українського народу, шанобливе ставлення до заповітів нашихпредків.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Олександра Олеся.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Лекція вчителя

Життєвий і творчий шлях талановитого українського поета-лірика Олександра Олеся був досить складним і суперечливим. Народився митець 4 грудня 1878 року в с. Верхосуллі на Сумщині. Тут, серед широких слобожанських степів, на лоні зелених сільських полів, минуло дитинство майбутнього письменника. Тут зародилася любов до природи, до рідного слова, боротьба проти несправедливості. Навчався Олександр Олесь спочатку в Дергачівській хліборобській школі, а потім у Харківському ветеринарному інституті. Після цього він працював за фахом спочатку в Харкові, а потім у Києві. Трохи пізніше Олесь повністю присвятив себе літературній діяльності. Однак через політичні умови змушений був 1919 року податися в еміграцію, де пробув 25 років.

Олександр Олесь — це псевдонім митця. Його справжнє ім'я — Олександр Іванович Кандиба.

Сьогодні ми будемо говорити про книгу «Княжа Україна». Цю книгу митець написав, уже перебуваючи в еміграції. Вивчаючи літописи, Олександр Олесь відчув справжнє натхнення й захотів глибше зануритися в епоху найбільшого розквіту Київської Русі, зрозуміти причини перемог українського на-роду та причини його поразок.

Робота з підручником

Ознайомтеся з висловлюваннями сучасників Олександра Олеся (сторінки 170–171) та з'ясуйте, якою людиною був письменник.

Історична довідка про Ярослава Мудрого

По смерті Мстислава став Ярослав єдиним князем усіх широких українських земель. Щоб зберегти Україну від нападів ворогів, він побудував на межах держави багато твердинь. Над рікою Сяном звів він тоді город, укріпив його. Місто від його імені назвали Ярославом. Відтак, остаточно розбивши печенегів під самим Києвом, Ярослав на тім місці побудував величаву церкву Святої Софії, яка стоїть донині. Захистивши державу від ворогів, він дбав про лад і спокій в краю, а щоб усі суди однаково і справедливо судили, дав наказ спи-сати усі права в одну книгу і назвав її «Руська Правда». З цієї книги видно, що давні наші предки дуже цінували людську честь, не любили злодіїв та вбивць, шанували старших. Були також доброго серця, бо не запровадили кари смерті; за всякий злочин можна було викупити грішми, а найтяжчою карою було вигнати з рідного краю (за крадіж коней і за підпал). Князь Ярослав будував церк-ви, а при них заводив школи, поширюючи освіту.

Своїми мудрими розпорядженнями і законами Ярослав зміцнив українську державу так, що сусідні держави дбали про його приязнь і єдналися з його родом. Ярославові сини одружені були з чужоземними королівнами, а дочки з королями. Його син Всеволод оженився з грецькою царівною; дочка Єлизавета вийшла заміж за норвезького короля Гаральда. А княжна Ганна — за французького короля Генріха ІІ. Сам Ярослав був жонатий з дочкою шведського короля. З надією, що по нім буде Україна сильна і славна, вмер Ярослав Мудрий взимку 1054 року, маючи 75 років. Панував він 35 літ. Його поховали в церкві Святої Софії в мармуровій домовині. За своє князювання дістав Ярослав імення «Мудрого».

Виразне читання твору «Ярослав Мудрий» Словникова робота

Поясніть значення слів «небав», «берл», «бандура», «скоморох», «Сян», «Боян», «Редедя».

Бесіда з учнями

1. Пригадайте з попередніх занять, що ви знаєте про Ярослава Мудрого? 2. У якому стані був Київ, коли правителем став Ярослав? 3. Як змінився стан Київської Русі? 4. Що зробив Ярослав Мудрий для розквіту Київської Русі? 5. Як європейські країни ставилися до Київської Русі? 6. Яку настанову дав князь нащадкам? 7. Чи виконали заповіт Ярослава Мудрого прийдешні покоління? Чи є цей заповіт актуальним сьогодні? Аргументуйте свою думку.

Робота з тропами

Визначте, які засоби мовної виразності використано в наведених рядках.

1. Брат четвертий на престолі, Ярослав розумний, сів. 2. І небавом Україна Зацвіла, як пишний сад. 3. Наш співець Боян великий, Найславніший із співців, Сплів йому вінок безсмертний Із пісень безсмертних слів. 4. Тільки мир збере усе, А незгода, наче вітер, Все по полю рознесе.

Гра «Хто швидше?»

Знайдіть у тексті твору всі порівняння. Випишіть їх та поміркуйте, що уви-разнює майстер слова за допомогою цього засобу мовної виразності.

Творча робота

Складіть власні порівняльні конструкції із словами «Київ», «князь», «Ярослав».

Складання плану твору та переказ тексту за планом

1. Прихід Ярослава Мудрого на престол. 2. Наведення ладу в країні. 3. Вшанування Київської Русі багатьма народами. 4. Заповіт Ярослава Мудрого синам.

Рольова гра. Робота в маленьких групах

1. Уявіть, що ви є послом від іншої європейської держави. Напишіть лис-та своєму королю, щоб поділитися враженнями від побаченого в Київській Русі. 2. Уявіть, що ви Нестор Літописець. У прозовому варіанті розкажіть історію правління Ярослава Мудрого, спираючись на твір Олександра Олеся. 3. Уявіть, що ви є Ярославом Мудрим. Запишіть повчанням наступним поколінням.

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Прочитати картину першу та другу із твору Олександра Олеся «Микита Кожум'яка».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду