« Україна - моя батьківщина. Державні символи.»

01 листопада, 2016 0
« Україна - моя батьківщина. Державні символи.»

Заняття для дітей старшого дошкільного віку з використанням твору В.Сухомлинського «Ластівка під вікном». ( розділ «Дитина в довкіллі» )

Анотація: Конспект цікавого заняття по ознайомленню дітей з довкіллям з пріоритетом патріотичного виховання, метою якого є розширення знань дітей старшого дошкільного віку про Батьківщину – Україну, ознайомлення із символами України – Гімном, Прапором, Гербом; навчання дітей уважного слухання твору В.Сухомлинського «Ластівка над вікном», розуміння змісту твору; вміння відповідати на поставлені вихователем запитання; розвиток зв`язного та діалогічного мовлення, пам`яті, мислення, уваги; виховання любові до рідної землі, почуття

патріотизму, поваги до державних символів України.

Мета: Розширити знання дітей про Батьківщину – Україну; ознайомити із символами України – Гімном, Прапором, Гербом. Учити уважно слухати твір В.Сухомлинського «Ластівка над вікном», розуміти зміст твору; вміти відповідати на поставлені вихователем запитання; розвивати зв`язне та діалогічне мовлення, пам`ять, мислення, увагу. Виховувати любов до рідної землі, почуття патріотизму, повагу до державних символів України.

Матеріал та обладнання: Герб, Прапор, Державний Гімн (аудіо запис), картки з малюнками тварин до гри «Допоможіть знайти рідну домівку», твір В.О.Сухомлинського «Ластівка над вікном», м`яч, д/гра «Склади ціле з частин».

Словник: Батьківщина, символи, Герб, тризуб, прапор, гімн, жовто-блакитний, ластівка.

Хід заняття:

Вихователь. Діти, сьогодні ми поговоримо

про найдорожче серцю кожної людини – Батьківщину. Ми постійно вживаємо слова «рідна земля», «рідний край». А як зрозуміти ці слова? Чому вони для нас найдорожчі? Послухайте вірш «Що ж таке Батьківщина?»:

«Під віконцем калина,

Тиха казка бабусі,

Ніжна пісня матусі,

Дужі руки у тата,

Під тополями хата,

Під вербою криниця,

В чистім полі пшениця,

Серед лугу лелека

І на лугу лелека,

І діброва далека,

І веселка над лісом,

І стрімкий обеліск…»


Вихователь. Діти, а як називається наша Батьківщина? (Це Україна, рідне місто, рідний дім…)

Вихователь. Там, де народилася людина, там і є її Батьківщина. Ще кажуть:

- Одна Батьківщина, і більш не буває. – Місця, де родилися, завжди святі. – Хто рідну оселю свою забуває, той долі не знайде в житті.

Вихователь. Наша з вами Батьківщина – це Україна. Що для кожного з нас означає Україна? (Відповіді дітей.) Так, Україна – це наша земля, рідний край, наша річка Тясмин, чудовий парк, сосновий ліс. Вона дуже багата на ліси, засіяні житом та пшеницею поля, гори і ріки. Наша Україна має свої державні символи: Герб, Прапор і Гімн, які розповідають про її історію. Її сутність, тобто найхарактерніше для неї.

Вихователь показує Герб.

-Герб – офіційна емблема держави, символ влади. В основу сучасного Герба покладено давній золотий тризуб на синьому тлі. Він символізує мир, творчу працю, є продовженням історичних геральдичних традицій українського народу. Якщо уважніше придивитися до золотого тризуба, можна прочитати слово «воля».

Діти розглядають національний прапор.

-Український державний прапор – це синьо-жовте прямокутне полотнище. Верхня смуга – синього кольору, нижня – жовтого кольору. Жовтий колір – це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна, це і колір сонечка. Адже без його теплого проміння не дозрів би врожай, не було б хліба. Блакитний колір – це колір чистого мирного неба, що простягнулось над жовтим кольором хлібного лану. Блакитний – колір води.

Діти слухають Гімн у запису.

-Національний гімн – це урочиста пісня, символ нашої державної єдності. Його слова гімну «Ще не вмерла України» написав український поет П.П.Чубинський, музику – композитор М.Вербицький.Слова гімну виражають найсердечніші думки і прагнення нашого народу.

Дидактична гра «Склади ціле з частин» (складання прапора, герба – робота в групах )

Вихователь. Як ви думаєте, батьківщина є тільки у людей? (Варіанти відповідей дітей.) Так, правильно, батьківщина є і у птахів, і у тварин, і у комах. Наприклад, для білих ведмедів батьківщиною є Північ, а для страусів – Африка. Для ластівок, солов`їв, зозуль і багатьох перелітних пташок – є наш рідний край, Україна. На зиму вони відлітають у теплі краї, але з настанням весни повертаються у свої домівки. Послухайте твір В.О.Сухомлинського, який називається

«Ластівка над вікном»

Це такий давній-давній спогад дитинства. Я лежу біля вікна. На шибках дивні візерунки. Мороз намалював усяких звірів, квіти, сині гори й високу тополю. Запам`яталася ця тополя: стоїть горда й струнка, вітер гне її, а вона не хилиться…

Пригріло сонце, візерунки розпливлися, засиніло небо.

Над вікном защебетали ластівки. Вони сідали на підвіконня, заглядали в кімнату. Літали кудись швидко-швидко, приносили в дзьобиках землю й ліпили гніздечко.

Я сидів біля вікна й дивився, як ластівки клопочуться біля гнізда. Що не день – то все більше пригрівало сонечко. Зашелестіло листя на яблунях. Ластівки були спокійні й ласкаві. У гнізді в них лежали яєчка.

А потім ластівки стали сторожкі, обережні й чутливі. З гніздечка виглянуло ластовеня.

Оте ластів`яче гніздо й досі в нас над вікном. Воно – мов пісня далекого дитинства. Коли я чую слово Батьківщина, мені пригадуються візерунки на шибці й перша грудочка землі в ластів`ячому дзьобику.

Запитання до дітей:

-Про кого йдеться в цьому творі?

-Що найбільше запам`яталось із дитинства?

-За ким любив спостерігати весною В.Сухомлинський?

-Якими здавались дідусеві ластівки, коли повернулись із далекого краю?

-Що таке Батьківщина у спогадах В.Сухомлинського?

-З чого починається Батьківщина кожного з нас?

Вихователь. А зараз пограймо в гру, яка називається «Допоможіть знайти свою домівку».

(Діти беруть картки із зображенням тварин і шукають до них пару із зображенням «домівок» цих тварин. Як ускладнення, для тих дітей, що вже читають, вихователь пропонує знайти відповідну картку з написаним словом, яке вказує на домівку.)


Людина – будинок.

Ведмідь – барліг.

Золота рибка – акваріум.

Собака – будка.

Шпак – шпаківня.

Бджола – вулик.

Жаба – озеро.

Ластівка – гніздо.

Білка – дупло.

Мураха – мурашник.

Миша – нора.

Курка – курник.


Вихователь. Багатьом мешканцям ви допомогли повернутися у свої рідні домівки. Молодці! Зараз пропоную пограти у гру «Повернулись птахи на Батьківщину».

(Діти стоять у колі, вихователь запитує у дітей про життя птахів і кидає м`яч у руки. Дитина відповідає і повертає м`яч у руки вихователю.)

Вихователь. Бачу, як горять веселими вогниками ваші оченята, як сяє усмішка на вустах. Які ви щасливі, діти! Яка гарна наша країна, як хочеться робити щось добре і прекрасне для нас усіх. На згадку про наші щасливі хвилини пропоную переглянути слайди «Україна – моя Батьківщина».

«У всьому світі кожний знає:

Батьківщина лиш одна.

І в нас вона одна єдина:

Це наша славна Україна.» (Ю. Шрумеляк)

Підсумок:

-Чи сподобалось вам наше заняття?

-Що нового дізнались?

-Назвіть державні символи України.

-Що залишилось у ваших серцях?

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду