Урок: Повторення та узагальнення за перший семестр (українська література 5 клас)

12 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: узагальнити та систематизувати вивчений учнями навчальний матеріал, який стосується життя та творчості письменників, теорії літератури, змісту опрацьованих творів;

  • розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння акумулювати власні знання, удосконалювати комунікативні навички;

  • виховна: виховувати любов до книги, повагу до українських митців, до українського слова.

Тип уроку: узагальнення та систематизація.

Обладнання: виставка літератури, портрети письменників.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Виконання

серії практичних завдань Вікторина «Назви письменника»

Методичний коментар. Учитель по черзі демонструє учням портрети майстрів художнього слова, діти мають назвати ім'я та прізвище письменника, а також факти з його біографії.

Вікторина «Пригадай, із якого це твору»

1. Домовик заскочив наперед й відчинив йому ворота. Потім поміг їх щільненько зачинити, а дяка пропустив у хату поперед себе. Тут знову він причинив за господарем двері, бо той сам забув це зробити: такий він був стурбований пригодою та щасливий, що врятувався від біди (В. КоролівСтарий, «Потерчата»). 2. Чи пізно, чи рано прокинувся він на другий день, цього вже в книгах не записано. Вставши од сну, позіхнувши смачно і сплюнувши тричі в той бік, де вчора була йому немила пригода, він обережненько, лисячим звичаєм, ви-ліз із нори. Глип-глип! Нюх-нюх! Усяди тихо, спокійно,

Чисто. Заграло сер-це в лисячих грудях. «Саме добра пора на полювання», — подумав (І. Франко, «Фарбований Лис»). 3. Одного дня в хліві трапилося нещастя. Як приходив увечері господар з великим оберемком сіна для кіз, то його зненацька покликали з хліва. Він поспішав й забув узяти із собою ту сітку, у якій звичайно приносив сіно. Отже, вночі в ту сітку й заплуталась старша коза Лиска. Чим дужче вона борсалася в ній, тим дужче заплутувалась. Вранці Моховинка по-бачила Лиску зовсім безпорадною (В. КоролівСтарий, «Хуха-Моховинка»). 4. Дівчинка присіла коло бабки і заходилася працювати. На крильце вистачило малесенького клаптика. А стрічку вона заховала назад до кишені. Бабка не-рішуче стріпнула крильцем раз, удруге… Потім знялася і полетіла! (Г. Малик, «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»). 5. Вона йому дала напитись, а сама така радісна стала, та мерщій у город трюком і розказала усім горожанам, що їде такий чоловік, що воду їм дасть. Горожами всі вийшли за город, назустріч тому чоловікові з хлібом-сіллю і всякими подарунками. Як прийшов цей чоловік у город, найшов той кущ малини, що ріс; посеред города, ви-копав його — потекла вода відтіль по всьому городу. Горожами нагородили його і грішми, і усяким добром, так, що він став тепер багатшим від свого дядька (Народна казка «Про правду і кривду»). 6. Взяв його й повів. Йдуть та йдуть, чи довго, чи недовго, аж увійшли у такий темний ліс, що тільки небо та земля. Увіходять у ліс, притомилися трохи: а така над стежкою стоїть обгорілий пеньок (Народна казка «Ох»). 7. Колись на нашій землі була величезна рівнина, кінця-краю якій не було видно, вкрита шовковистими травами, вічнозеленими смереками і ялинами, могутніми буками і яворами, берестами й тополями (Легенда «Як виникли Карпати»).

Гра «Якби я був…»

Методичний коментар. Учитель заздалегідь готує кратки з написаними на них іменами персонажів із творів. Карток має бути стільки ж або трохи більше, ніж учнів у класі. На уроці кожен учень витягає картку й доповнює речення. За кожне висловлювання учень отримує бал. А за цікаве й дотепне речення — два.

Зразок. Якби я був Алею… (то я б не був таким недбалим).

ІV. Підсумок уроку

Кросворд


По вертикалі: 1. Жанр усної народної творчості, вигадливий поетичний опис предмета чи явища, яке потрібно виявити, з'ясувати і надати відповідь. (Загадка)

По горизонталі: 1. Короткий образний вислів, у якому на висновок лише натякається. (Приказка) 2. Героїня твору «Мудра дівчина». (Маруся) 3. Мудрий, найвірнішій із джерел пізнання предмет. (Книга) 4. Художній засіб, що означає назву одного предмета через опис ознак іншого, схожого чи контрастного. (Метафора) 5. Явище природи, про яке народ склав легенду. (Дощ) 6. Характерна ознака казки. (Фантастика) 7. Відповідь на акровірш Л. Глібова «Що за птиця?» (Муха)

V. Домашнє завдання

Прочитати літописні оповіді «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава». Підготувати малюнки до цих оповідей.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду