Урок: Леонід Глібов. «Химерний, маленький…», «Що за птиця?», «Хто вона?»

12 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати стислі відомості про Л. Глібова, фольклорну основу його віршованих загадок, особливості поетичної мови, навчати знаходити в загадках письменника казкові елементи, гумор, пестливі слова та визначати їхню роль у тексті;

  • розвивальна: формувати вміння виразно, осмислено читати загадки, пояснювати способи їхнього відгадування, розвивати комунікативні вміння коментувати особливості поетичних загадок Л. Глібова; сприяти розвитку кмітливості, розумових здібностей, пам'яті, творчої уяви;

  • виховна: сприяти усвідомленню життєствердної сили радісного, піднесеного на-строю, викликаного дотепним, доброзичливим настроєм.

Тип

уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Л. Глібова.

Теорія літератури: акровірш.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нової інформації в процесі виконання практичних завдань

Лекція вчителя

Леонід Іванович Глібов народився 5 березня 1827 року в с. Веселий Поділ на Полтавщині в родині управителя поміщицьким маєтком. Але пізніше батько разом зі своїм паном переїхав у с. Горби Кременчуцького повіту. Малий Леонід часто бігав гратися до панського маєтку та іноді ставав свідком жорстокого ставлення до кріпаків, а часто навіть заступався за них. Початкову освіту Леонід здобув дома: його навчала мати, пан, місцевий священик. Пізніше Леонід почав ходити до Полтавської гімназії. Тут, відірваний від родини, він дуже сумував. І цей сум почав викладати

на папері. Так з’явився перший вірш «Сон». А вже 1847 року в Полтаві гімназист надрукував першу збірку поетичних творів. Хлопець дуже радів, але недовго: розлючений інспектор гімназії не міг пробачити йому, що посмів друкуватися без дозволу. Леонід захворів і повернувся додому, так і не закінчивши гімназію.

Улітку 1848 року до рук Л. Глібова потрапив «Козар». Він дуже вплинув на письменника, і Л. Глібов відтепер почав писати українською мовою. Л. Глібов мав багато псевдонімів: Простодушний, Непостійний Співробітник, Капітан Ботвіан, у творах для дітей письменник підписувався «Дідусь Кенар». Леонід Глібов за своє життя написав 107 байок! А ще він писав ліричні вірші. Є в письменника й особлива група творів — загадки, жарти, поезія для дітей.

Усе своє життя Леонід Глібов намагався боротися з несправедливістю.

Бесіда з учнями

1. Де й коли народився Леонід Глібов? 2. Чому письменнику не вдалося закінчити гімназію? 3. Як Л. Глібов ставився до проявів несправедливості?

Виразне читання твору «Химерний, маленький…» Словникова робота

Поясніть значення слів «коханчик», «макітра», «шкандибати», «прибратися», «окріп».

Збагачуй своє мовлення

Доберіть синоніми до слів «химерний», «коханий», «пропасти».

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, дописавши образні вислови, ужиті Л. Глібовим у віршованій загадці «Химерний, маленький…».

Дія

Образний вислів

Вареник зліпили

«у тісто прибравсь»

Поклали начинку


Вареник кипить


Вареник їдять


Бесіда з учнями

1. Із скількох частин складається загадка? 2. Яким ви уявляєте оповідача загадки? 3. Яка головна ідея загадки? 4. Знайдіть у тексті пестливі слова (слова з відтінком зменшуваності, ніжності: маленький, товстенький, коханчик). Яку роль вони відіграють у загадці?

Виразне читання твору «Що за птиця?»

Коментар учителя

Ти, Максимку, щось притих?
— Я читаю акростих!
— Що воно така за штука?
— Запитав дідусь онука.
— Перші літери рядків
Зверху вниз я разом звів,
Ось і вийшло слово з них,
Це, дідусю, — акростих
М. Романченко


«Що за птиця» — акровірш. Акровірш (акростих) — це вірш, написаний таким чином, що початкові букви рядків згори вниз утворюють слово або словосполучення — відгадку.

Бесіда з учнями

1. Спробуйте відгадати загадку. Як ви здогадалися, про що йдеться? 2. Які два образи протиставляються у творі? 3. Які художні засоби допомагають авторові розкрити основну думку твору? 4. Які якості мухи висміює письменник? 5. Прочитайте перші літери в кожному рядку.

Робота з підручником

Виконайте вправу «Збагачуй своє мовлення» на сторінці 154.

Виразне читання твору «Хто вона?» Бесіда з учнями

1. Чи можна відгадати цю загадку, не читаючи перших літер рядків? 2. Які художні засоби наявні в акровірші? 3. Назвіть пестливі слова, використані в тексті твору. З якою метою вдається до них автор?

Робота з підручником

Виконайте вправу «Будь уважним до слова» на сторінці 155.

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Складіть власні акровірші.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду