Урок: Із народної мудрості. Загадки. Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок

12 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із загадкою як видом усної народної творчості; подати відомості про зміст та форми загадок, навчати визначати роль у сучасному світі таких якостей, як мудрість, точність формулювання думки;

  • розвивальна: формувати вміння пояснювати логіку відгадування загадок, розглядати та пояснювати особливості будови загадок, роль метафори в них, розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість, уміння самому складати загадки;

  • виховна: виховувати почуття поваги до фольклору, шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка

літератури.

Теорія літератури: фольклор, загадка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань Бесіда з учнями

1. Пригадайте, який фольклорний твір називають загадкою? 2. Чи любите ви загадки? 3. Наведіть кілька прикладів загадок. 4. Як ви гадаєте, від якого слова походить «загадка»? 5. Пригадайте казки, де головним героям доводилося відгадувати загадки, щоб досягти благополуччя?

ІV. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Лекція вчителя

Загадка є одним із малих жанрів дитячого фольклору. Зараз загадки — це захоплення дітей, вони розвивають кмітливість. А раніше їх створювали до-рослі, вони несли відповідальність, раніше від загадок могло залежати життя чи доля людини. За допомогою загадок перевіряли також розум

юнаків. У Дав-ній Греції є місто Фіви. Згідно з легендою там жило чудовисько Сфінкс. Сфінкс загадував загадку людині, яка проходила повз міста, і якщо людина не могла її відгадати, то чудовисько з'їдало її. Спробуйте й ви розгадати цю загадку. Що або хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень — на двох, а ввечері — на трьох ногах? Це людина. Отже, ранок порівнюють з дитинством, коли малюк ще не може ходити, а лише повзає, день — з людиною, яка гарно ходить, а вечір — з людиною похилого віку, яка повинна використовувати палицю. У загадках використовують інакомовлення, порівняння, яке іншими словами описує явище чи предмет. Той, хто загадує, намагається приховати відповідь. Хто ж створює загадки? Люди з гарною уявою. Адже слід мати гострий розум, щоб, подивившись на звичайну моркву, порівняти її з дівчиною, яка сидить у в'язниці: «Сидить дівчина у в'язниці, а коса надворі». Багато образів у загадках вражають несподіваністю й колоритністю.

Загадки бувають різних типів: 1. Де згадуваний об'єкт зображений за зовнішніми параметрами: «Стоїть собі старичок, коричневий ковпачок» (Гриб). 2. Де об'єкт зображений за властивостями: «Ніхто їх не лякає, а вони все тремтять» (Листя). 3. За протиставленням: «Зелена, а не луг, біла, а не сніг, кучерява, а без кіс» (Береза).

Загадки пропонують зовнішній вигляд, характеристику властивостей або дій задуманого об'єкту або явища; це явище або об'єкт може порівнюватися з іншими; загадка може мати форму запитання. Предмети в загадках описуються не в прямому, а в переносному значенні, відповідно, загадка вимагає кмітливості, уміння бачити схожі ознаки між предметами чи явищами. За формою загадки бувають римовані й нагадують віршик, можуть нагадувати прислів'я, можуть бути побудовані як питальне речення.

Робота з підручником

Прочитайте теорію про загадку (стор. 143).

Конкурс «Уяви себе професором». Робота в групах

Методичний коментар. Клас поділяється на групи, кожна з яких отримує по одній загадці. Завдання групи — пояснити хід мислення авторів загадки. Перемагає той, хто найбільш аргументовано й чітко висловить свою наукову теорію щодо виникнення загадки.

Група 1. Чорна корова весь світ поборола, а біла прийшла усіх підняла. Група 2. Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила. Група 3. Ніч настала зерно розсипає, глянули вранці нічого немає.

Орієнтовний хід думок. 1. Про що йдеться в загадці? 2. Звідки ви про це ді-зналися, адже слів‑відгадок тут немає? 3. Чому в народу виникла асоціація саме з цим явищем, предметом?

Розгадування загадок

Розгадайте загадки та визначте їхню форму (питальне речення, порівняння, розповідне речення).

1. Живе лежить, умре побіжить (Сніг). 2. Коли я їм, я живу, коли вип’ю — помру (Вогонь). 3. Усі його люблять, а глянуть — кожний кривиться (Сонце). 4. Що дужче за сонце, слабкіше за вітер? (Хмара). 5. Хто на собі свою хату носить? (Равлик). 6. Говорить без язика, ніхто її не бачить, а кожен чує (Луна). 7. По морю йде, йде, а на берег вийде — тут і пропаде (Хвиля).

Складання загадок у групах

Складіть власні загадки за такими параметрами: струмок — біжить, не має ніг, дзвенить; тінь — ходить, але ніхто не чує; ручка — неписьменна, а пише; взуття — порожнє спочиває, а повне — іде.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Скласти власну загадку та намалювати до неї ілюстрації.

Додаток

Загадки

  1. ŠŠБез вікон, без дверей, повна хата людей. (Гарбуз, кавун) ŠŠ

  2. Без ніг біжить, без крил летить. (Вітер)

  3. ŠŠБез пилки, без сокири, а мости будує. (Мороз) ŠŠ

  4. Без рук, без ніг, а всіх кладе на постіль. (Сон)

  5. ŠŠВесною біле, літом зелене, восени жовте, зимою добре. (Груша) ŠŠ

  6. Впала стрічка через річку, поєднавши береги. (Міст)

  7. ŠŠГолова є, а шиї нема; очі є, а барв нема; рот є, а не говорить; без ніг, а далеко ходить. (Риба)

  8. ŠŠДві сестри ідуть, ідуть, ідуть і нікуди не зайдуть. (Годинникові стрілки) ŠŠ

  9. Два брати у воду дивляться, а повік не зійдуться. (Береги)

  10. ŠŠМалий собака не гавкає, не кусає, а до хати не пускає. (Замок) ŠŠ

  11. На базарі не знайти, на вагах не зважити. (Знання)

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду